5 viktige tips til deg som skal kjøpe bruktbil

5 viktige tips til deg som skal kjøpe bruktbil

Lær deg spørsmålene som reduserer sjansen for bomkjøp.

Publisert 6. september 2019 kl. 12.55

FINN.NO: Å finne den perfekte bruktbilen kan være en forvirrende opplevelse, og mange kunder er redde for skjulte feil og mangler.

Et godt sted å søke råd er FINNs hjelpesider, hvor du blant annet har muligheten til å inngå en digital kjøpekontrakt og få informasjon om hvilke garantiordninger som gjelder for bruktbiler.

Men advokat Peter Skarbøvig, som er en av drivkreftene bak nettstedet bil-advokatene.no, sier noen enkle forholdsregler reduserer risikoen for et bomkjøp kraftig.

- Det viktigste er å ha en skriftlig kjøpekontrakt, gå grundig gjennom den før signering og passe på at alt som er avtalt eller lovet om bilen er med.

- Vet du ikke hva du har signert på kan dette skape problemer i ettertid. For eksempel om selgeren skriver i kontrakten at bilen selges som reparasjons objekt, og man som kjøper ikke får klargjort i kontrakten hva som menes med dette, kan det bli vanskelig for kjøperen å pårope at bilen har diverse feil og mangler dersom man oppdager dette i etterkant.

LES OGSÅ: Sjekklisten for deg som vurderer å kjøpe el-bil

Bruktbil: Husk å sjekke dette før du kjøper

Her er tipsene du trenger, så du slipper sure bomkjøp.

Forbered deg godt før du handler

Produktdirektør Eirik M. Håstein i FINN Motor sier godt forarbeid er en forutsetning for trygge og vellykkete bruktbilkjøp.

- Mitt råd for å gjøre et godt bruktbilkjøp er å vite hva som er viktig for deg. Er prisen for eksempel viktigere enn om det fortsatt er garantier på bilen? Bruk tid på FINN for å skaffe deg oversikt over hva som finnes på markedet og sett opp varslinger så du kjapt får vite om biler som passer for deg.

Dette bør du spørre selgeren om

Advokatene hos Advokatfirmaet Skarbøvig AS gir følgende råd til potensielle bruktbilkjøpere:

Sjekk når registerreimen sist ble skiftet:- En kostbar mangel som ofte oppstår er at registerreima ryker. Det kan derfor være lurt å få klarhet i når denne sist ble skiftet. Har bilen fullstendig servicehistorikk kan man be om å få se i serviceheftet og undersøke at servicene er foretatt.

- Om serviceintervallene er overholdt kan det indikere at bilen er bedre ivaretatt, og det kan igjen gjøre at man kan forvente mer av bilens kvalitet.

Spør om bilen har vært reparert tidligere og be om eventuell dokumentasjon på hva som har blitt gjort: - Selger kan for eksempel opplyse om at det kun har vært et lite sammenstøt, men konsekvensene av dette kan ha blitt større enn selger har kunnskap om. Få derfor alltid dokumentasjon på hvem som har utført reparasjonen og hva som har blitt reparert.

Bruk Google for å avdekke mulige feil:

- Mange feil og mangler går igjen innen de forskjellige bilmerkene. Det kan derfor være lurt å søke info på nettet om nettopp den bilen du tenker å kjøpe. Eksempel kan være «Audi + rust» eller «BMW X5 2013 + problemer» osv. Her kan man finne info som selger kanskje ikke «vil» gi. Da vet man hva man skal være på vakt for, og undersøke ekstra.

Få mest mulig av informasjonen du har blitt forelagt inn i skriftlig avtale:

- At selger sier at bilen er «strøken» er ingen garanti for at det ikke foreligger feil ved bilen. Ofte er det slik at selger prøver å «pynte brura» før bilen skal selges. Dette kommer ofte frem i annonsene hvor det brukes ord som, "god som ny", "går som en klokke", "helt strøken", osv. Veldig ofte er årsaken til tvist at det er uenighet mellom partene om hva som ble opplyst.

- Et godt råd er derfor alltid å få alt som blir avtalt, særlig det selger fremhever som positivt ved bilen, i den skriftlige avtalen. Dersom påstandene ikke stemmer er det enklere å imøtegå de senere.

Produktdirektør Eirik M. Håstein i FINN Motor sier det i mange tilfeller også er penger å spare ved å prute på prisen.

- Det er ofte mulig å forhandle litt på pris særlig hvis bilen har ligget lenge, og hvis du har fulgt med en stund har du ganske god oversikt etter hvert, men pass på: skambud er ikke en god tilnærming.

Dette kan du gjøre hvis du angrer på bruktkjøpet

Dersom du har kjøpt en bruktbil, som du mener har mangler du ikke hadde grunn til å forvente og kan dokumentere dette, har du flere muligheter ifølge advokat Peter Skarbøvig:

Retting av mangler: Selger må få utbedret skadene for selgers regning og risiko.

Omlevering: Selger må ta bilen i retur og levere en annen tilsvarende bil. Dette er mest aktuelt hvor det er kjøpt av en forhandler.

Prisavslag: Selger må levere tilbake noe av kjøpesummen tilbake til kjøper

Heving: Selger får bilen tilbake og kjøper får pengene tilbake

Erstatning: Selger må dekke kjøpers økonomiske tap.

- Det er viktig at man som kjøper tar ting i riktig rekkefølge. Kjøper må først undersøke og få dokumentasjon for sitt krav. Deretter må det reklameres til selger og fremsettes et krav. Dersom kjøper retter bilens feil, før selger gis anledning til å reparere eller undersøke selv kan kjøperen ha mistet sine rettigheter, sier Skarbøvig.

Advokaten sier mange ikke er klar over at bilforsikringen din også dekker advokatutgifter.

- Dette heter rettshjelpsdekning, og er lovpålagt for alle bilforsikringer. Forsikringen kan benyttes uavhengig av om du har kjøpt eller solgt en bil og uavhengig av om det gjelder en ny eller en brukt bil.

- Forsikringen stiller heller ikke som vilkår at du vinner frem med saken din, og dekker advokatutgiftene uavhengig av sakens utfall. Det er veldig mange som tror det koster mye å bruke advokat i bilsaker, men det gjør faktisk ikke det.

Les også:

Her er båttypene du bør velge til barna

Slitte frontlykter blir som nye med dette enkle og billige trikset

Gode råd til deg som skal kjøpe bruktbil