Publisert 12. september 2019 kl. 14.10
Alle som eier en bil har ansvar for å få den EU-godkjent, hvis de ikke vil risikere å få den avskiltet. På en EU-kontroll (også kjent som Periodisk Kjøretøyskontroll) sjekker verkstedet blant annet sikkerheten i forhold til sikt, dekk, belter og bremser og kjørelys. De sjekker også støy og bilens utslipp av avgasser.
Disse fristene gjelder for EU-kontroll (kilde Statens vegvesen):
- Personbiler med tillatt totalvekt opptil 7500 kg og varebiler: Må kontrolleres senest fire år etter førstegangsregistrering, deretter hvert annet år.
- Er bilen din f.eks kjøpt i 1. mai 2018, må den på kontroll innen 1. mai 2022.
- Lastebiler, busser, taxier, ambulanser, tilhengere med tillatt totalvekt over 3500 kg og personbiler med tillatt totalvekt over 7500 kg: Må ha godkjent EU-kontroll innen ett år etter dato for førstegangsregistrering, deretter senest hvert år.
- Bevaringsverdige kjøretøy som er over 30 år må kontrolleres hvert femte år. Er kjøretøyet 50 år eller eldre og kontrollert og godkjent etter at det fylte 50 år, blir det fritatt for EU-kontroll.
- På nettsidene til Statens vegvesen kan du taste inn registreringsnummeret, understellsnummeret eller personlig skilt for å sjekke den neste fristen for ditt kjøretøy.
- Etter kontrollen får du en lapp som viser eventuelle mangler på bilen.
Dette må du gjøre hvis EU-kontrollen avdekker mangler:
- Har bilen kun mindre mangler er ikke etterkontroll nødvendig, men man bør sørge for å få ordnet opp i disse raskest mulig. Dette kan for eksempel gjelde manglende varselstrekant i bilen.
- Hvis manglene er så alvorlige at bilen ikke har blitt godkjent, må disse utbedres før bilen leveres til etterkontroll. Etterkontrollen må gjennomføres innen den originale fristen eller senest to måneder etter den første kontrollen (det som kommer først).
- Bilen kan også bli ilagt kjøreforbud hvis det oppdages trafikkfarlige feil på for eksempel bremsene.
- Statens vegvesen tillater ifølge NAF ikke at man gjennomfører EU-kontroll utenfor Norge, siden man mangler oversikt over godkjente kontrollorganer og kontrollomfanget i utlandet.
Skifte fra sommer til vinterdekk, eller vinterdekk til sommerdekk? Med denne guiden gjør du det helt selv!
Jevnlig service reduserer sjansen for problemer
Produktdirektør i FINN Motor, Eirik M. Håstein, anbefaler bileiere å levere bilen jevnlig til service for å redusere sjansen for problemer som kan sette en EU-godkjenning i fare. Det beste man kan gjøre er å ta godt vare på bilen sin og passe på at den får service i tråd med det fabrikken anbefaler. De nyere bilene sier ifra selv når de trenger service, mens de eldre har faste intervaller. F eks hvert annet år eller hver 30.000 km. En god regel er å aldri ignorere ulyder, varsellamper eller annet du oppdager ved bilen som ikke er normalt. Hvis du skal kjøpe en bruktbil er det viktig å sjekke når bilen sist var på EU-kontroll, for å redusere faren for bomkjøp, ifølge Håstein.
Mange som er er vant til å få varsel om å levere bilen inn til EU-kontroll kan fort glemme at de nå må sjekke selv. Har bilen nylig vært kontrollert vet du ganske sikkert at den i alle fall oppfyller minstekravene for å få lov til å kjøre med den, hvilket en EU-kontroll i realiteten er. Hvis det er en eldre bil med nært forestående EU-kontroll er det en høyere risiko for at det kan være noe feil med den, siden det da nærmer seg to år siden siste kontroll.
Be om teknisk tilstandsrapport hvis du skal kjøpe bruktbil
Håstein advarer imidlertid bruktbilkjøpere mot å kun stole på at en bruktbil har passert EU-kontrollen. For å få en komplett vurdering bør man be om en teknisk tilstandsrapport. Den avdekker mye mer enn det som sjekkes på en EU-kontroll. Hvis ikke selger har ordnet det på forhånd, kan man vurdere å betale for en selv. Du bør heller ikke kjøpe en bruktbil usett. Prøvekjør helst bilen, det er også viktig for å kartlegge bilens tilstand.
Her er tipsene du trenger, så du slipper sure bomkjøp.
Spørsmål du bør stille bilselgeren:
Advokat Peter Skarbøvig om er en av drivkreftene bak nettstedet Biladvokaten, anbefaler i tillegg bruktbilkjøpere å spørre selgeren om følgende før de handler:
- Sjekk når registerreimen sist ble skiftet: En kostbar mangel som ofte oppstår er at registerreima ryker. Det kan derfor være lurt å få klarhet i når denne sist ble skiftet. Har bilen fullstendig servicehistorikk kan man be om å få se i serviceheftet og undersøke at servicene er foretatt. Om serviceintervallene er overholdt kan det indikere at bilen er bedre ivaretatt, og det kan igjen gjøre at man kan forvente mer av bilens kvalitet.
- Spør om bilen har vært reparert tidligere og be om eventuell dokumentasjon på hva som har blitt gjort: - Selger kan for eksempel opplyse om at det kun har vært et lite sammenstøt, men konsekvensene av dette kan ha blitt større enn selger har kunnskap om. Få derfor alltid dokumentasjon på hvem som har utført reparasjonen og hva som har blitt reparert.
- Bruk Google for å avdekke mulige feil:- Mange feil og mangler går igjen innen de forskjellige bilmerkene. Det kan derfor være lurt å søke info på nettet om nettopp den bilen du tenker å kjøpe. Eksempel kan være «Audi + rust» eller «BMW X5 2013 + problemer» osv. Her kan man finne info som selger kanskje ikke «vil» gi. Da vet man hva man skal være på vakt for, og undersøke ekstra.
- Få mest mulig av informasjonen du har blitt forelagt inn i skriftlig avtale: At selger sier at bilen er «strøken» er ingen garanti for at det ikke foreligger feil ved bilen. Ofte er det slik at selger prøver å «pynte brura» før bilen skal selges. Dette kommer ofte frem i annonsene hvor det brukes ord som, "god som ny", "går som en klokke", "helt strøken", osv. Veldig ofte er årsaken til tvist at det er uenighet mellom partene om hva som ble opplyst. Et godt råd er derfor alltid å få alt som blir avtalt, særlig det selger fremhever som positivt ved bilen, i den skriftlige avtalen. Dersom påstandene ikke stemmer er det enklere å imøtegå de senere.
-
Bürstner IXEO 674 2009, kr 450 000,-
452 747,-
-
Dethleffs 2006, kr 369 000,-
369 000,-
-
Knaus Campingbil 700 KAMERA/HENGERFESTE/TRUMA 2000, kr 166 500,-
166 500,-
-
Frankia PLATIN 8400 GD Uten senkeseng, Svært godt utstyrt 2018, kr 1 799 000,-
1 799 000,-
-
LMC Explorer premium I 730 Enkle senger, senkeseng, ALDE 2018, kr 1 149 000,-
1 149 000,-
-
Sunlight T 68 # Automat 9-trinns 2020, kr 789 000,-
789 000,-
Se flere på FINN.no