5 tips når du angrer på bilkjøpet

5 tips når du angrer på bilkjøpet

Angrer du på bilkjøpet? Da er det viktig at du tar ting i riktig rekkefølge når du skal klage til selger. Her får du 5 gode tips.

Publisert 17. mars 2021 kl. 17.11

I samarbeid med Forbrukerrådet har FINN motor laget en kontrakt som gir best mulig sikkerhet for både kjøper og selger. Hvis man ikke har skrevet kontrakt vil en eventuell tvist basere seg på en ord-mot-ord sak, som er svært vanskelig å løse. Med kontrakten vår, som er gratis, kan både kjøper og selger av en bruktbil være trygg på at de har valgt en god kontraktsmal som ivaretar begge.

Dette kan du gjøre hvis du angrer på bilkjøpet:

Dersom du har kjøpt en bruktbil, som du mener har mangler du ikke hadde grunn til å forvente og kan dokumentere dette, har du flere muligheter:

  1. Retting av mangler:

    Selger må få utbedret skadene for selgers regning og risiko.

  2. Omlevering:

    Selger må ta bilen i retur og levere en annen tilsvarende bil. Dette er mest aktuelt hvor det er kjøpt av en forhandler.

  3. Prisavslag:

    Selger må levere tilbake noe av kjøpesummen tilbake til kjøper.

  4. Heve kjøpet:

    Selger får bilen tilbake og kjøper får pengene tilbake.

  5. Erstatning:

    Selger må dekke kjøpers økonomiske tap.

Det er viktig at man som kjøper tar ting i riktig rekkefølge. Kjøper må først undersøke og få dokumentasjon for sitt krav. Deretter må det reklameres til selger og fremsettes et krav. Dersom kjøper retter bilens feil, før selger gis anledning til å reparere eller undersøke selv kan kjøperen ha mistet sine rettigheter.