Volkswagen - Bobla som aldri sprakk

Volkswagen - Bobla som aldri sprakk

De fleste er enige om at ingen andre biler har betydd mer for nordmenn enn Bobla. På 60-tallet var dette bilen for den norske folkesjela.

Publisert 24. februar 2020 kl. 12.08

Bobla ble utviklet i Tyskland på 1930-tallet. Den ble designet av Ferdinand Porsche som ga rettighetene til Volkswagen, og selv begynte han å produsere biler under eget merke i Østerrike.

Tanken var å lage en familiebil som vanlige folk hadde råd til og dermed åpne opp for mer reising. Autobahn-nettet var under utbygging, men få eide en bil. Dermed ble Volkswagen det naturlige navnet. Masseproduksjonen av Volkswagen Type 1, bedre kjent som Bobla, kom i gang rett etter krigen.

Bobla ble en kjempesuksess i store deler av verden på 40-, 50- og 60-tallet. På engelsk fikk den tilnavnet Beetle og på tysk Käfer, som også betyr bille. Tilsvarende kjælenavn finnes på mange språk.

Den første Bobla ble hentet til Norge høsten 1948 av Harald A. Møller, som sikret seg det norske Volkswagen-agenturet foran nesa på konkurrentene. Året etter importerte han 200 Bobler. Det var ingen enkel sak. Bilrasjonering og importrestriksjoner gjorde at Møller måtte søke om spesiallisens hos Handelsdepartementet. Trolig finnes det fortsatt omkring tyve bevarte biler av det første «kullet» som ble hentet fra Tyskland.

1961 var det første året etter at den norske bilrasjoneringen ble opphevet høsten 1960. Da ble det solgt 7.000 Bobler i Norge, og det var mer enn noe annet bilmerke. Seks år senere trillet 100.000 bakhjulsdrevne folkevognbobler med hekkmotor på norske veier.

Har du barndomsminner fra bilferie med fullpakket Boble, med bagasjen foran og på taket, med harde seter og dårlig varmeapparat, er du på ingen måte alene. Bilene forandret seg lite gjennom 50- og 60-tallet, selv om motoren ble større. I 1972 nådde Volkswagen en milepæl ved å passere 15 millioner biler. Dermed gikk Bobla forbi T-Ford som verdens mest solgte bil

Samtidig innså Volkswagens ledelse at 30-tallsteknologien trengte fornyelse. Svaret ble Golf. Men Bobla ville ikke dø. Den var fortsatt i produksjon helt til 2003.

Da hadde allerede New Beetle kommet på banen. Det klassiske designet ble for en stor del beholdt, men motor og bagasjerom byttet plass, og den nye utgaven fikk forhjulsdrift. New Beetle kom til i Norge i 1997 og ble solgt fram til 2017. Den ble aldri noen storselger her hjemme. Kanskje var den forandret for mye etter noens smak – og for lite etter andres.

Nye og gamle Bobler på FINN.no, akkurat nå:

Se flere på FINN.no