10 tips til deg som drømmer om å kjøpe båt

10 tips til deg som drømmer om å kjøpe båt

I skrivende stund er det tusenvis av båter til salgs på FINN.no. Det er altså mye å velge i allerede, men tallet på båter kommer til eksplodere så snart vinteren slipper taket. Da gjelder det å ha gjort hjemmeleksen. Her gir vi deg gode tips før du skal kjøpe båt.

Publisert 6. september 2019 kl. 12.57

Det sies at de to eneste gangene en båteier er ordentlig lykkelig, er den dagen man kjøper båten. Og den dagen man selger den igjen. Slik trenger det selvsagt ikke å være. I denne saken fokuser vi derfor på 10 punkter som reduserer sjansen for å bli lurt eller gjøre et bomkjøp, uansett hvilken båt du drømmer om.

1. God research sparer deg for tid og penger

I skrivende stund er det tusenvis av båter til salgs på FINN.no. Det er altså mye å velge i allerede, men tallet på båter kommer til eksplodere så snart vinteren slipper taket. Da gjelder det å ha gjort hjemmeleksen. Som alltid er det de som kjenner båtmarkedet best som gjør de beste kjøpene. Normalt er det gode sjanser til å kunne prute ned prisen når du skal kjøpe båt, nesten uavhengig av hvilken båt og modell du er på jakt etter. Husk at de fleste legger ut båten for prisen de håper å få, men at de fleste er åpne for tilbud under prisantydning - spesielt når en båt allerede har ligget ute en stund. Jo tidligere du har lagt inn et FINN.no-søk på akkurat dine favorittmodeller, jo bedre rustet vil du derfor være til å vurdere hva som er en realistisk pris.

2. Båtplass og egen kunnskap

Med mindre du har en båt som du plasserer på båthengeren hver gang den ikke er i bruk, må du ha en båtplass. Utenfor sentrale strøk er ikke dette noe stort problem, men bor du i nærheten av en by er det beste tipset å melde seg inn i en lokal båtforening. Erfaringsmessig har de ofte ventelister, så her er trikset å melde seg inn i god tid før du faktisk kjøper en båt. I tillegg må selvsagt du som båtfører være klar til nyervervelsen.

For en ting er at du kanskje kan kjøre den nye båten uten båtførerbevis. Noe helt annet er om du bør gjøre det. Har du f.eks. vokst opp med en GH10 med 9,9 hester bak eller tilbrakt hele livet i en snekke, er det en stor overgang å hoppe over til en skjærgårdsjeep med 200 spreke hester. For ikke å snakke om hvis du har tenkt å melde overgang til seilbåt. Båtførerbeviset er et sertifikat som lar deg føre norske fritidsbåter opp til 15 meters lengde (49,21 fot) innenfor Norges grenser, og gir en grunnleggende innføring i regelverk og sikkerhet på sjøen. Faller du i en av kategoriene over, eller returnerer til båtlivet etter mange år som landkrabbe, er prisen på rundt 2000 til 3000 kroner rett og slett en billig forsikring. Båtførerbeviset er obligatorisk for alle som født i 1980 eller senere, og som skal føre en fritidsbåt med lengde over åtte meter eller med motor større enn 25 hestekrefter.

Melder du overgang fra motorbåt til seilbåt bør du også ta nødvendige seilkurs.
Skal du kjøre fritidsbåt over 15 meter gjelder andre sertifikater, blant annet fritidsskippersertifikat som kreves på båter på mellom 15 og 24 meter.

De 10 mest populære båtmerkene på FINN

3. Skaff deg eksperthjelp

Når du endelig har funnet drømmemodellen, gjelder det å ikke bli totalt forelsket ved første øyekast. Trikset er derfor å ta med seg en båtkyndig person på befaring, sånn at du får et ekstra sett med øyne til å vurdere tilstand og pris på en båt. Dette gjelder forøvrig også om du selv er vant til å kjøre båt. Alle båter er forskjellige, og det er langt fra sikkert at du vet hva du skal se etter på akkurat den modellen du skal kjøpe nå. Kontakt gjerne mekanikerne på et lokalt båtverksted og spør hva de tar for å gå over båten med deg. Et annet populært alternativ er å bruke besiktigelsesmenn, for eksempel fra Kongelig Norsk Båtforbund. Uansett hvilket alternativ du går for, vil det være en svært liten investering sammenlignet med kosten av å stå med en båt hvor motoren ikke går...

Det fine med å kjøpe båt tidlig på året er at de fleste fortsatt står på land. Det gjør det langt enklere å se etter skader under vannlinjen, og ikke minst avslører det om forrige eier har slurvet med stoffingen. Selv om båten står på land nå, kan det være lurt å vente med det endelige kjøpet til du har fått gjennomført en prøvetur. Starter motoren lett, og hvordan går båten i full fart? Bruk øyne og ører, og ta også her med deg en båtkyndig person.
 Ta en ekstra kikk på det elektriske anlegget. Feil her kan ikke bare bli dyrt, det kan også medføre brannfare. Vær ekstra nøye hvis du ser antydning til hjemmemekk, og spør alltid etter kvitteringer på utført arbeid. Husk at det å reparere putetrekk og kalesjer fort blir dyrt. Gå derfor nøye over alt, og ta en ekstra sjekk av alle glidelåser.


Drømmer du om båt? Få oversikt over tilbud på båtlån fra flere banker. Bruk kalkulatoren vår for å se hva et båtlån vil koste deg i måneden.

Les mer om:

4. Båt og motor må være CE-merket

Alle fritidsbåter bygget etter 1998, og som er mellom 2,5 og 24 meter lange, må være CE-merket, og fra og med 2006 gjelder dette også selve båtmotoren. Selve merkingen vises normalt på et produsentskilt, og inneholder blant annet informasjon om produsent, båttype, maksimalt antall personer osv. CE-kravet bekrefter at produktet er produsert i henhold til EU-regelverket, og at en båt som er produsert eller importert etter 16. juni 1998 MÅ ha dokumentasjonen i orden for å kunne selges. Slurver du her, blir det altså du som får problemet den dagen båten skal selges videre.

5. Tyvegods og heftelser

Selv om det er lov å gjøre et godt kjøp bør det ringe noen varsellamper om en båt er mistenkelig billig. Første trinn for å unngå å kjøpe tyvegods er derfor å dobbeltsjekke opplysningene i Småbåtregisteret eller Skipsregisteret, slik at du vet at selgeren er den han/hun gir seg ut for å være.

Merk: Siden det er frivillig å være registrert i småbåtregisteret vil ikke alle båter være registrert der. Fritidsbåter på mellom 7 og 15 meter kan imidlertid også være registrert i NOR (Norsk Ordinært Skipsregister). Dette er en stor fordel, for når en båt er registrert i Skipsregisteret vil du få full oversikt over alle heftelser, både frivillig pant og tvangspant. Det er viktig å være klar over at det ikke finnes noe offisielt register over frivillig pant i båter som ikke er registrert i Skipsregisteret. Hvis båten ikke er registrert i Skipsregisteret, må du derfor kontakte Brønnøysundregistrene for å se om det er tinglyst tvangspant i båten. Husk at en båt som ikke er registrert er å anse som "løsøre". Det betyr at du også må sjekke Løsøreregisteret for å være sikker på at det ikke er registrert private utlegg el. med sikkerhet i fartøyet. Dette forutsetter imidlertid at du har fødselsnummer eller organisasjonsnummer til eieren av båten.

PS: Mange båteiere har i tillegg registrert båten og båtmotoren i Securemark, som kort fortalt gir båt og motor en ID som ikke kan fjernes. Kjøper du en båt med slik merking er det derfor viktig at du som ny eier får overført registreringen på deg.

6. Du må ha kontrakt!

Med en nøye utfylt kontrakt vil det stå svart på hvitt hva dere har avtalt. Skulle det bli en konflikt mellom kjøper og selger i ettertid vil derfor kontrakten kunne bli din reddende engel. FINN.no tilbyr derfor en helt gratis digital kjøpekontrakt for kjøp av båt! Kontrakten finner du lett tilgjengelig i alle båtannonser på FINN.no, og med digital signering er den et svært godt og enkelt alternativ.

De fleste båter selges i dag med standardformuleringen "som den er". Det vil likevel ikke si at dette fritar selgeren for alt. Det betyr bare at grensen for hva som faktisk er å anse som en mangel vil heves. Selger har altså fortsatt en opplysningsplikt, og du som kjøper har en undersøkelsesplikt. Har derimot selger bevisst gitt uriktige opplysninger, eller unnlatt å gi viktig informasjon, vil det altså ikke hjelpe. Husk uansett at alle klager og reklamasjoner må fremsettes så kjapt som mulig, ellers kan du miste retten til å klage.

7. Kjøp fra forhandler?

En av fordelene med å kjøpe båt fra forhandler er at man ofte får en garanti, og har en part å gå til den dagen noe skulle skje. Det hjelper imidlertid lite hvis båtforhandleren har gått konkurs. Det samme gjelder forskuddsbetaling: Enhver forskuddsbetaling er i praksis en usikret kredittytelse til selgeren. Rådet er derfor at du alltid sjekker hvordan økonomien er i det selskapet du vurdere å handle fra. Heldigvis kan dette gjøres enkelt på nett, for eksempel via Proff.no

8. Du må ha forsikring

Kjør aldri en båt uten forsikring. Det betyr at du bør sørge for at båten er forsikret fra du signerer kontrakten, og senest ved den fysiske overtagelsen. Her vil alle forsikringsselskapene være behjelpelige, så skulle du slå til raskere enn du hadde planlagt kan dette ordnes via telefon.

9. Uforutsette utgifter

Det kan være lett å la seg rive med når du har funnet drømmebåten. Spesielt hvis du er på jakt etter en populær modell hvor det oppstår en budrunde. Du må derfor aldri glemme at det er mer enn selve båten som koster. Sett alltid en øvre grense hvor høyt du kan gå for å kjøpe båt, og hold deg innen maksprisen. Ta også høyde for en økonomisk buffer ut over vanlige driftsutgifter, sånn at du takler eventuelle barnesykdommer og har mulighet til å foreta ønskede oppgraderinger.

Lykke til med jakten på drømmebåten.

De 4 mest populære Cabincruiser på FINN:

Brukt Daycruiser til salgs på FINN

Se flere på FINN.no