Båtreparatør: - Mange oppdager ikke disse feilene før de kjøper brukt

Båtreparatør: - Mange oppdager ikke disse feilene før de kjøper brukt

Med denne enkle sjekklisten kan du spare deg for uforutsette kostnader når du kjøper brukt båt

Publisert 6. september 2019 kl. 12.57

Så fort vårsola begynner å varme, melder nordmenns båtinteresse seg på FINN. I 2018 førte det gode været til at det ble gjort over 700 000 søk etter Askeladden, som er det mest populære båtmerket på bruktmarkedsplassen. På plassene bak følger båter fra produsentene Yamarin, Uttern, Finnmaster og Nordkapp. Men kjente merkenavn er ikke alene en garanti for å gjøre en god båthandel.

Produktdirektør i FINN Motor, Eirik Håstein, anbefaler alle som vil kjøpe brukt båt om å ta kontakt med selger for å sjekke motor og båtens tilstand med egne øyne, i tillegg til at man skriver en ordentlig kjøpekontrakt i forbindelse med salget. Hvis du bruker FINNs digitale kjøpekontrakt forvandler vi annonsen til en ferdig utfylt kontrakt som du kan signere digitalt. Da slipper du penn, papir, printer og scanner.

Bensin eller dieselmotor?

Før du velger båt, bør du tenke nøye over om du vil ha en brukt båt med innenbords- eller utenbords motor, bensin eller diesel. En bruktbåt med dieselmotor vil som regel ha ganske mye lavere drivstoffutgifter, da både dieselpris og forbruk er lavere enn for motorer med bensinmotor. På den annen side er bensinmotorer lettere og støyer mindre. En påhengermotor er lett å bytte, mens bytte av en innenbords dieselmotor er en stor jobb.

Se etter CE-merket

Du bør også sjekke om båten er CE-merket. Et CE-krav bekrefter at produktet er produsert i henhold til EU-regelverket, og alle båter som er produsert eller importert etter 16. juni 1998 må ha dokumentasjonen i orden for å kunne selges.

Båtreparatør Marius Gjølstad ved Marineservice Oslo - som reparerer båter, anbefaler folk å ta med en brukt båt til test hos et verksted før de kjøper, på samme måte som en NAF-test for biler. Jeg har opplevd flere ganger at folk har kommet til oss med en bruktbåt de har kjøpt usett, hvor vi raskt oppdager at båten har skjulte feil, motoren er utslitt slik at de må kjøpe ny, eller at de har kjøpt en båt som det er dyrt å bytte ut deler på, sier han.

Gjølstad anbefaler ferske båtkjøpere å følge denne sjekklisten:

Les mer om:

Drømmer du om båt? Få oversikt over tilbud på båtlån fra flere banker. Bruk kalkulatoren vår for å se hva et båtlån vil koste deg i måneden.

Trebåter krever ekstra arbeid

For mange er en tur på vannet i en trebåt selve definisjonen på en drømmesommer. Men de som leter etter en brukt trebåt, bør være ekstra oppmerksomme før de kjøper, ifølge Gjølstad. Det er få trebåtbyggere igjen i Norge, noe som gjør det dyrt med reparasjoner. En av tingene man kan gjøre når man ser på en trebåt, er å dunke lett på den med en hammer. Da hører du om det er gått vann inn i noe av treet, slik at det må skiftes ut. Men uansett tilstand, så er trebåter et «passion»-prosjekt, som krever mer vedlikehold enn en plastbåt, sier båteksperten.

Alle kjøpere har undersøkelsesplikt

Dyre båter av typen cabincruiser toppet søkelisten blant båtene på FINN i 2018. Eirik Håstein i FINN Motor tror dette skyldes at mange bruker annonsene til å drømme seg bort. Ifølge Håstein gir bruktmarkedet mange anledning til å oppfylle båtdrømmen, siden det kan være mye penger å spare i forhold til en ny modell. Han oppfordrer imidlertid kjøperne å gå nøye til verks for å redusere faren for skjulte feil når en skal kjøpe bruktbåt. Ikke nøl med å sende en melding til annonsøren dersom du ikke finner informasjonen du leter etter. Når man kjøper bil kan man til en viss grad finne en trygghet i hvorvidt den er EU godkjent eller ikke, men på en brukt båt har vi ingen slike retningslinjer og det er derfor opp til hver enkelt båteier hvordan han eller hun vil ivareta båten sin.

Dine reklamasjonsrettigheter:

Les også:

Seilbåter og motorseilere på FINN

Se flere på FINN.no