Finn Eirik Håstein 0032cweb

Slik var første kvartal i 2022 på FINN motor

Leder for FINN motor, Eirik Håstein, tar deg gjennom resultatene fra årets første kvartal for alle våre undermarkeder.

Publisert 11. mai 2022 kl. 19.21

Vi startet 2022 med en fin økning i antall besøk på hele FINN motor. Av flere årsaker har trykket avtatt noe utover kvartalet, og vi vet blant annet at mediebildet har fått mye brukertid grunnet krigen i Ukraina. I tillegg opplever vi at markedene påvirkes av renteendringer og tilgang på materialer, samt at forhandlerne rundt oss synes det er vanskelig å få tak i de mest aktuelle og ettertraktede objektene. Det norske folk begynner også å reise utenlands igjen, i tillegg til å sitte på gjerdet og vente når det kommer til kjøp av kjøretøy.

– På tross av alt dette er trafikken høy jevnt over på hele FINN motor, med i snitt over 28 millioner besøk per måned i årets første kvartal (Q1 2022), sier leder for FINN motor, Eirik Håstein, og fortsetter:

– I tillegg har etterspørselen etter elbiler vært helt enorm, spesielt fra mars. Elbiler markert som solgt eller avpublisert på FINN har i mars og april ligget på ca. 20 prosent, sammenlignet med normalen som er 13-14 prosent.

Vil du at flest mulig relevante kjøpere skal se bilannonsen din? Vi vet akkurat hvem vi skal vise annonsen din til med Blink, basert på treffsikre målgrupper.

– Legg fokuset på brukt og ta en ekstra runde på varelageret

I disse dager er det mye som skjer rundt oss i verden som påvirker kjøp og salg av (samt tilgang på) kjøretøy, deler, utstyr og lignende. Dette merker vi også på FINN.

– Vi hører fra bransjen og forhandlere som selger nye objekter at mange av komponentene man trenger til produksjon er forsinket, og leveringstiden er lang. Det blir derfor viktig å legge fokus på bruktmarkedet nå for å holde butikken i gang, sier Håstein.

Shanghai i Kina er også inne i en lengre nedstenging på grunn av pandemien, noe som fører til stengte bilfabrikker og full stopp i eksport og transport med containerskip. Per nå har ikke dette særlig stor påvirkning på bruktbilmarkedet, men det kommer ingen nye biler eller merker inn med det første. Du kan lese mer om situasjonen i Shanghai hos E24 her.

– Publiseringstiden i bruktbilmarkedet har økt med 6-8 dager, noe som igjen kan være et resultat av nyhetsbildet, renteendinger og mangel på ønskede merker og modeller. Hos oss ser vi at objekter blir liggende lenge egentlig over hele linjen. Vi anbefaler alle våre proffkunder å ta en ekstra runde på varelageret, samt legge inn en ekstra innsats på de objektene som har ligget lengst, råder Håstein.

➔ Er du usikker på hvordan bilene dine bør prises eller hvilke biler kundene ser etter? Da bør du ta en titt på Diagnoseporten fra FINN, verktøyet som kan hjelpe deg med å ta gode valg.

God fart hos MC, Caravan, Båt og Næring

– Antall besøk inn til annonser for båter, bobiler og campingvogner er høy, men dette begynner nå å gå noe ned. Vi må huske på at de siste to årene var langt over normalen, og at trafikken på hele Motor i Q1 2022 likevel er høyere enn vårt siste normalår i 2019, påpeker Håstein.

Folk generelt viser tendenser til å gjøre seg klare for sommeren. Trafikken på markedene Caravan (Bobil og Campingvogn), MC og Båt har økt kraftig gjennom kvartalet, selv om det som nevnt nå demper seg litt. Eksempelvis er veksten i trafikken fra februar til mars 24 % for bobil, 60 % for båt, 73 % for campingvogn og 36 % for MC.

Antall nye MC–annonser ligger omtrent på samme nivå i Q1 for 2022 som i Q1 2021, og det er en liten nedgang i henvendelser mellom selger og kjøper. Historisk sett har været mye å si for interesse og aktivitet i MC-bransjen – nå ser det ut til at det blir litt varmere fremover, som antakelig vil slå positivt ut. Antall brukere i Næringskategoriene har også holdt seg høyt målt opp mot fjoråret. Det er noe nedgang i antall annonser her målt opp mot 2021, men sett i lys av situasjonen, holder næringsmarkedet seg godt.

Samlet sett over hele FINN motor ser varelagrene ut til å øke noe, samtidig som at visningstallene synker og publiseringstiden går opp.

– Dette kan bety at salget bremser noe. Hos undermarkedet Bobil, for eksempel, minker varelagrene i takt med besøk, som et resultat av at det er færre annonser ute på FINN. I følge bransjen er etterspørselen her større enn tilbudet, og det er store forsinkelser i leveranser av nye bobiler. Hos Campingvogn, Båt, MC og Næring øker varelagrene noe, men visninger går ned. Grunner til dette kan være at nordmenn i større grad nå vender seg mot utenlandsreiser, og at mediene tar fokuset vekk fra annonsene, sier Håstein.

Ser lyst ut for det kommende kvartalet

– Dersom vi ser på tilsvarende analyser for 2021, er prognosen at trafikken for Bobil, Caravan, Båt og MC vil fortsette å øke frem mot juli. Biler til salgs vil også holde seg stabilt høyt gjennom juni, siden man ofte er på jakt etter bruktbil før sommerferien starter. Vi går derfor fra et godt kvartal mot et som med stor sannsynlighet blir enda bedre, avslutter Håstein.