Foto: Getty Images / Johnes Images
Foto: Getty Images / Johnes Images

Hett marked for nyttekjøretøy i høst

Bransjeansvarlig for næringsmarkedet på FINN motor, Per Arne Berg-Heggelund, melder om et hett marked for tiden. Både trafikken inn til annonsene og antall brukere viser all-time high flere steder, spesielt i september og oktober!

Vinteren står nå på trappene, men selv om vi kan vente oss snø og kulde, legger ikke dette en demper på trafikktallene våre.

– Her er det for tiden hett, og vi har sterk vekst i både trafikken inn til de ulike kategoriene, og i antall unike brukere, forteller Per Arne Berg-Heggelund.

Vi ser en liten drop i antall henvendelser til selger, men dette henger sammen med at det ligger færre annonser ute i de ulike kategoriene enn normalt.

  • Per Arne Berg-Heggelund, bransjeansvarlig for Næring i FINN motor

    Per Arne Berg-Heggelund, bransjeansvarlig for Næring i FINN motor. Foto: Caroline Roka

Utfordringer og usikkerhet i markedet

Kundene Berg-Heggelund snakker med forteller om færre brukte og nye maskiner på lager, og tilgangen på brukte maskiner og utstyr er mindre enn normalt.

– Som alle vet er det store utfordringer i forbindelse med chip-mangelen som har oppstått i kjølvannet av pandemien. Dette påvirker salg og utlevering av nye maskiner, og flere aktører melder om at enkelte maskiner først kommer til å bli levert i slutten av neste år dersom de bestilles nå, sier Berg-Heggelund, og fortsetter:

– Det er en god del usikkerhet i markedet rundt dette som påvirker hvor mange maskiner som annonseres på FINN, da dette er innbyttemaskiner.

Uansett er bruktmarkedet veldig bra akkurat nå. Berg-Heggelund anbefaler derfor alle selgere å oppdatere annonser som har ligget lenge på FINN, dersom de opplever at maskinene de har er vanskelig å selge.

– Det er mye selgeren kan gjøre for å gjøre produktet mer attraktivt og selgende. Jeg anbefaler å laste opp noen nye bilder, og å ta en gjennomgang av beskrivelsen av objektet. Over 90 % av kjøperne ser på bildene først. Dersom disse er mørke, uskarpe og dårlige, eller objektet som skal selges ser skittent og slitt ut, så vil dette påvirke hvor mange som finner maskinen eller utstyret attraktivt.

Tips: Vi har kurs som lærer deg hvordan du kan lage attraktive annonser for kjøretøy. Mye av dette kan også appliseres til nyttekjøretøy! Ta en titt på kurset her. I tillegg har vi en artikkel som forklarer hvordan man kan ta gode bilder, og denne kan du finne her.

Helt ville besøkstall

Når vi ser på trafikktallene (besøk) for september og oktober, er dette måneder med 7 % økning i september og over 8 % økning i oktober målt opp mot samme periode i fjor.

– September og oktober går inn på 2. og 3. plass over de mest besøkte månedene noen sinne på Næring. Vi må heller ikke glemme å nevne august, som endte opp på førsteplass med en økning i trafikk på hele 23 prosent. Dette er helt vilt, men gjenspeiler det jeg sa innledningsvis om at markedet er hett, og at det er mange flere som er innom og orienterer seg, sier Berg-Heggelund.

Han ønsker også å trekke frem antall unike brukere i de ulike kategoriene. I landbrukskategoriene “Traktor, tresker og redskap” har vi 30 % flere unike brukere hittil i år målt mot samme periode i fjor. I kategorien “Bygg og anlegg” ser vi en økning på hele 34 %, og sist men ikke minst, hele 46 % økning i antall unike brukere i kategorien “Lastebil og henger”.

– Dette viser at det er mange flere nye mennesker som er ute etter utstyr og maskiner i år sammenlignet med fjoråret. Høsten har hatt en voldsom økning, og den ser ut til å fortsette, sier Berg-Heggelund.

  • Søkeord FINN Næring 1

Minigraver er på søketoppen

“Minigraver” troner på toppen over mest brukte søkeord på FINN næring, tett etterfulgt av “traktor” og “gravemaskin”. Siden snøen fortsatt lar vente på seg finner vi beitepusser på en fin fjerdeplass, og “plog” på en 19. plass. Denne forventer vi at skal klatre oppover etterhvert som ukene går. John Deere er fortsatt det mest søkte traktormerket, mens Scania er det mest søkte lastebilmerket.

– Avslutningsvis har vi lagt bak oss en kjempebra september og oktober, med sterk vekst i både trafikk og antall unike brukere. Jeg er strålende fornøyd med syv og seks prosent vekst fra fjoråret i trafikk, og vi forventer at veksten fortsetter ut året, avslutter Berg-Heggelund.