Tar bilde av bil

Slik tar du gode bilder av bil

FINN er ofte det første stedet folk leter etter sin neste bil. Her får du ekspertens tips til hvordan du tar gode bilder av bilene du annonserer, slik at du fanger oppmerksomheten til potensielle kjøpere.

— I annonseteksten har selger mulighet til å gi en god beskrivelse av bilen. Når det gjelder bildene har man ikke like stort spillerom. De skal skape et godt førsteinntrykk og fange interessen til potensielle kunder, forklarer Bente Werenskiold, salgsdirektør i FINN motor.

Våre brukere forteller at bildene i bilannonser hjelper de på flere måter. De skal gi et generelt inntrykk av bilen, vise bilens tilstand og hva slags utstyr bilen har. Hovedbildet har stor betydning for om en bruker ønsker å gå inn på annonsen eller ikke. Det skal friste den potensielle kjøperen til å ville lese mer om bilen. Så vår oppfordring er: legg litt kjærlighet i bildene!

Har du husket å bytte ut vinterbildene i annonsen din? Vi anbefaler å endre bildene etter årstid. En annonse med en bil i snøkledd landskap midt i mai kan oppfattes som en gammel annonse.

Bildeutvalg og antall bilder

Thomas Larsen, daglig leder i Bilfoto AS, sier at 15-25 bilder vil være tilstrekkelig i en annonse.

— En god hovedregel er å fokusere på helheten og de viktigste sonene og vinklene, både utvendig og innvendig, forklarer han. — Man kan eventuelt supplere med informative detaljbilder av ekstrautstyr eller løsninger som ikke kommer tydelig frem i oversiktsbildene.

  • Thomas Larsen, daglig leder i Bilfoto AS

    Thomas Larsen, daglig leder i Bilfoto AS

Larsen anbefaler også alltid å se gjennom bildene før publisering. Om den samme vinkelen er fotografert flere ganger, behold det beste bildet og slett de andre — det virker rotete og lite gjennomtenkt med flere bilder som viser nøyaktig det samme utsnittet. Fjern også bilder som har blitt uskarpe, for mørke eller for lyse.

Sørg for riktig fargegjengivelse

Tenk over hvor og når bildene tas. Ulike lyskilder avgir forskjellig fargetemperatur som kan føre til at bilen ikke blir fremstilt slik den egentlig er. Larsen har følgende tips for tilpassing av lys.

— Om bildene tas innendørs anbefaler vi å forsøke å skjerme fotoplassen fra dagslys eller montere led-lamper som har samme fargetemperatur som dagslys. Blitzlys avgir også nøytral fargetemperatur tilsvarende dagslys, men er krevende å bruke uten inngående fotokunnskap.

Når det kommer til bilder av bilens innside, bør du benytte vidvinkelobjektiv. Slik kan du vise hele interiøret i ett bilde, men det har visse ulemper. Kameravinkel er avgjørende for å unngå perspektivforvrengninger i bildene.

— Vertikale linjer i bilens interiør bør være parallelle på begge sider av bildet. Dette oppnår ved å holde kameraet i vater når bildet tas, forklarer han.

Best resultat med riktig utstyr

For best mulig resultat bør du bruke et systemkamera med utskiftbart optikk. Nikon og Canon har mange gode alternativer, og i de senere årene har Sony kommet med flere gode speilløse systemkameraer. Om lysforholdene er utfordrende bør kameraene og objektivene ha gode egenskaper på høy ISO (lysfølsomhet).

Til eksteriørbilder og detaljbilder anbefaler de et normal- eller teleobjektiv på 50-70 millimeter eller høyere. Vidvinkel på 20 millimeter eller lavere anbefales til interiørbilder.

5 tips til bildebruk i bilannonsen

  1. Bildene må tydelig vise de utsatte områdene på bilen; panser, hjørner, innlasting, og sidene.
  2. Få frem bilens bruksområde, men ikke uforsiktig bruk som å plassere bilen i en steinrøys.
  3. Innvendige bilder må vise utstyret i bruk. Eksempelvis skal ryggekamera være på.
  4. Knapper eller innstillinger som er vanskelig å forstå må forklares med tekst.
  5. 15-25 bilder per annonse

Bilinteresse blant brukerne

På FINN.no kan brukere lagre søk etter varer de er interesserte i. Et lagret søk er basert på ulike kriterier man setter, som for eksempel merke, modell, eller kilometerstand. Per i dag har nesten 500 000 brukere lagret søk innen kategorien bil. Dersom din bil svarer til kriteriene i disse søkene, vil brukeren få beskjed når bilen legges ut.

80 prosent av alle som har lagret søk etter bil, har 1-3 ulike søk. Gjennomsnittlig lagres det 2,96 søk, noe som tyder på at en potensiell bilkjøper gjerne vurderer flere typer biler.

Med høy interesse blant potensielle kjøpere gjelder det å stikke seg ut blant annonsene. Bildene er ditt utstillingsvindu, så pass på at de frister nok til å lese mer om bilen.