Seniorrådgivere - Villrein- og naturforvaltning - Naturmangfold og verneområder
Statsforvalteren i Innlandet
- Frist 4.1.2026
- Ansettelsesform Fast
To ledige stillinger innen villrein- og naturforvaltning - Naturmangfold og verneområdet
Statsforvalteren i Innlandet har ledig to faste stillinger innen villrein- og naturforvaltning
Stillingene hører til enhet for Naturmangfold og verneområder. Enheten har i alt 30 ansatte med høy fagkompetanse, og vi jobber for gjennomføring av nasjonal miljøpolitikk. Enheten tilhører virksomhetsområdet for miljøvern, landbruk og næringsutvikling med til sammen 96 medarbeidere.
Kontorsted er Lillehammer.
Arbeidsoppgaver
Som en del av Statsforvalteren sitt arbeid med oppfølging av Meld. St. 18 (2023-2024) Ein forbetra tilstand for villrein, vil du inngå i et nyetablert team på villreinområdet. Du får ansvar for konkrete prosjekter og deloppgaver, og - avhengig av kompetanse og personlig egnethet - kan du også få en mer koordinerende rolle i villreinarbeidet.
Kjerneoppgaver:
Sikre fremdrift, gjennomføring og rapportering av tiltak i tiltaksplanene for Rondane, Snøhetta og Knutshø.
Bidra med faglige råd og veiledning til aktører som gjennomfører tiltak.
Sørge for god informasjonsflyt mellom myndigheter og lokale aktører.
Samarbeid og koordinering:
Ha en utadrettet rolle mot relevante sektorer.
Samarbeide tett med Miljødirektoratet, andre Statsforvaltere, nasjonalparkstyrer, kommuner og andre myndigheter.
Følge opp villreinnemnda i Rondane-Sølnkletten.
Andre oppgaver:
Ivareta villreininteresser i plan- og inngrepssaker og annen arealforvaltning.
Bidra i andre oppgaver innenfor naturforvaltningsområdet, som forvaltning av verneområder, rovvilt og arbeid med trua natur.
Teamet som skal løse oppdragene på villreinområdet er i etableringsfasen, og endelig fordeling av villreinoppgavene, og andre oppgaver på naturforvaltningsområdet, gjøres i samråd med avdelingsdirektør/underdirektør når teamet er på plass.
Kvalifikasjoner
Krav:
Fullført masterutdanning eller tilsvarende innen naturvitenskapelige fag. Relevant erfaring kan kompensere for manglende masterutdanning.
Erfaring fra offentlig forvaltning
Det er ønskelig med:
God kjennskap til villrein, arealforvaltning og tiltaksplanarbeid
Erfaring fra prosjektledelse, team- og prosessarbeid
Vi legger stor vekt på personlig egnethet og søker deg som:
Har god rolle- og forvaltningsforståelse og god evne til å bygge nettverk og relasjoner
Tenker strategisk, er strukturert og selvstendig
Er målrettet, analytisk og resultatorientert
Tar initiativ, er handlekraftig og fleksibel
Har gode samarbeidsevner og kommuniserer klart, både skriftlig og muntlig
Stillingene krever selvstendig prosessarbeid, så vi ser etter en uredd og initiativrik person med stor arbeidskapasitet.
Det må påregnes en del reisevirksomhet, samt møter og samlinger utenfor ordinær arbeidstid. Du må ha førerkort for personbil klasse B
Søkerne vurderes utfra kvalifikasjoner, praksis og personlige egenskaper. De første 6 månedene er prøvetid.
Dersom du har tatt hele eller deler av din utdanning i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir): https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet
Hva kan du forvente som ansatt hos oss?
Arbeidsmiljø preget av høy kompetanse, engasjement og faglig spennende oppgaver.
Avlønning som 1364 seniorrådgiver, lønnsspenn kr 680 000 - 855 000, avhengig av kvalifikasjoner.
Medlemskap i Statens Pensjonskasse med gode pensjons-, låns-, og forsikringsordninger.
Fleksibel arbeidstid og mulighet for delvis fjernarbeid
Familievennlig og fleksibel personalpolitikk
Moderne kontorlokaler
Trening i arbeidstiden
Vi ønsker mangfold
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Dette må du ha med i søknaden
Du må legge inn CV og skrive søknaden din i jobbnorge-portalen. Du må også legge ved vitnemål (gjerne tilgang til Vitnemålsportalen) og relevante attester for å bli vurdert for stillingen.
Om du ønsker å reservere deg fra offentlig søkeliste må dette begrunnes. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort, selv om en ber om ikke å bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkeliste utformes.
Hva gjør Statsforvalteren?
Hvis du ønsker å vite mer om hva som er Statsforvalterens rolle og hva vi jobber med kan du finne mer informasjon på våre hjemmesider: www.statsforvalteren.no.
FerdigheterAI-generert
- Naturforvaltning
- Viltforvaltning
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Statsforvalteren er statens representant i Innlandet, og har ansvar for å følge opp vedtak, mål og retningslinjer fra Stortinget og regjeringen. Statsforvalteren er et viktig bindeledd mellom kommunene og sentrale myndigheter. Vi har oppdrag fra 12 departementer og 9 direktorater og er organisert i 4 virksomhetsområder. Vi har sektorvise forvaltningsoppgaver som tilsyn, klagebehandling og veiledning, samt at vi skal bidra til et helhetlig perspektiv overfor kommunene. Stataforvalteren i Innlandet har hovedkontor på Lillehammer.
Vi er en kompetansearbeidsplass med 240 dyktige medarbeidere. Som statens representant ønsker vi å bidra til å bygge Innlandet sterkt.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Gudbrandsdalsvegen 186, 2619 Lillehammer
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Rådgivning, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 441976303
- Sist endret

