Er motorsykkelen din klar for våren? Her er sjekklisten du trenger

Er motorsykkelen din klar for våren? Her er sjekklisten du trenger

Våren ligger på lur, stadig mer asfalt titter frem fra vinterkledde veier og MC-sesongen er rett rundt hjørnet. I en perfekt verden er selvfølgelig motorsykkelen din helt klar til bruk, for du gjorde jo alt riktig da du satt den til vinterlagring – eller? Ingenting er så trist som å stå i garasjen og banne når sesongen starter.

Publisert 6. september 2019 kl. 12.58

Våren ligger på lur, stadig mer asfalt titter frem fra vinterkledde veier og MC-sesongen er rett rundt hjørnet. I en perfekt verden er selvfølgelig motorsykkelen din helt klar til bruk, for du gjorde jo alt riktig da du satt den til vinterlagring – eller? Basert på egen, dyrekjøpt erfaring pleier planene som regel å være større enn gjennomføringskraften når vinteren slår til for fullt. Selv om en motorsykkel skriker etter mekk, gir bare tanken på å holde i verktøyet i den kalde garasjen pølsefingrene innbilt forfrysning og lite blir gjort. Heldigvis har du fortsatt tid! Følger du i tillegg en god sjekkliste som denne, vil du styre unna de verste tabbene.

Disse 7 tingene bør du sjekke:

  1. Batteriet

    Hvis du ikke har ladet batteriet jevnlig hele vinteren er det bare å sette igang. Er du heldig får du liv i det igjen, men selvutlading er dessverre vanlig på små MC-batterier. Sjansen er derfor stor for at det har tatt kvelden, og da er det bare å skaffe seg et nytt.

  2. Dekk

    Minstekravet til mønsterdybde er 1,6 millimeter, og siden det ikke er unormalt å miste litt luft i løpet av vinterhalvåret må du sjekke lufttrykket. Dette er også tiden til å se nøye etter sprekker og slitasje, og husk: Er dekkene mer enn tre til fire år? Da bør du vurdere å skifte uansett.

  3. Bremser

    Er du usikker på noe som helst med bremsene er det bare å kontakte fagfolk med en gang. Dette er ikke et område hvor man skal slurve. For deg som ikke har 10-tommeltotter er det imidlertid bare å sette igang: Sjekk bremseklossene for slitasje. Normalt er det en slitasjevarsler der, men tommelfingerregelen er 2 mm. Se også over bremseskivene, at du har nok bremsevæske, og ikke minst at det ikke er noen lekkasjer fra bremsesystemet. Husk at bare et par dråper bremsevæske er nok til å ødelegge lakken på vidunderet ditt, så vær forsiktig hvis du må etterfylle.

  4. Lys

    Gå over sykkelens lys, juster frontlykta ved behov, og sjekk at resten av det elektriske virker.

  5. Styring og fjæring

    Styret skal gå jevnt og uhindret fra side til side. I tillegg må selvsagt både forgaffel, bakdemper og eventuell styredemper være i orden for å holde deg på veien. Gaffelen bør helst ha ny olje annethvert år, og se uansett at det ikke kommer olje ut av simmeringene.

  6. Kjede og drev

    Har du reimdrift eller kardang slipper du lett unna, men med kjede og drev er det bare å skitne til fingrene. Kjedeslakken skal normalt være på mellom 2-4 centimeter, men siden dette varierer fra modell til modell bør du alltid sjekke instruksjonsboka. PS: Har drevet ditt fått skjeve spisse tenner må det byttes. Og ja: Da må du bytte kjede samtidig.

  7. Nivå på olje og kjølevæske

    Var du smart skiftet du olje og oljefilter før du parkerte en motorsykkel for vinteren. Om du ikke gjorde det, er dette et godt tidspunkt. Husk at du bør kjøre motoren god og varm før du skifter olje, og da bør du minimum ha en tur på 15 minutter.

Populære motorsykkelmerker på FINN:

Les mer om:

En lykkelig oppstart?

Det er lite som er så deilig som når du får start på din motorsykkel etter vinterlagringen. Litt hosting og hakking er ikke unormalt rett etter den første oppstarten, men motoren bør stabilisere seg raskt. Hør etter ulyder og sjekk etter lekkasjer. Får du ikke start, eller er det noe som ikke fungerer? Da er det greit å sjekke det enkleste først: Pass på at nødstoppbryteren står i riktig posisjon, og at sidestøtten står oppe. Får du fortsatt ikke start? Da er det bare å bestille verkstedtime så kjapt som mulig, om du ikke er så heldig å ha en mekaniker i familien. Før du spinner avgårde bør du forøvrig dobbeltsjekke at du har tatt av låsen på skivebremsen. Jada, det er så selvsagt at det nesten er flaut å si det. Minnet etter å ha sett en TDM850 velte med en overivrig sjåfør bak styret gjør imidlertid at dette ikke kan gjentas for ofte.

God tur;)

Bestill deler og service nå!

Var det noe som skurret på motorsykkelen når du satte den bort, eller manglet det noen deler på en motorsykkel du kjøpte på FINN.no i løpet av vinteren? Vel, da begynner det å haste. Det eneste som er like sikkert som at snøen en gang vil forsvinne, er at landets MC-verksteder vil ha fulle ordrebøker fra mars og til langt ut i juni. Bestill derfor alt du trenger av deler, eller bestill en time hos dine lokale MC-sjappe så snart som mulig. Er du heldig slipper du i hvert fall unna den verste køen.

Om forfatteren

Brukte motorsykler på FINN

Se flere på FINN.no