Pass deg for denne avgiftsfella når du kjøper brukt MC

Pass deg for denne avgiftsfella når du kjøper brukt MC

Sjekk hvordan du kan få oppfylt motorsykkeldrømmen til en rimeligere penge! Først og fremst er det viktig å vite hva man skal bruke en motorsykkel til. Å kjøpe feil motorsykkel for så å måtte bytte kan være kostbart.

Publisert 6. september 2019 kl. 12.59

Hvert år benytter tusenvis av nordmenn våren til å realisere drømmen om å suse langs veien på en motorsykkel for første gang. For tiden er det flere tusen brukte motorsykler til salgs på FINN, og for de som drømmer om å kjøpe sin første motorsykkel, kan det være mye å spare på å kjøpe brukt - så lenge du vet hva du skal se etter. Først og fremst er det viktig å vite hva man skal bruke motorsykkelen til. Å kjøpe feil motorsykkel for så å måtte bytte kan være kostbart, sier salgssjef og MC-ekspert Morten Gjestad hos Suzuki-importøren Erling Sande AS. Det er store forskjeller på motorsykler og det er viktig å sette seg inn i de beste egenskapene på de modellene man eventuelt vurderer å kjøpe. Deretter er det viktig å også prøve motorsykkelen før kjøp. Se om sittestilling og kjøreegenskaper står til de forventningene man har.

Dette kjennetegner de vanligste typene motorsykkel (kilde: Wikipedia):

Sjekk alltid motorsykkelen med egne øyne

Gjestad anbefaler som sagt alle som vurderer et kjøp, å sjekke motorsykkelen med egne øyne. I tillegg anbefaler han å ta den med på et verksted for å avdekke eventuelle skjulte feil og mangler før du betaler.

Populære motorsykkelmerker på FINN:

Stor interesse for brukte motorsykler

Siden 2013 har antall søk etter motorsykler på FINN vokst med 12-13 prosent hvert år. Produktdirektør Eirik Håstein i FINN Motor anbefaler alle som vurderer å kjøpe seg en brukt motorsykkel å lese seg opp på bruktmodellen man vurderer å kjøpe før man drar for å se på den. Du bør alltid sjekke serviceheftet/kvitteringer for å forsikre deg om at motorsykkelen har fått service jevnlig. Før du reiser for å se på en motorsykkel kan du sjekke med leverandøren hvor ofte den modellen du skal se på skal ha service, slik at du vet det på forhånd.

Håstein anbefaler også alle potensielle kjøpere å tenke nøye gjennom hva slags ekstrautstyr de ønsker seg, siden dette varierer mye mellom de forskjellige modellene. Mens mange pendlere gjerne vil ha utstyr som toppboks og vindskjerm, er mange av de som bruker motorsykkelen mest til lek og sosialt opptatt av å pynte sykkelen med spesialkomponenter og lydanlegg. Min anbefaling er å tidlig bestemme seg for hva man ønsker seg av større ekstrautstyr, slik som for eksempel varmeholker/varmesete, cruisekontroll, automatgir og lignende. Ut over dette så er det masse annet utstyr man kan kjøpe senere, sier Håstein.

Sjekk dette før du kjøper brukt motorsykkel (kilde: Peter Kanerva, Yamaha Vinterbro):

  1. Se på dekktrykk foran og bak, og sjekk dekkenes alder og mønsterdybde. Eldre dekk enn 5 år har i nesten alle tilfeller svært mye dårligere grep enn nye dekk. Dekktrykk bør sjekkes minst en gang i måneden. Kontroller også hjullagere for slakk / lugging.
  2. Lys: Sjekk at alle pærer lyser og at bremselys foran og bak trigges før du fysisk kjenner at bremsen tar borti. Vi ser ofte at bremselysbrytere bak er feil innstilt, spesielt når det har blitt byttet til uoriginale fothvilerbraketter.
  3. Batteriet: Sjekk væskenivå (for syrefylte batterier) og hvilespenning (over 12.6 V).
  4. Bremse- og clutch-væskens tilstand / farge: Ny væske er klar eller svakt gul, svært gammel væske er nesten helt sort. Evt. kan den sjekkes med en bremsevæsketester som da viser vanninnhold i bremsevæsken.
  5. Bremseklosser: Disse er lette å sjekke, ved å lyse inn i kalipper forfra / bakfra og se an bremsebelegg-tykkelsen. Nye klosser har typisk 5 – 6 mm beleggtykkelse. Alt under 2 mm holder neppe en sesong med 10 000 km kjørt, og bremseskiver til motorsykkel er ofte dyre.
  6. Væskenivåer på motor: Oljenivå sjekkes med nivå-sikteglass i bunnen av blokk eller peilepinne (avhengig av sykkel) med motorsykkel stående vertikalt, ikke på sidestativ. Motorer med tørrsumpsystem har egen prosedyre med varmkjøring før sjekk. Kjølevæskenivå sjekkes ved å se på kjølevæsketanken som alle væskekjølte motorsykler har, den er merket med maks og min. Etterfylles med væsker etter fabrikantens spesifikasjoner.
  7. Kjeder og drev: Sjekk tilstand og stramming, og smør det opp. Hvis du ser tegn til at kjede eller drev er utslitt, bit merke i at nyere kjeder til større motorsykler kommer kun med lås til å klinkes og er derfor vanskelig å gjøre hjemme.
  8. Dempere og forgafler: Synlig oljesøl sier seg selv. Hvis en brukt motorsykkel synker sammen mer enn 1/3 av fjæringsveien på egenvekt er ofte fjører slitne. Da vil en hard nødbrems lett få forgaffelen til å bunne og ikke kunne ta imot dumper under maks brems, med tap av veigrep som resultat.
  9. Styrelager: Styret skal gå lett fra side til side, ingen hakk skal kjennes med hjulet løftet fra bakken og det skal være riktig forspent for å hindre slakk. Risting i styret i fart ved motorbrems er et sikkert tegn på for løst eller dårlig lager.
  10. Motorens gange. Unormale lyder du ikke har hørt før, er selvforklarende. En korrekt innstilt motor både starter og går jevnt og uten poffing, hosting eller nøling på alle turtall, alle temperaturer og alle grader av gasspådrag.

Sjekk hvilken Touring du kan få for under Kr. 60.000,-

Se flere på FINN.no