MC-utstyret amatørene glemmer

MC-utstyret amatørene glemmer

Selv om det fortsatt bare er hjelm som er påbudt, er det mange norske MC-førere som er flinke til å ta på seg kjøredress i skinn eller tekstil, samt hansker og støvler tilpasset MC-bruk. Likevel er det ikke alt utstyret som synes, men som proffene tar på seg aller først.

Publisert 6. september 2019 kl. 12.58

Selv om det fortsatt bare er hjelm som er påbudt, er det mange norske MC-førere som er flinke til å ta på seg kjøredress i skinn eller tekstil, samt hansker og støvler tilpasset MC-bruk. Likevel er det ikke alt utstyret som synes. Dagens tema er den ofte undervurderte ryggskinnen.

Hva gjør den?

Ryggskinnen har bare ett formål: Å beskytte ryggsøylen din fra støt og slag når uhellet først er ute. At den samtidig hjelper til med å holde magen din på plass er altså bare en heldig ekstrabonus for de av oss som ikke klarer å begrense matinntaket. Siden du bare har en rygg, er det godt å se at det å kjøpe seg ryggskinne er en relativt billig investering. De aller rimeligste skinnene starter fra 400 kroner. Som vanlig stiger likevel prisen kjapt hvis du skal kjøpe fra de kjente tilbehørsprodusentene.

Populære motorsykkelmerker på FINN:

Løs ryggskinne eller innebygd i jakka?

Siden enkelte jakker og kjøredresser leveres med en innebygget ryggskinne i jakkeforet, kommer selvsagt spørsmålet om de gjør jobben. Her er meningene delte. Den store fordelen med de innebygde ryggskinnene er naturlig nok at du ikke risikerer å glemme dem: Så lenge jakka er på, er jobben gjort.

Ulempen er at kvaliteten på de innebygde skinnene ofte minner mer om spesialklipte sitteunderlag enn sikkerhetstyr. Her finnes det selvfølgelig hederlige unntak, men da må du erfaringsmessig et godt stykke opp i pris på klærne. Sverger du til tekstilklær er det også greit å tenke på at de ikke er så kroppsnære som en skinndress. Det gjør at en ryggskinne i jakkeforet lettere vil forskyve seg om uhellet først er ute.

Selv sverger jeg derfor til separat ryggskinne.

De er jevnt over utstyrt med kraftigere støtdemping og harde plater i enten hardplast eller kevlar. Festet med seler og belte sitter de i tillegg som limt til kroppen, og basert på egen erfaring går tilvenningen kjappere enn du tror. I praksis blir det litt som med sikkerhetsbelte i bilen: Har du først innarbeidet vanen med å ta på ryggskinnen, føles det unaturlig å kjøre uten.

Huskeliste:

  1. Det er bedre med en innebygd ryggskinne enn å ikke ha en skinne i det hele tatt. Er du usikker på kvaliteten på den innebygde ryggskinnen? Bytt til en ekstern.
  2. Den høyeste beskyttelsen får du ved å velge ryggskinner som er CE-merket etter Level 2-standarden.
  3. Du bør prøve før kjøp. Ryggskinnen må ikke være for lang, så velg en modell som passer til din kropp og som føles komfortabel under MC-jakken.
  4. Siden en ryggskinne sitter helt inntil kroppen din er det viktig at den har gode pusteegenskaper. En ryggskinne som gjør at du renner bort av svette hver gang det blir varmt, er ikke spesielt behagelig.
  5. Prisene stiger kjapt hvis du skal kjøpe fra de kjente produsentene.

Om forfatteren

FINN din nye Triumph på FINN

Se flere på FINN.no