Dacia Duster – fra traust til trendy

Dacia Duster – fra traust til trendy

Det er tre muligheter når det gjelder Dacia. Enten kjenner du ikke til bilmerket, du elsker det eller du hater det.

Publisert 19. mars 2020 kl. 11.28

Hvorfor kjøpe en rumensk bil? spør du kanskje. Det er tre hovedgrunner: Fordi den er kul, fordi den er rimelig eller fordi den er pålitelig.

Mange tror fortsatt at Dacia er dårlige biler. Slik er det jo med flere bilmerker med opphav i tidligere kommunistland. Det kan også tenkes at noen tror den er dårlig fordi den er billigere enn konkurrentene. Du får en Dacia SUV til samme pris som en bybil fra et annet bilmerke.

Hvis du har fulgt med i timen, vet du at Dacia har kultstatus i store deler av Europa. Spesielt gjelder dette SUV-en Dacia Duster. Det er rett og slett en av de mest trendy bilene du kan kjøre.

Mange blir overrasket når de ser oversikter over hvilke bilmerker som er mest å stole på. Dacia ligger nemlig helt i toppen på statistikken over pålitelige biler.

Dette har sammenheng med at Dacia i utgangspunkt er enkle biler uten mange ekstra finesser. Dermed er det ikke så mye som kan gå galt. Dette er også nøkkelen til suksessen. Du får akkurat det du forventer av en moderne bil. Samtidig slipper du å betale for utstyr og funksjoner du ikke trenger.

Lurte du forresten på hvordan navnet uttales? De fleste i Norge sier Datsjia, som bygger på den rumenske uttalen. I noen land uttales det mer som Dahsia. Eller på engelsk Deisia. Navnet er historisk og stammer fra romersk tid. Dacia var en provins i Romerriket, og den tilsvarte for en stor del dagens Romania.

En rumensk 68’er

Historien om bilmerket Dacia begynte i Romania på 1960-tallet. To timers kjøring nordvest for hovedstaden Bucuresti fantes en fabrikk som laget deler til rumenske lastebiler.

Så inngikk eierne en avtale med franske Renault om lisensproduksjon. Den første modellen som ble laget var Dacia 1100. Året var 1968. Det aller meste av delene kom fra Frankrike, og det var en rumensk variant av Renault 8. Utover på 1970-tallet overtok Dacia 1300 rollen som fabrikkens flaggskip.

Samarbeidet med Renault ble avbrutt, og Dacia gikk gjennom vanskelige tider. Etter kommunismes fall ble kontakten gjenopptatt. I 1999 overtok Renault aksjemajoriteten og ble hovedeier. Siden den gang har Dacia vært et datterselskap og et sub-brand av Renault.

Innsatsen fra Renaults ingeniører og designere har gitt resultater. Som et symbol på den nye tiden kom Dacia Logan i 2004, en kompakt sedan og stasjonsvogn. Den ble samprodusert i Romania og på flere av Renaults fabrikker i ulike land, så det finnes både Renault Logan og Dacia Logan.

Great news!

Etter suksessen med Logan kom Dacia Sandero, som bygget på den samme plattformen. Også denne ble produsert på flere av Renaults fabrikker. Den fikk da navnet Renault Captur.

I Norge ble ikke Dacia Sandero noen suksess. Likevel er det kanskje noe kjent med navnet? Da har du trolig sett ironiske omtaler på BBC’s Top Gear. “Great news!” begynte replikkvekslingen. Så tøyset programlederne med at Dacia Sandero lanserte en eller annen ny, men uviktig funksjon.

Dacia Duster
er modellen som overtok etter Sandero. I Norge er Duster så å si enerådende blant Dacias modeller. Dette er en sporty SUV som ble lansert i 2010, og som i noen land heter Renault Duster.

Etter ansiktsløftningen tre år senere fikk den et løft også i markedet. Den kommer med forhjuls- eller firehjulsdrift. Særlig firehjulstrekkeren har slått an her hjemme.

Gode terrengegenskaper kombinert med tidsriktig design, pålitelighet og gunstig pris har vist seg å være en suksessoppskrift, selv om Dacia er en lillebror i bil-Norge. Produsenten reklamerer med at her får du “mest SUV for pengene”, og mange biljournalister sier seg enig.

Av og til kan du også finne Dacia Dokker her på FINN. Det er en allsidig varebil, som produseres på Renaults fabrikk i Marokko.

Men har ikke Dacia noen elbil? Ikke når dette skrives. Men med Renault i ryggen, har de selvsagt noe på gang. Den elektriske konseptbilen heter Spring Electric og skal komme på markedet i 2021. Da får kanskje også miljøbevisste nordmenn øynene opp for Dacias mange kvaliteter.