Citroën - hippiebilen 2CV

Citroën - hippiebilen 2CV

Den ikoniske Citroën 2CV er hippiebilen fremfor noen.

Publisert 14. januar 2022 kl. 10.15

I manges øyne er det en forhistorisk bil. Men den putrer fortsatt rundt på gater og veier. Og fremfor alt har den beholdt sin symbolkraft som identitetsbærer for 1968-generasjonen.

Historien om 2CV starter på siste del av 1930-tallet. Den kom på markedet etter krigen og ble tatt så godt imot at produksjonen fortsatte i utrolige 42 år. Det siste eksemplaret av Frankrikes folkebil rullet av samlebåndet i 1990. Da var det fremstilt over 5 millioner 2CV-er.

2CV Charleston

Gjennom årene er det laget flere spesialutgaver. På 1960-tallet kom noen hundre utgaver av 2CV med firehjulsdrift. Den ble sendt på PR-turer i Andesfjellene og gjennom Sahara og hadde Sahara som modellnavn.
Sist på 1960-tallet ble Dyane lansert som en etterfølger. Men produksjonen av 2CV fortsatte i mange år etter at Dyane ble tatt ut av sortimentet.

Mellom 1950 og 1978 kunne du få kjøpt 2CV som varebil. I 1980 kom 2CV Charleston, med karosseri i to farger. Og i 1981 kunne du gå kino og nyte synet av Roger Moore som James Bond og Carole Bouquet som Melina Havelock i en knallgul 2CV på flukt fra leiemordere i raske Peugeot-er i spanske fjellsider – For Your Eyes Only. Kultstatusen for all ettertid var sikret.