Citroën - livreddende, komfortabel fjæring

Citroën - livreddende, komfortabel fjæring

I august 1962 var president Charles de Gaulle og hans kone på vei til Orly-flyplassen i en svart Citroën DS da bilkortesjen ble angrepet og beskutt. To livvakter på motorsykkel ble drept i kuleregnet, og de Gaulles liv sto i fare.

Publisert 14. januar 2022 kl. 10.30

Alle fire dekkene på presidentbilen ble ødelagt. Likevel kunne den kjøre videre, mye takket være den spesielle hydraulikken som Citroën hadde utviklet.

Flytsonen

Det smarte systemet, kalt hydropneumatisk fjæring, består av hydrauliske støtdempere som automatisk utjevner og kompenserer for ujevnheter og nivåforskjeller. I stedet for tradisjonell fjæring brukes nitrogenfylte kuler som støtdempere. Når systemet registrerer humper med forhjulene, styrer hydraulikken støtdemperne slik at bakhjul og understell takler de samme humpene.

Dermed kan sjåfør og passasjerer leve i flytsonen selv på røffe veier. Det var altså dette som reddet presidenten og hans hustru, og som gjorde at franske presidenter den dag i dag sverger til Citroën.

Hydraulisk nytenkning

Den avanserte hydraulikken ble først utviklet tidlig på 1950-tallet og lansert i Citroen DS. Den er blitt videreutviklet i flere generasjoner og heter i dag Hydractive.

Systemet sikrer ikke bare at bevegelser i karosseriet blir dempet, men også at veigrepet tilpasses skiftende kjøreforhold. Og bilens høyde reguleres av hydraulikken, slik at klaringen over veien holdes konstant, uansett hvor tungt den er lastet.

Slike egenskaper har gjort Citroen til førstevalget for filmfotografer som gjør opptak i fart. Den hydrauliske støtdempingen var revolusjonerende da den kom, og den gjør at Citroën fortsatt er en stødig medspiller for filmcrew i mange land.