Citroën – for hippier og presidenter

Citroën – for hippier og presidenter

Det er mange måter å måle et bilmerkes popularitet på. Skal man dømme etter antall entusiaster, ligger Citroën i tetsjiktet. Norge har seks bilklubber for folk som elsker ulike Citroen-modeller.

Lurer du på hva som er spesielt med Citroën? Mange vil svare at Citroën liker å gjøre ting på sin egen måte.

Her er ellers noen stikkord: Uovertruffen komfort, aereodynamikk, servostyring, hydraulisk høydejustering, hydropneumatisk fjæring, svingbare lykter, forførende design.

Eller, som en ekte citroënist ville ha sagt: Oh-la-la!

La oss ta det fra begynnelsen. Grunnleggeren Andre Citroën ble født i Paris i 1878, noen år etter at foreldrene hadde flyttet fra Warszawa. Moren var polsk, faren nederlandsk.

Som gutt var André opptatt av ingeniørkunst. Han fulgte begeistret med på byggingen av Eiffeltårnet, som sto ferdig da han var elleve. Så det falt han naturlig å utdanne seg til ingeniør.

André Citroën ble tidlig kjent med en type tannhjul med spisser som griper inn i hverandre. Han skaffet seg patentrettighetene til systemet. Dette ble senere grunnlaget for både girutvekslingen og logoen til Citroën. Symbolet på bilene er fortsatt to vinkler satt sammen på forskjellige måter.

I 1919 grunnla Citroën bilfabrikken som fikk hans navn. Den første modellen, Citroen Type A, hadde firesylindret motor og en toppfart på 65 km/t. Få år senere var Citroën en av de største bilfabrikkene i verden, med over 30 000 ansatte. I 1926 rullet 400 nye biler ut av fabrikken hver dag.

Dagens modeller

Det er lett å trekke linjene fra DS-tiden når du ser Citroën DS3, DS4 og DS5 som er populære på bruktbilmarkedet i dag. Også de nye, moderne modellene – fra Citroën C1 til Citroën C5, bærer med seg klassiske elementer i design og teknologi.

Citroën utviklet sin første el-bil i 1992. I dag satser de stort på elbil og lanserte i 2020 hele seks modeller.

Citroën C4 er en innovativ kombibil som selges i bensin-, diesel- og el-versjon. Den kommer også i stasjonsvognutgave under navnet C4 Spacetourer. Som elbil lyder den navnet t E-C4. Lydtegnet med de to prikkene over e-en i Citroën brukes her – fiffig nok – for å understreke bilprodusentens særpreg.

Den elegante Citroën C5 er flaggskipet i familien. Den fås som sedan og i sportsutgave under navnet Aircross SUV. Begge kommer etter hvert også som plug-in hybrid.

Citroën Ami kom i 2020 og er et elektrisk miniatyrkjøretøy med plass til to personer. Den er ultrakompakt og egner seg for turer i nærområdet. Navnet er plukket opp fra den opprinnelige Ami, som ble produsert på 1960- og 1970-tallet og som var en spinn-off av 2CV.

I dagens marked er det kanskje Citroën C3 du skal se etter, hvis du er på utkikk etter en snerten bybil med normalt god plass. C3 har vært produsert siden 2002 og er en liten, 5-dørs kombibil.