Disse 3 tingene må du sjekke før du kjøper brukt bobil

Disse 3 tingene må du sjekke før du skal kjøpe brukt bobil

Å kjøpe brukt bobil kan være en perfekt inngangsbillett for de som ønsker å oppfylle campingdrømmen. Det er mulig å gjøre mange gode bruktkjøp, dersom man tar noen enkle forholdsregler. Det er tre ting du bør sjekke før du kjøper en brukt bobil.

Publisert 6. september 2019 kl. 12.21

Å kjøpe brukt bobil kan være en perfekt inngangsbillett for de som ønsker å oppfylle campingdrømmen og ønsket om å tilbringe ferien på fire hjul. Redaktør av Bobil og Caravanmagasinet, Bjarne Eikfjord, sier det er mulig å gjøre mange gode bruktkjøp, dersom man tar noen enkle forholdsregler. Det er tre ting du bør sjekke før du går på jakt etter bobiler. Gjør du ikke det, kan du få mye ekstra arbeid og uforutsette utgifter.

1. Begrensninger i førerkortet.

Det gjelder hvilke begrensninger du har i førerkortet ditt, hvordan bobilen er blitt importert til Norge, og hva slags teknisk stand den er i. Førerkort for personbil (klasse B) betyr at du kan kjøre biler som veier opp til 3500 kg. Hva slags førerkort du har, bestemmer hvor tung bobil du kan kjøre. Går du over grensen på 3500 kg, må du ha førerkort klasse C1 for lett lastebil eller lastebil. Informasjon om hvor mye bobilen veier finner du i vognkortet, sier Eikfjord.

Magnus Ryhjell, forretningsutvikler i FINN.no, trekker frem at nettopp egenvekten er viktig å undersøke grundig. Mange bobiler veies når de kommer til Norge for første gang, og ikke etter det. Det er derfor viktig at man som kjøper regner på bilens egenvekt pluss eventuelt ekstra utstyr OG vekten av personer og last man skal ha med seg. Det er totalsummen på dette som avgjør om man har lov til å kjøre bobilen eller ikke, sier Ryhjell.

2. Hvem har importert bobilen til Norge?

Man kan godt kjøpe en brukt bobil av privatpersoner, men det er veldig viktig at man sjekker hvem som opprinnelig importerte den til Norge, understreker Eikfjord. Han sier det er en betydelig forskjell mellom bobiler som er importert til Norge av privatpersoner, og bobiler som er tatt inn gjennom firmaer som er autorisert av bilprodusenten. Årsaken er at garantitiden i Norge er fem år, mens i mange EU-land, som Tyskland, er den kun to år. Dersom bobilen ikke ble innført av et firma som er autorisert av produsenten og hvor eier i praksis står som egenimportør, får du som ny eier et stort problem hvis garantifeil oppstår. Da må du oppsøke opprinnelig forhandler i opprinnelseslandet, det samme gjelder ved service. Norske verksteder vil generelt ikke reparere eller utøve service på bilen, fordi de i så fall kan bli stående som garantiansvarlige for bilen videre.

Hvis videresalget skjer etter 2 år og innen 5 år, er selger, som opprinnelig står som importør av bilen, økonomisk ansvarlig for eventuelle garantireparasjoner som måtte komme innen 5 år, sier Eikfjord. Han ber folk sjekke opp med motorvognregisteret for å være sikker på at bobilen ble hentet til Norge av en importør med autorisasjonsavtale og ikke av privatperson. Av antall bobiler til salgs på FINN så topper (i det dette skrives) fylkene Møre og Romsdal, Nordland og Trøndelag i flest antall bobiler. Oslo derimot havner desidert helt alene på sisteplass i antall.

3. Bilens tekniske stand.

I tillegg til kjørelengden er det viktig å sjekke håndboken og serviceheftet for hvor ofte bobilen har blitt vedlikeholdt. En bobil kjører i gjennomsnitt 5000-6000 kilometer i året, men det kan være store forskjeller på bilene. Sjekk også registerreimen og chassiset og drivverket i motoren, oppfordrer Eikfjord.

For bilens bodel er det spesielt viktig å sjekke etter fuktskader før man kjøper. Overgangen mellom tak og vegg, og vegg og gulv er spesielt utsatt. Ser man at gulvet har begynt å bølge seg, er det også tegn på fuktskader. Da bør man etter min mening seg om etter en annen bobil, sier han. Eikfjord ber potensielle kjøpere se etter stempelet i bobilens servicehefte, som viser at den har blitt testet for fuktighet. Be om dokumentasjon på at det er utført en årlig fuktighetskontroll, hvis ikke kan du gå på en skikkelig smell. Stempelet gir en stor trygghet for deg som kjøper.

Det elektriske anlegget i bobiler bør også testes for mulige feil. Ifølge Eikfjord er det viktig å ikke tenke at for eksempel at blinkende lys kun skyldes dårlige pærer. Det kan være en jordfeil, og det bør tas på alvor. Jo mer man sjekker på forhånd, jo tryggere er man på at man gjør et godt kjøp, sier han.

Av antall bobiler til salgs på FINN, så topper merkene (i det dette skrives):

Øker i popularitet

Bobil-ekspert og forretningsutvikler i FINN.no, Magnus Ryhjell, sier at kjøp og salg av bobiler blir stadig mer populært. Caravan er et av de raskest voksende markedene på FINN motor, og det er en god vekst i antall annonser og antall signerte kjøpekontrakter. Mange har fått øynene opp for fleksibiliteten det gir å kjøre rundt med et feriehjem på hjul. Og nå om sommeren merker vi at aktiviteten øker kraftig både blant de som vil kjøpe og selge bobiler. Med det store utvalget av bobil som er tilgjengelig nå er det imidlertid stor sjanse for at alle finner en modell som passer for dem.

Her kan du selv se hvilket utvalg av nye og brukte bobiler som ligger ute på FINN.

Bobiler til salgs i dag av private

Se flere på FINN.no