Trym Smidig Bilhandel 1

Trym (34) fant en raskere måte å selge bilen på!

Å selge bil privat pleide å være komplisert. Det har FINN gjort noe med!

Samler hele salgsprosessen i én sømløs digital tjeneste

Trym Berge Mathisen (34) benyttet FINN Smidig bilhandel da han solgte elbilen sin nylig. Han mener den gamle salgsprosessen tok altfor lang tid.

– Prosessen med alle formaliteter knyttet til bilsalg var mye mer omstendelig før. Ansvaret lå mer på hver enkelt kjøper og selger når det kom til å utarbeide kontrakt, sørge for at betaling ble gjennomført og eierskifte på Statens vegvesens hjemmesider. Sist gang jeg solgte bil tok det et par timer fra kjøper bestemte seg og til bilen trillet ut av gården, forteller han.

  • Mann med sort jakke og grå lue står foran sort elbil og ser i kamera

    EFFEKTIVT: Trym Berge Mathisen er fornøyd med "Smidig bilhandel" fra FINN

Med FINN Smidig bilhandel samles alle stegene i salgsprosessen i én sømløs digital løsning og garanterer at hele handelen går trygt, enkelt og riktig for seg. Kjøpekontrakt, forsikring, betaling, eierskifte og omregistrering skjer i samme prosess, og både kjøper og selger kan signere alt fra mobilen med BankID.

– Alt med både FINNs kontrakt og eierskifte fungerte utmerket, og var unnagjort på noen minutter. Det aller meste var ferdig utfylt basert på annonsen, så det var bare noen få manuelle steg for å fullføre handelen.

Trygghet for begge parter

Trym forteller at han først oppdaget den nye løsningen idet han skulle opprette bilannonsen på FINN.no.

– Da jeg begynte å lese om tjenesten så tenkte jeg at dette virket jo både trygt og enkelt, og at det potensielt kan være et godt salgsargument. FINN samler og lagrer all dokumentasjon på ett sted, som er veldig ryddig dersom det skulle oppstå uenigheter i ettertid.

Når man velger «Smidig bilhandel» kommer dette tydelig fram i annonsen, i tillegg til at kjøper kan huke av for å kun se bilannonser som tilbyr dette.

– Det gir også kjøperen en trygghet å se at selger har verifisert seg med BankID og at opplysningene som er oppgitt stemmer hos Statens vegvesen, poengterer han.

Trym bor selv på Sørumsand i Lillestrøm kommune, men endte til slutt opp med å selge bilen til en på andre siden av landet. Derfor var det en trygghet for begge parter å gjennomføre salgsprosessen med Smidig bilhandel.

– I mitt tilfelle befant kjøperen seg i Bergen, og det var viktig for meg at han også skulle føle seg trygg på handelen. Jeg gir ikke ut bilen før pengene er på konto, og ønsker så enkel og smidig salgsprosess som overhodet mulig. Han fikk en venn på Østlandet til å inspisere bilen, før vi enkelt gjennomførte alt digitalt.

«Pølser mot penga»-problematikken

Produktdirektør hos FINN Motor, Didrik Lund, forteller at det er nettopp de problemstillingene som Trym nevner de ville ta hensyn til da de utviklet løsningen.

  • Didrik Lund, produktdirektør hos FINN Motor. Foto: Caroline Roka

    Didrik Lund, produktdirektør hos FINN Motor. Foto: Caroline Roka

– «Pølser mot penga»-problematikken, altså hvorvidt kjøper eller selger skal gi fra seg sin del først, er vi godt kjent med. Med den nye løsningen hjelper vi kjøper og selger med å fylle ut og signere kjøpekontrakten, slik at selger signerer salgsmeldingen før vi ber kjøperen om å betale.

FINN tilbyr også muligheten til gebyrfri Vippsbetaling opp til 500 000 kr. Så fort selger har signert salgsmeldingen med BankID på FINN, får kjøper automatisk beskjed i Vipps-appen om å betale for bilen.

– Det er først når bilen er betalt at kjøperen får beskjed om å signere salgsmeldingen, og deretter bytter bilen automatisk eier så fort selger har betalt salgsavgiften til FINN, forklarer han.

En bilhandel er mer kompleks enn mange tror, og det er mange steg man skal igjennom. Med Smidig bilhandel er du altså sikker på at alle formaliteter er plass og at prosessen skjer i riktig rekkefølge.

– Målet har hele veien vært å fjerne all usikkerhet og bekymring, og med det gjøre bilhandelen så enkel, trygg og knirkefri som overhodet mulig, avslutter han.