Famillie på båttur

Sterk vekst for bil, båt og MC på FINN — nå skal folk kjøpe!

Trafikken til bil-, båt- og MC-annonser på FINN er i sterk økning. Hjemmepåske og stor sannsynlighet for norgesferie til sommeren, gjør at det ikke bare er drømmerne som ser på annonsene. Folk bruker mye tid på FINN motor, og det merkes også på bank- og forsikringstorgene.

Publisert 24. april 2020 kl. 14.55

Kraftig økning i henvendelser i påsken

I dagene inn mot påske kunne vi konstatere at trafikken på FINN bil var tilbake til normalen og trafikk-kurven la seg på fjorårets nivå. Forretningsutvikler i FINN motor, Magnus Frøshaug Ryhjell, kan fortelle om en positiv trafikkvekst i påsken.

- Vi håpet jo at kurven ville fortsette oppover og det har den virkelig gjort gjennom påsken med drøye 10 prosent vekst kontra samme uke i fjor og mer enn 25 prosent vekst når man sammenligner med påsken 2019.

- I påskeuken i år ble det sendt 40,3 prosent flere henvendelser på bilannonser enn det ble uken før. Det er nok mange som satt spent og ventet på forhandlernes svar tirsdag etter påske, for det ble det sendt en haug med meldinger gjennom hele påsken.

Oppgang for bank- og forsikringstorgene

Det var naturlig at bank- og forsikringstorgene ble berørt av koronakrisen og nedgangen i aktivitet på bilmarkedet på FINN i ukene før påsken. Etter en sterk påske for bilannonsene ser utsiktene bedre ut for tiden som kommer.

- Bil er nok den markedsplassen som ble truffet hardest av koronakrisen, sier Eirik Håstein, produktdirektør for BFFT (bank- og forsikringstorgene) i FINN. - Dette merkes også på klikk til partner på bank- og forsikringstorgene hvor det har vært, ikke overraskende, betydelig nedgang i trafikk til partner. Derfor er det gledelig at vi nå ser at det de siste ukene er omtrent som samme periode i 2019.

Ganske tidlig spådde vi at båt ville bli vinneren blant kategoriene på FINN motor etter at koronakrisen traff landet. Sjansene for at det blir norgesferie til sommeren er stor, så vi antok at dette ville påvirke båtmarkedet på FINN.

Rekordtidlig sesongstart for båt

- Spådommen vår blir mer og mer riktig når jeg ser på annonsetrafikken, forteller Frøshaug Ryhjell. - Båt ser jo ut til å bli en av de mest “safe” ferieformene i år, og det virker som stadig flere begynner å innse dette. Trafikken på FINN båt har vært formidabel i påsken med over 36 prosent mer trafikk enn samme uke i fjor (som ikke var påskeuken da), og over 30 prosent mer enn påsken i fjor!

Sesongen har altså startet rekordtidlig på FINN. Nesten 1,25 millioner besøk på FINN båt på én uke er et tall vi vanligvis ikke ser før mot slutten av mai eller tidlig i juni.

Ikke bare en drøm — nå skal folk kjøpe båt

Antall henvendelser på annonsene øker kraftig. I påskeuken ble det sendt 92 prosent flere meldinger til selger enn uken før. Det gikk kun 14 dager inn i april før det var solgt flere brukte båter i privatmarkedet enn det ble i hele april i fjor, så dette gjenspeiler den store interessen for båt. I tillegg understreker det ganske tydelig at denne trafikkveksten ikke kommer fra folk som sitter og drømmer seg bort — de er på FINN for å handle!

I takt med at båtmarkedet ser ut til å våkne til liv, ser vi at det er ikke bare drømmerne som er tilbake for å kikke på båt, men også de reelle båtkjøpere. Håstein forteller at det er stadig flere som tar kontakt med bankene.

- De siste par ukene (uke 15 og 16) har det vært en økning på over 27 prosent klikk til partner, og så langt ser det ut til at mange disse også konverterer til lån.

70 prosent flere henvendelser på MC

I påsken hadde MC-markedet på FINN den høyeste annonsetrafikken på mange år, hele 6,5 prosent høyere enn påsken i fjor.

- Vi ser at påskehelgen ble spesielt sterk med mer enn 100 000 besøkende hver dag. Dette ga mye av veksten fra fjoråret. Hvis vi ser på skjærtorsdag frem til 1. påskedag isolert, hadde vi over 14 prosent mer trafikk enn samme dager i fjor, med påskeaften som største pådriver med 18,5 prosent vekst, sier Frøshaug Ryhjell.

- I tillegg til å følge med på annonsetrafikken, bruker vi også antall henvendelser som sendes via annonsene som indikator på markedet. Dette forteller oss litt mer enn trafikktallene og om folk bare er på “kikker’n” eller på “kjøper’n”.

Nå i koronatiden følger vi med på disse tallene uke for uke. Noe av det mest fremtredende for vår del, har vært folks frykt for å besøke private selgere eller forhandlere på grunn av smittefare og -spredning. Derfor er det vel så interessant å sammenligne tallene mot forrige ukes tall, og ikke bare for fjorårets påske. Det tyder på at den verste krisen i markedet på FINN har roet seg, fordi antall henvendelser økte med over 70 prosent i påsken sammenlignet med uken før.

Flere av de som faktisk skal kjøpe

Bank- og forsikringstorgene på FINN har også merket den store og økende interessen for MC. Produktdirektør Håstein forteller at det er faktiske kjøpere som står for mye av trafikken.

- De siste par ukene har økningen i klikk til partner hatt en økning på 23 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. Som på båtmarkedet ser det også ut som dette er reelle kjøpere som også velger finansiering. Ser vi på perioden hele mars og de to første ukene i april, har MC-sesongen en bedre start enn fjoråret på tross av koronakrisen.