Fra venstre: Mads Hansen, Vegard Harm, Linnéa Myhre og Bent Hulsker. Foto: Schibsted
Fra venstre: Mads Hansen, Vegard Harm, Linnéa Myhre og Bent Hulsker. Foto: Schibsted

Sponsorater: gi merkevaren din en plass i rampelyset!

Et sponsorat kan løse ulike behov; noen ganger er produktplassering i studio det viktigste, mens i andre tilfeller er kommersielle innslag og andre aktiviteter nødvendig for å få frem egenskapene til ditt produkt. Bli kjent med Schibsteds univers av sponsorater, og se hvordan Gjensidige fikk suksess med sin satsning under VM i friidrett.

Nå målgruppen gjennom sport eller underholdning

Kommersielt ansvarlig for underholdning i VG, Ragnhild Kræmer, sier at hovedmålet med et sponsorat er å skape positive assosiasjoner til et produkt eller en tjeneste. Dette kan gjøres gjennom produktplassering, kommersiellt innhold, spesialtilpassede annonser og andre kreative grep på ulike flater. Med andre ord er hele verktøykassen av kommersielle produkter tilgjengelig for å finne den ideelle 360-løsningen for en merkevare.

— I VG og Schibsted jobber vi tett med symbiosen mellom det redaksjonelle og det kommersielle. Vi jobber med å integrere merkevarer i redaksjonelle miljøer, og knytte dem til noen av Norges største underholdningsprofiler og idrettsstjerner, sier hun.

  • Ragnhild Kræmer, kommersielt ansvarlig for underholdning i VG

    Ragnhild Kræmer, kommersielt ansvarlig for underholdning i VG

For sportsdekningen er målet å få mottakerne til å se på en kommersiell aktør som en som heier våre største idrettshelter først over mållinjen. Enten man ønsker å styrke kjennskapen til eksisterende samarbeid med forbund og profiler, eller bare ønsker å være med på gullfesten. Her har man et bredt nedslagsfelt, samtidig som at innholdet er av høy interesse for målgruppen — med en overvekt av menn i alderen 30—60 år.

I underholdningsuniverset kan man integrere redaksjonelle miljøer på en naturlig og underholdende måte. Våre produsenter kjenner målgruppen til det enkelte program, og finner alltid gode vinklinger som vi mener vil appellere. Gjennom underholdningssponsoratene treffer man en yngre målgruppe det ellers kan være vanskelig å nå, og Kræmer forteller om skyhøy interesse:

— På enkelte programmer kan vi få opp mot 650 000 nedlastinger i løpet av en uke, og dette er langt mer enn flere tv-programmer kan drømme om!

Sponsoratene våre dekkes på flere kanaler, som for eksempel VG og VGTV, men også gjennom ulike sosiale medier. Slik kan du treffe målgruppen din på forskjellige arenaer og i ulike modus.

  • Nyhetsbrev PØS sept 2021 1

Bli kjent med alle høstens satsninger på VG — se deres høstlansering her.

Større påvirkningskraft med kjente profiler

Høsten fortsetter med flere populære underholdningsprogrammer på VGTV, som Panelet, Spårtsklubben og Foppball, og i tillegg blir det gjensyn med Spårtsløpet og Bordtenniskameratene. I tillegg kommer Linnéa Myhre med programmet Da vi styrte internett, og Bernt Hulsker skal ut på “maskert blind date”!

Du også jobbe med våre kjente profiler gjennom Max Social — et Schibsted-eid selskap som representerer profilene — og slik oppnå større påvirkningskraft hos målgruppen din. Les mer og se alle profilene her.

— Ønsker du bred dekning, samtidig som du ligger i en kontekst rundt Norges og verdens største idrettsstjerner, kan sponsorater på VG Sporten være et godt alternativ, sier Peter Skjønberg, sponsoransvarlig for sport i VG.

— VG har stor og bred dekning rundt alle store mesterskap og løpende aktiviteter. Du får alle dine annonser eksponert rundt den gjeldende dekningen, i tillegg til produktplassering, kommersielt innhold, logoeksponering, sosiale medier, og mye mer, forteller Skjønberg.

Her er noen av mulighetene innen sport i 2022:

Vinter-OL
Fotball-VM for herrer
Fotball-EM for kvinner
VM i friidrett
Håndball-EM for både kvinner og menn
Premier League
Champions League
Eliteserien
Tour de France
Vintersport

  • Eksempler på sponsorater på Instagram og VGTV

    Eksempler på sponsorater på Instagram og VGTV

  • Volkswagen sponset livesending på VGTV

    Volkswagen sponset livesending på VGTV

Spons av VM i friidrett ga suksess til Gjensidige

For å sikre en vellykket relansering av appen “Gjensidige Øvelseskjøring”, ønsket Gjensidige å skape en helhetlig kampanje som primært skulle appellere til unge, fremtidige sjåfører, sekundært til deres foreldre og andre ledsagere til øvelseskjøring.

Gjennom sponsing av VGs dekning av friidretts-VM, eide de alle kommersielle flater tilknyttet redaksjonelle saker og studiosendinger, i tillegg til alle kommersielle flater i programserien Team Ingebrigtsen vs. Team Spårtsklubben. Programmet ble distribuert på VGTV og Spårtsklubben Snapshow under VM.

  • Nyhetsbrev PØS sept 2021 2 1

For å måle effekt gjennomførte VG en nullpunktstest i forkant av mesterskapet, og en kontrolltest i etterkant. Resultatene viste at Gjensidige scoret høyt på mange parametere, og fikk jevnt over betydelig økning i kjennskap, oppmerksomhet og erindring.

  • 7 prosentpoeng økning i kjennskap til Gjensidige fra nullpunkt (19—26 %)

  • 21 prosentpoeng økning i “in mind” kjennskap fra nullpunkt (61—82 %)

  • 38 % flere i eksponertgruppen (25 %) kjenner til øvelseskjøringsappen til Gjensidige sammenlignet med kontrollgruppen (18 %). 7 prosentpoeng økning fra nullpunkt (19—26 %).

  • De som kjenner til appen har signifikant høyere reklameerindring enn både kontroll- og eksponertgruppen (29 % kjenner til, 10 % kontroll, 16 % eksponert)

  • 30 % av eksponertgruppen husker annonsene. Det er 5 prosentpoeng høyere enn VGs benchmark innen sport.

Kilde: Kontroll-eksponert test gjennomført av Schibsted Insight & Effect i samarbeid med Norstat

Også resultatene isolert for aktivitetene hos VG viser en vellykket relansering av Gjensidiges app, med både nye brukere og høye salgstall:

  • 5 000 nye aktive brukere av øvelseskjøringsappen (fra 17 000 til 22 000 aktive)

  • 40 % av de aktive brukerne sender ifølge Gjensidige inn logg og registrerer seg. Tilsvarende 2 000 personer mellom 16 og 18 år

  • 40 % konverteringsrate tilsvarende 800 nye forsikringskunder

  • Gjennomsnittlig kundeverdi = 15 129 kroner

  • Totalt salg for Gjensidige kr 12 103 200 kroner

  • ROI = 16,1

Les også: Tre gode grunner til å velge sponsorat

Vil du vite mer om dine muligheter for sponsorater i våre kanaler? Ta kontakt direkte med våre kollegaer i VG, eller snakk med din kundekontakt i FINN personlig økonomi.

Ragnhild Kræmer
Sponsoransvarlig Underholdning, VG
ragnhild.kraemer@vg.no
Tlf.: 412 03 008

Peter Henrik Skjønberg
Sponsoransvarlig Sport, VG
peter.skjonberg@vg.no
Tlf.: 941 57 799

Simen Gjerstad
Faglig leder / operativt / kreativt
simen.gjerstad@vg.no
Tlf.: 928 86 088

Generelle spørsmål:
spons@vg.no