Mann og kvinne ser på laptop

Innholdsmarkedsføring: historier som faktisk treffer målgruppen din

Har du hørt om innholdsmarkedsføring, men er usikker på hvordan din bedrift kan bruke det? Her får du gode tips til hvordan du som jobber innen bank og forsikring, kan skape gode resultater med innholdsmarkedsføring.

Publisert 23. mars 2021 kl. 10.30

Innholdsmarkedsføring har blitt mer og mer populært blant norske bedrifter de siste årene. Å engasjere målgruppen med riktig budskap til riktig tid, og i riktig kanal, kan bygge enda bedre relasjon til både nye og eksisterende kunder. Partnerstudio er Schibsteds eget innholdsbyrå. Vi har tatt en prat med deres kommersielle rådgiver, Henriette Seljom, for å høre mer om hvilke muligheter våre kunder innen bank og forsikring har med innholdsmarkedsføring.

Hei, Henriette! Kan du fortelle oss litt om hva dere gjør?

— Vi i Partnerstudio skaper innhold som er viktig for nordmenn! Med høy kvalitet, et godt lass kreativitet, og god dekning i flere av landets mest brukte digitale kanaler, kan vi spre historier i form av artikler, video, bilder eller podcaster som treffer det norske folk. For vi vet jo hva som treffer i VG, Aftenposten og resten av det store Schibsted-universet. Og vi kan faktisk garantere at det gir effekt!

Hva kan bedrifter bruke innholdsmarkedsføring til?

— De kan skape resultater, og bygge kunnskap og kjennskap hos målgruppen, men også bruke innholdsmarkedsføring for å løfte stolthet internt. Schibsted er jo en troverdig medieaktør med relevant og prisvinnende journalistikk. Budskap som spres i våre kanaler, står sterkt i en troverdig kontekst som målgruppen har tillit til fra før.

Våre kunder er jo banker og forsikringsselskaper. Hvordan kan de bedriftene lykkes med innholdsmarkedsføring?

— Gode historier og nærhet til leseren, samtidig som man har fokus på KPI-er og målsetninger bedriften har satt seg. Som oftest sitter kundene våre på de beste historiene selv, og så kan vi i Partnerstudio finne kreative vinklinger for å fortelle disse på en engasjerende måte. Gjengen hos oss har en utrolig sterk og god forståelse for hva godt innhold er.

— Og vi må også utnytte den tiden vi er i. Folk har et annet bruksmønster enn før korona, og det er viktig alltid å ha relevant og dagsaktuelt innhold til enhver tid. Vi kan for eksempel se på hvordan boligmarkedet er i endring, eller hvordan kan vi tilpasse oss styringsrenten. Vi lever i et marked som er i kontinuerlig endring, og vi må tilpasse vår kommunikasjon deretter. Når vi gjør dette vil også ha fokus på det som er Schibsteds Partnerstudio sitt mantra; what's in it for me. Leseren får faktisk noe igjen, og de opplever tiden de bruker på innholdet som verdt det.

“Salgstrakten” er jo et kjent begrep for oss som jobber med salg. Den sier noe om hvor i kjøpsprosessen en kunde befinner seg. Hvor i salgstrakten bør man satse på innholdsmarkedsføring?

— I dag ser vi at innholdsmarkedsføring kan være til stede i hele salgstrakten. Gjennom godt samarbeid kan innholdsmarkedsføring både øke merkevarekjennskap som ligger øverst i salgstrakten, og konvertering som ligger nederst — altså der kunden faktisk ender opp med kjøp. På bakgrunn av dette kan vi treffe både langsiktige og kortsiktige mål gjennom innholdsmarkedsføring.

For mange kan det oppleves som et hav av innhold på diverse nettsider. Hva mener du skal til for å fange interessen til de man vil nå ut til?

— Da vil jeg igjen nevne de ekte historiene, nærhet til leseren, og sist, men ikke minst; what's in it for me! Det må være en nytteverdi for leseren som holdes gjennom hele historien. Og ikke minst relevans! Hvis du skal nå ut til et ungt publikum, fungerer det ikke med bilder eller video av en eldre person. La en person som leseren kan identifisere seg med, være formidleren, og snakk målgruppens språk. Når vi lager innhold for våre kunder gir vi oss aldri på kvalitet!

Det er jo alltid gøy å se hva andre har fått til. Kan du dele et eksempel på god innholdsmarkedsføring som har gitt gode resultater fra en kunde innen bank og forsikring?

— Absolutt! Da har jeg et nydelig case som er hentet fra nominasjon til Medieprisen i samarbeid med Nordea og Wavemaker. Nordea ønsket å få konverteringer i form av innsendte søknader om finansieringsbevis, fra en målgruppe med kapitalsterke kunder som ser etter god, personlig rådgivning. Kampanjen bestod av to artikler som ble vist til lesere på E24 og nettaviser for de største byene, i en periode på litt over to måneder. Vår oppgave var å treffe mange, og få de til å klikke seg videre — og det klarte vi med 257 994 antall lesninger, og 3,2 prosent videreklikk! Benchmark var 116 000 lesninger og 2 prosent klikk.

— Resultatene ble knallsterke, og vi hjalp Nordea med å øke antall søknader med 214 prosent! Dette ble faktisk den mest effektive konverteringskampanjen som Nordea hadde gjennomført i hele 2018 og 2019 i hele Norden. Kunden fikk mer enn ti ganger flere konverteringer enn det som ble rapportert som direkte boliglånskonverteringer fra andre nordiske ad hoc-kampanjer de to foregående årene.

Wow! Det var imponerende! Nå er det kanskje noen av våre kunder som vil høre mer om dette, så hvordan får de tak i dere?

— Vi er klare! Innholdsprodusentene våre leverer fantastisk god kvalitet, med profesjonell gjennomføringskraft som gir effekt for kundene våre. Hvis noen vil høre mer om dette, så er det bare å ta kontakt.

Vil du vite mer om hvordan din bedrift kan bruke innholdsmarkedsføring for å oppnå resultater? Ta kontakt med Henriette Seljom, kommersiell rådgiver i Schibsted Partnerstudio på telefon 993 54 607, eller send henne en e-post på henriette.seljom@schibsted.no.