Bildet viser en hånd som holder en telefon med E24 sin Fondsvelger på displayet
Foto: temple.design

E24 lanserer etterspurt fondstjeneste

– Nå satser vi, vi vokser, og dette er en reise vi inviterer banker og fondsforvaltere til å være med på, sier prosjektleder for Fondsvelgeren i E24, Karsten Gutterød Hauklien. E24 ønsker å legge til rette for at sluttkunder kan ta de rette investeringsvalgene, samt bidra til økt inntekt for banker og fondstilbydere.

Januar 2020 ble starten på en storsatsning for E24, med et mål om å bli nummer én i Norge på næringslivsjournalistikk.

Siden den gang har nettavisen fått inn et titalls journalister, produkt- og teknologiansatte, lansert video- og lydprodukter, samt nyhetsbrev. Neste steg er den etterlengtede Fondsvelgeren, som blir en realitet i midten av august.

Stor etterspørsel etter fondstjeneste

– Gjennom flere runder med brukertester har vi funnet et verdiforslag brukerne elsker, hvor de bare fyller inn noen enkle opplysninger. Så har vi en banebrytende algoritme laget av uavhengige eksperter og som er kvalitetssikret av Morningstar. Den klarer med ekstremt høy presisjon å si hva som er de beste fondene for nettopp deg, sier prosjektleder Karsten Gutterød Hauklien, og fortsetter:

– Vi ser at dette setter kundene i modus for å kjøpe fondet. Det som gjenstår er bare å klikke på en kjøpsknapp, så havner de direkte hos våre samarbeidspartnere.

  • Bildet viser prosjektleder for Fondsvelgeren i E24, Karsten Gutterød Hauklien.

    Prosjektleder for Fondsvelgeren i E24, Karsten Gutterød Hauklien. Foto: Vibeke Hagen Ødegaard

Hvorfor nå? Basert på undersøkelser hos sine kjerneleserne har E24 erfart at det finnes stor etterspørsel etter og interesse for en slik tjeneste, som ikke tilbys andre steder enn hos bankene.

– Mange vet at de bør spare i fond, men synes det er vanskelig og utilgjengelig. Vi ønsker å gjøre det enkelt å ta de rette investeringsvalgene. Løsningen er Fondsvelgeren, en tjeneste som er tilgjengelig for alle.

Smart, enkel og objektiv

– Fondsvelgeren er smart fordi den gir deg plasseringene som er best gitt din informasjon og preferanser. Det er enkelt fordi du svarer på fire spørsmål, trykker på en knapp og kan kjøpe. Til slutt er det objektivt fordi rangeringen i listen, og utformingen av portalen, ikke påvirkes av kommersielle samarbeid, sier Hauklien.

– Hva vinner fondstilbyderne på å bli en del av tjenesten?

– Vi kan generere mange nye kunder for dem. Fondsvelgeren har potensiale til å nå ut til enda flere, og mange av bankenes eksisterende kunder ønsker å bruke den, noe som vil øke kjøp og salg hos denne kundebasen. Mange banker har også kunder som ikke benytter seg av fond enda, og vi ønsker å hjelpe til her ved å undervise og få flere til å investere smart.

  • Bildet viser Ida Barth Thomassen, prosjekteier og administrerende direktør i E24.

    Ida Barth Thomassen, prosjekteier og administrerende direktør i E24. Foto: Schibsted Brand Studio

Et godt samarbeid mellom E24 og FINN

Produktet og tjenesten er eid og utviklet hos E24, men er et solid samarbeid med FINN personlig økonomi på idé, konsept, utvikling og salg.

– For å skape en fremtidig bærekraftig økonomi må vi i E24 hele tiden jakte på nye inntekter. Vi hadde flere idéer i luften, men da Erik Kristiansen fra FINN kom med idéen til Fondsvelgeren, tenkte vi raskt at det var en god match for oss – både med tanke på fremtidige inntekter og verdi for våre annonsører, men også for å skape et produkt som dekker lesernes behov, sier Ida Barth Thomassen, prosjekteier og administrerende direktør i E24.

Eksponering for et stort publikum

E24 når ut til 900 000 unike brukere hver uke, samt trafikk fra artikler som ligger på VG. Dette betyr eksponering for en betydelig del av Norges befolkning.

– Vi har innganger fra forsiden vår og inne på artiklene våre, samt hele VGs leserbase, sier Hauklien.

Hauklien og Thomassen håper at tjenesten vil gi verdi for både sluttkunder og annonsører, og har høye forventninger til bruk og interesse.