Gard L. Michalsen, sjefredaktør i E24

- E24 er allerede størst. Nå skal vi også bli best.

- 30 nye journalister og et helt nytt samarbeid i Schibsted. Slik skal vi bli nummer en på økonomi og næringsliv. Sjefredaktør Gard L. Michalsen, forteller her om den nye satsningen for E24.

Publisert 17. mars 2020 kl. 15.36

Skal ta førsteplassen

I fjor høst varslet Schibsted en historisk oppbemanning med 30 nye redaksjonelle årsverk for å ta en enda sterkere posisjon på journalistikk om økonomi og næringsliv. Det skal vi gjøre gjennom E24, men i tett samarbeid med hele konsernet.

Og ambisjonen er klar: Vi skal ta den mentale nummer en-posisjonen på dette feltet.

Hva mener vi egentlig med det?

E24 har siden 2006 vært størst på antall brukere, men mange av disse kommer via VGs forside. Vi har vært først med siste nytt, men nå vil vi også bli best på det viktigste. Og vi skal lage en nettavis som gjør oss til lesernes førstevalg — at flere oppsøker oss direkte.

De siste månedene har gått med til å legge nye strategier og samarbeidsmodeller. E24 skal fortsatt levere sterkt på børs, finans, og siste nytt i verden. Vi må levere på store næringer som olje, energi, maritim og sjømat.

Men fremover vil leserne merke at vi i langt større grad setter dagsorden med egne saker og undersøkende journalistikk. Vi må også levere journalistikk som når nye lesergrupper, for eksempel innenfor karriere og ledelse. Og vi må bli bedre til å forklare hvorfor noe skjer, ikke bare at det har skjedd.

Dette skal vi gjøre sammen med Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Fra slutten av mars skal næringslivsjournalister i disse avisene publisere på E24, og E24-saker vil havne på deres forsider.

All næringslivsjournalistikk i Schibsted samles på ett sted — slik skal vi bli nummer én!

Hvem skal vi nå?

E24 når allerede ut til store deler av Norges befolkning, og særlig i den situasjonen verden går gjennom nå — vi setter nye rekorder hver eneste dag nå. Gjennom distribusjon på flere nettaviser kommer vi til å nå enda flere.

Vår totale dekning vil derfor være meget stor. Samtidig skal vi jobbe hardt for å øke direktetrafikken vår. Og da er det noen særlige grupper vi skal nå: dagens ledere, morgendagens ledere, flere unge, og flere kvinner. De skal vi nå med relevant journalistikk — som er interessant for alle.

Vi ser blant annet at leserne ikke bare vil lese, men også lytte og se. Derfor må vi levere enda bedre på lyd og ikke minst video. Og så sier leserne til oss at vi må hjelpe dem med å skaffe oversikt. E24 skal ikke bare levere mange pushmeldinger gjennom dagen, men vi må også oppsummere til slutt hva som egentlig skjedde.

Mange av leserne vi ønsker å nå, leser allerede E24. Vi må levere enda mer relevant innhold til dem slik at de besøker oss oftere. Samtidig må vi nå dem gjennom andre kanaler. Derfor har vi blant annet etablert et samarbeid med "Ung i Finans", som gir oss direkte dialog med flere tusen unge i våre viktigste næringer.