Jahkini Bisselink. Foto: Kilian Munch

The Hunt 2022: en festdag for HR, bemanning og rekruttering

Faglig påfyll og høythengende priser sto på programmet under The Hunt 2022 som gikk av stabelen 1. februar. Årets arrangement ble livestreamet fra Skur 13 i Oslo, og rekordmange deltakere fulgte sendingen som ble en skikkelig fest for bransjen.

For femte gang samlet vi HR-, bemannings- og rekrutteringsbransjen til inspirasjonsdagen The Hunt, som i år ble livestreamet fra Skur 13 i Oslo. De nominerte til årets priser var til stede i salen, mens rekordmange deltakere fulgte sendingen fra hjemmekontoret.

Se oppsummeringsfilm fra The Hunt nederst i saken!

Pernille Sørensen var konferansier, og innledet dagen sammen med kommersiell direktør i FINN, Ruben Søgaard. Han kunne melde om rekordmange påmeldte — hele 1600 kunder hadde meldt seg på det populære arrangementet.

– I dag gleder jeg meg over at vi kan gi litt heder og ære til folk som er flinke. Her er det ingen tapere, for alle som er nominert her er virkelig gode, sa Søgaard.

– FINN er en ikke ubetydelig aktør i jobbmarkedet. Vi elsker å koble gode arbeidsgivere med gode kandidater. Dette er vår måte å vise takknemlighet til de vi jobber med, og vi får gode tilbakemeldinger fra kundene våre.

  • Pernille Sørensen og Ruben Søgaard på scenen. Foto: Kilian Munch

    Pernille Sørensen og Ruben Søgaard på scenen. Foto: Kilian Munch

Full fart i stillingsmarkedet

Jobbanalytiker og Business Unit Manager for FINN jobb, Christopher Ringvold, kunne fortelle at temperaturen i stillingsmarkedet er høy.

– Da pandemien traff Norge i 2020, traff den også stillingsmarkedet – volumet gikk ned mer enn 50 prosent over natta. Men utviklingen vi har sett i 2021 har vært helt eksepsjonell. Det har aldri vært mer etterspørsel etter arbeidskraft, og det krever en stadig større innsats å få tak i de kvalifiserte kandidatene til jobbene, sa han.

Vi i FINN får ofte spørsmålet om hva en god stillingsannonse er. Det kan være litt vanskelig å svare helt sikkert på, men vi fikk hjelp av en data scientist som gikk gjennom 200 000 annonser, for å finne ut hva som kjennetegner de gode annonsene. Tre ting skilte seg ut, og svaret er, kort fortalt; less is more.

– Maks effekt av annonsen får du når teksten er på 2000 tegn. Jo lengre annonsen er, jo dårligere effekt får den. Så er det viktig å bruke nok funksjoner, industrier og tags. Fyll kvoten du har, og sørg for god nok spredning. Når det gjelder tittelen er 20 tegn det optimale, så her bør man være "to the point".

  • Christopher Ringvold er jobbanalytiker og leder for FINN jobb. Foto: Kilian Munch

    Christopher Ringvold er jobbanalytiker og leder for FINN jobb. Foto: Kilian Munch

Hva trenger generasjon Z i arbeidslivet?

Foredragsholder Jahkini Bisselink er tilknyttet Whetston Strategic Foresight i Amsterdam, og er ekspert på den neste generasjonen arbeidstakere, nemlig generasjon Z. Innen 2025 vil en fjerdedel av arbeidsstokken være fra denne generasjonen. Det er derfor avgjørende at ledere og rekrutterere begynner å tenke på denne målgruppen allerede nå, fortalte hun.

– Det er en generasjon som er mer preget av entreprenørskap enn tidligere generasjoner. De er ikke bare profittdrevet, men også formålsdrevet. De har vokst opp en tid der man har så mange muligheter, at hvis ting tar for lang tid eller ikke utvikler seg i det tempoet de vil, tar de heller saken i egne hender.

Å involvere de unge i beslutningsprosesser er også et smart trekk.
– Gucci og flere andre store selskaper har opprettet egne «skyggestyrer» med unge mennesker som rådgir det virkelige styret i selskapet om hvilke grep som bør tas for å nå generasjon Z. Unge mennesker er jo eksperter på nettopp å være unge, og de vet hvordan de vil at man skal kommunisere med dem.

Når det gjelder stillingsannonser, anbefaler Bisselink at man ikke sukrer budskapet, om man av ulike årsaker ikke kan leve helt opp til generasjon Z sine forventninger. Her viste hun et eksempel fra JPMorgan Chase som i en stillingsannonse var tydelig på at de ikke har mulighet til å være like fleksible som mange andre selskaper.

– Unge mennesker setter pris på ærlighet knyttet til hva de kan forvente seg når de begynner å jobbe for et selskap, sa hun.

  • Jahkini Bisselink fra Whetston Strategic Foresight er ekspert på generasjon Z. Foto: Kilian Munch

    Jahkini Bisselink fra Whetston Strategic Foresight er ekspert på generasjon Z. Foto: Kilian Munch

Spår fremtiden

Fremtidsforsker og forfatter Magnus Lindkvist tok for seg hvilke endringer vi kan komme til å se i arbeidsmarkedet etter pandemien.
– Hvordan morgendagen kommer til å skille seg fra dagen i dag, er vi ganske dårlige til å forutse. Mennesker er dårlige til å spå fremtiden. Så hvordan kan vi bryte det ned til noe som er mer anvendelig? Det første vi må innse, er at det ikke er noe som heter fremtiden. Det finnes bare fremtidene, i flertall, sier Lindkvist.

Lindkvist skisserte to retninger: Å konkurrere eller å skape. Konkurrerer du, fortsetter du å produsere varianter av det som allerede finnes. Det er når du skaper at verden dras fremover, mener han.
– Om du vil skape, må du tenke: hva er det som mangler? Hva er det vi ikke ser, hva er det vi ikke har tenkt? Vi må alltid fortsette å skape, vi er aldri ferdig.

Han mener de som skal rekruttere må prøve å lete på nye måter, og lete der ikke andre leter. Og ikke minst være åpne for å eksperimentere.
– Det er ikke alltid mer utdannelse vi trenger, men mot til å tørre å prøve nye ting, sier han, og legger til:

– Studier viser at selskaper som gjør det samme for lenge, etterhvert går dårlig. Suksess gjør at man blir lat.

  • Magnus Lindkvist holdt et engasjerende foredrag om fremtiden. Foto: Kilian Munch

    Magnus Lindkvist holdt et engasjerende foredrag om fremtiden. Foto: Kilian Munch

Glade vinnere på scenen

Selv om publikum måtte delta digitalt også i år, hadde alle nominerte fått plass i salen under inspirasjonsdagen. Erik Sandor og Sundus Mughal delte ut prisen for Årets employer branding-kampanje, og de nominerte var COWI, Fremtind og Gjensidige. Juryen uttalte om vinneren COWI at deres employer branding-kampanje vekker både tillit, utfordrer og inspirerer leseren gjennom en visuell og sterk fortelling. Kampanjen hadde tydelige og definerte målsetninger, styrket selskapets omdømme og troverdighet knyttet til grønn omstilling, og ledet også til flere oppdrag.

– Tusen takk til alle «COWIanerne», som har bidratt inn i kampanjen «Kunnskapen bak». Vi vant faktisk denne prisen i fjor også, så vi begynner å lure på om konkurransen er rigga, sa representantene fra COWI med et smil.

  • Kristoffer Jakobsen og Ragnhild Heggem Fagerheim fra Cowi vant prisen for Årets employer branding-kampanje. Foto: Kilian Munch

    Kristoffer Jakobsen og Ragnhild Heggem Fagerheim fra Cowi vant prisen for Årets employer branding-kampanje. Foto: Kilian Munch

Prisen til Årets rekrutteringsbyrå ble delt ut av Roar Olav Slatlem og Jeanette Ausen. De nominerte var The Assessment Company, Dfind, og Personalhuset, og juryen ga følgende begrunnelse om vinneren: Evnen til å ta tak i manglende mangfold i arbeidslivet er fortsatt en utfordring for bransjen. Gjennom å tenke nytt rundt prosessen har årets rekrutteringsbyrå utviklet konseptet People Lab, som gir bedre grunnlag for å treffe beslutninger basert på hvordan en kandidat faktisk håndterer en arbeidssituasjon.

– Alle våre ansatte blør for drakta, så dette er et stolt øyeblikk for alle som jobber hos oss. Vi har et sterkt fokus på team og det å jobbe sammen med kunder, og ikke minst dele og utvikle kompetansen til de som jobber hos oss, sa de glade vinnerne fra The Assessment Company.

  • Steffen Dyre Hansen og Marie Wingestad tok imot prisen for Årets rekrutteringsbyrå på vegne av The Assessment Company. Foto: Kilian Munch

    Steffen Dyre Hansen og Marie Wingestad tok imot prisen for Årets rekrutteringsbyrå på vegne av The Assessment Company. Foto: Kilian Munch

Petter Larsen og Dina Hove Steffensen delte ut prisen for Årets hodejeger, og de nominerte i denne kategorien var Ida Beinnes Hoff fra The Assessment Company, Dfind digital & IT, og Cathrine Svendsen fra Skagerak. Årets hodejeger beskrives av oppdragsgivere som en person som er tett på prosessene, en dyktig sparringspartner, og en som setter seg godt inn i både kunden og bransjen. Hun har mot til å utfordre gamle standarder og evner å se nye måter å rekrutteringsbehov på, sa juryen i sin begrunnelse for å tildele Ida Beinnes Hoff prisen. Kolleger fra The Assessment Company tok imot prisen på vegne av vinneren.

– Dette er en fantastisk kul pris, og Ida vinner fordi hun er en god leder. Hun ville nok dedikert denne prisen til hele teamet.

  • Ida Beinnes Hoff fra The Assessment Company ble Årets hodejeger. Hun kunne dessverre ikke komme på The Hunt, så her tas prisen imot av kollegaene Marie Wingestad og Steffen Dyre Hansen. Foto: Kilian Munch

    Ida Beinnes Hoff fra The Assessment Company ble Årets hodejeger. Hun kunne dessverre ikke komme på The Hunt, så her tas prisen imot av kollegaene Marie Wingestad og Steffen Dyre Hansen. Foto: Kilian Munch

I den etterhvert velkjente hjemmekontor-uniformen pysj og joggebukse kom Erik Endresen og Ingvild Christoffersen på scenen, for å dele ut prisen til Årets HR-medarbeider. De nominerte i kategorien var Tone Kringstad fra Veidekke, Ingrid Lia fra ECIT og Marte W. Hansen fra CGI. Juryen begrunnet vinneren med at dette er en som legger sin sjel i godt HR-arbeide, som gode prosesser, god oppfølging av ansatte og ledere, samt god strategisk forankring i virksomheten. Vinneren Tone Kringstad behersker alle disipliner innenfor HR-faget, uansett om det er snakk om rekruttering, lederutvikling, eller arbeidsrett.

– Hemmeligheten ligger i at jeg vet at jeg må spille på lag med andre, både kolleger i Veidekke, men også folk utenfor. Det handler om å spille hverandre gode, sa hun.

  • Tone Kringstad fra Veidekke ble Årets HR-medarbeider. Legg merke til de to FINN-ansatte som hadde tatt på seg sitt vanlige hjemmekontor-antrekk for anledningen. Foto: Kilian Munch

    Tone Kringstad fra Veidekke ble Årets HR-medarbeider. Legg merke til de to FINN-ansatte som hadde tatt på seg sitt vanlige hjemmekontor-antrekk for anledningen. Foto: Kilian Munch

Wakas Asif og Jeanette Hordvik fikk æren av å dele ut prisen til Årets HR-avdeling. De nominerte i kategorien var Tietoevry, ISS Facility Services og Sopra Steria. Juryen uttalte om vinneren ISS Facility Services: Årets HR-avdeling har som så mange stått i en svært krevende tid, med pandemi og permitteringer. De har bidratt til omplassering og omskolering av over 3000 ansatte, de har sikret at alle permitterte får mulighet til alternativt arbeid innenfor rimelig pendleravstand. De har bidratt aktivt til inkludering i det norske samfunnet, som er et svært viktig samfunnsoppdrag.

– Dette er veldig gøy for oss som jobber knallhardt med HR med både hjerte og hode i en vanskelig tid. Vi vil takke medarbeiderne våre, som gir kundene våre utrolige opplevelser hver eneste dag. Det er derfor vi er her, vi hadde ikke vært her uten dem.

  • ISS fikk prisen for Årets HR-avdeling. Den ble tatt imot av Mads Møglestue og Hilde Sundt-Hansen. Foto: Kilian Munch

    ISS fikk prisen for Årets HR-avdeling. Den ble tatt imot av Mads Møglestue og Hilde Sundt-Hansen. Foto: Kilian Munch

Høydepunkter fra The Hunt 2022

Tusen takk for i år, og gratulerer så mye til alle prisvinnerne. Vi gleder oss allerede til The Hunt 2023!