KS204845 1

The Hunt 2021 — vi samlet bransjen til årets digitale høydepunkt

Vi sparer ikke på kruttet når vi inviterer våre kunder innen HR, bemanning og rekruttering til The Hunt — en inspirasjonsdag med faglig påfyll og kåring av bransjens beste prestasjoner. Sammen med Einar Tørnquist, en rekke fageksperter, og en kjent artist i kattekostyme, ble årets digitale versjon av The Hunt en stor suksess for mer enn 900 bransjekollegaer.

Torsdag 15. april var det duket for fjerde utgave av The Hunt, vårt største arrangement for kunder innen HR, bemanning og rekruttering. Godt over 900 personer fulgte sendingen, og også i år stod det flere inspirerende foredrag, god underholdning, og prisutdelingen FINN jobb Awards, på menyen.

Se høydepunktene fra The Hunt 2021

Studiosendt utgave i år

Det var Ruben Søgaard, kommersiell direktør i FINN, som ønsket alle velkommen til den første — og forhåpentligvis eneste — digitale utgaven av The Hunt, før ordet ble overlatt til årets konferansier, Einar Tørnquist.

  • Ruben Søgaard, kommersiell direktør i FINN

    Ruben Søgaard, kommersiell direktør i FINN

Stokkes store sønn og Jan Thomas’ podcast-partner var i toppform, og satte oss i akkurat riktig humør for det skreddersydde programmet vi hadde foran oss de neste timene.

  • Einar Tørnquist var konferansier på The Hunt 2021

    Einar Tørnquist var konferansier på The Hunt 2021

Først ut var journalist, forfatter og foredragsholder, Andreas Ekström, som var med oss fra Lund i Sverige. “Kraften i både och” var tittelen på foredraget der han skulle fortelle oss om hvordan det går med internett og samfunnet, hvordan det digitale avgjør hele vår fremtid, og hvor dårlige vi ofte er på å bruke alle våre menneskelige verktøy.

Vi har blitt for vante til å skulle ta avgjørelser basert på enten eller. Ja eller nei, sennep eller ketsjup, Android eller iOs. Andreas mener at vi må ta vi må ta tilbake tanken om både og.

Rom for gråsoner

— Kan vi klare å inngå et kompromiss om et internett som ingen elsker, men som alle kan leve med?, spurte han, før han presenterte noen falske konflikter som eksempler på hvordan vi ikke tenker bredt nok når vi skal bygge fremtidens internett og samfunnet vi lever i.

Skal vi ha et fritt eller et regulert internett? Skal vi bygge samfunnet vårt globalt eller lokalt, og skal vi bygge det på kultur eller på lover? Skal vi arbeide privat eller transparent?

— Dette er jo helt feilaktige spørsmål å stille, for svaret er jo alltid både og! Vi må vurdere hvordan vi stiller spørsmålene våre. Det kan ikke være svart eller hvitt, det må være rom for gråsoner.

På en av slidene i hans fargerike, pop art-inspirerte presentasjon, stod sitatet “Lederskap er kunsten å klatre på en tue som ikke synker umiddelbart”, som ingen ringere enn hans egen far hadde sagt sagt til han. Det syns vi var veldig fint sagt.

Se foredraget til Andreas Ekström her

Hvem skjulte seg i kostymet?

Maskorama er et TV-program vi regner med at du enten har sett, eller hørt ganske mye om. På The Hunt hadde vi vår helt egen versjon, nemlig FINNorama! For det er jo sånn at vi har en maskot som heter PuseFINN, en søt, grå katt som ofte er med i reklamefilmene våre. Kattekostymet var for anledningen lånt bort til en kjent artist som deltakerne skulle gjette seg frem til underveis i sendingen. For å holde litt på spenningen, venter vi med å avsløre hvem det var, men vi kan si så mye som at denne personen har en drøm, snakker dialekt, og er født med brusk på stemmebåndet.

Neste kvinne ut var Vigdis Austrheim, ekspert på avstandsledelse. Hun skulle lære oss kunsten å lede, og bli ledet, på avstand og på hjemmekontor. Dette har jo nå blitt et brennhett tema, så vi regner med at denne dama har hatt nok å gjøre det siste året!

Hennes erfaring er at ledere sliter med akkurat de samme tingene som medarbeidere sliter med når det kommer til å jobbe hjemmefra. Så det handler ikke lenger om hvordan lede andre, men hvordan lede seg selv.

Konkrete tips til avstandsledelse

Med sitt eget rammeverktøy ga hun oss noen knakende gode tips til hva vi bør fokusere på akkurat nå. Hun kalte det for BITS; bevisst, inspirerende, tydelig, og strukturert. Nå kan vi ikke lede som før eller være en kollega sånn som før. Du må være bevisst på hvordan du treffer medarbeiderne dine, og nå må det gjøres digitalt. Og i stedet for å drive med kontroll, må du tenke på at du skal tilføre energi fremfor å tappe for energi — vær inspirerende. Vi trenger også å være langt tydeligere enn før, for nå kan vi ikke ta den vanlige small talken etter et møte, eller lufte en problemstilling ved kaffemaskinen. Den siste bokstaven forteller oss viktigheten av god struktur — for struktur gir rom for fleksibilitet.

Hun var også opptatt av at vi må skape tilhørighet, for det er noe mange sliter med å føle på en arbeidsplass nå. Vi savner teamet vårt og det sosiale på kontoret.

— Lag en kultur som gjør at folk har lyst til å jobbe for deg samme hvor de jobber fra. Det skal være så bra at folk har lyst til å lage et fotoalbum av opplevelsene deres.

Selv(g)ledelse på hjemmekontor

Et eksempel hun trakk frem, var hennes samarbeid med Sametinget, hvor de ansatte sitter spredt over hele Finnmark. I stedet for at de skulle sitte foran kameraet sammen hele tiden, skulle de lage en prosess der de var sammen litt, i kombinasjon med at de laget en plattform der de kunne gå inn å jobbe med oppgaver hver for seg. For med de riktige verktøyene er det fullt mulig å jobbe kreativt også digitalt!

— Og så må dere få laget deres egen digitale kaffebar! Lag et møterom der man kan logge seg på når man vil og møte kollegaer sånn som man kunne på jobben.

Vigdis var også opptatt av dette med selv(g)ledelse. På hjemmekontoret hennes ligger hunden Børre alltid i hjørnet, klar for litt kos som gir henne litt ekstra energipåfyll. Hver dag klokken 14 tar hun seg en bit mørk sjokolade, og hver fredag kjøper hun friske blomster til hjemmet. Ble ikke du også fristet til å innføre litt ekstra glede på hjemmekontoret?

Hvordan står det til med arbeidsmarkedet?

Marius Lorentzen er journalist og programleder i E24-podden. Med seg hadde han Siri Berg, Talent Sourcing & Recruitment Leader i IKEA, Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup, og vår egen jobbanalytiker og produktdirektør i FINN jobb, Christopher Ringvold. Det fagtunge panelet skulle diskutere dagens arbeidsmarkedet, og hvilket arbeidsmarked vi skal tilbake til etter hvert.

Tall fra NAV viser at vi i dag har 208 500 arbeidsledige. Selv om det var nesten 450 000 ledige i fjor vår, er dagens tall likevel nesten dobbelt så høyt antall ledige like før pandemien.

— Mange ansettelser måtte utsettes, men vi ser nå tegn til at vi er på vei tilbake til normalen, fortalte Ringvold. — FINN jobb kunne runde av fjoråret med vekst de siste to månedene, og vi ser litt lysere på situasjonen, men dette avhenger av bransje og geografi. Tilbud og etterspørsel varierer veldig mellom ulike funksjoner.

Fossum var rask til å skyte inn at han opplever liten grad av mobilitet mellom bransjer. Selv om hotell og reiseliv nesten ligger brakk, ser vi liten bevegelse til andre bransjer.

IKEA har vært spesielt flinke til å skape mobilitet internt ved at ansatte som vanligvis jobber i restauranten nå kan jobbe med klikk-og-hent, som har blitt svært populært nå som veldig mange både vil pusse opp og rydde opp hjemme.

Trender i arbeidslivet fremover

Panelet kom også med sine betraktninger om hva vi kommer til å trenge fremover. Fleksibilitet, bredere arbeidsfelt og endringsvillighet vil bli avgjørende nå, mente Berg og Fossum.

— I IKEA sier vi “Bytt gjerne jobb, men bli i IKEA”. Det er veldig mange som begynner ett sted i organisasjonen, og så flytter seg sideveis, oppover, og noen ganger nedover, for å bygge kompetanse, fortalte Berg.

Fossum la til at det er en forventning i markedet om at hvis man ikke kan rekruttere kompetansen, så må man skape den selv.

Se panelsamtalen her

Slik fanger du interessen hos millennials

Dagens siste innlegg kom fra dagens yngste foredragsholder. 29 år gamle Maria Nymo er siviløkonom og jobber til daglig som forretningsutvikler og prosjektleder i Storebrand. Hun skulle lære oss hvordan vi skal klare å tiltrekke, beholde og motivere unge arbeidstakere.

For å forstå millennials må vi se mer på oppveksten deres. De får tilbakemeldinger på alt de deler i sosiale medier. Informasjon og kunnskap er veldig tilgjengelig via Google eller venner, og fritid og familie er viktig for dem — livet handler om mer enn jobb. Og ikke minst ønsker de å jobbe med noe meningsfylt, kanskje fordi de tross alt skal dele alt og være stolt av det de deler. Mange kan kanskje spørre seg om det er mulig å lede denne generasjonen?

Nymo mener at det er fullt mulig, bare man trykker på de rette knappene. Hun delte følgende seks råd til deg som skal lede millennials:

  1. Coach fremfor sjef. Det er ikke tilstrekkelig med en halvårlig medarbeidersamtale for de som vil føle seg sett og anerkjent. Fokuser på hyppig sparring og tydelige tilbakemeldinger.

  2. Fokus på mening. Hvilken “purpose” skal selskapet ha? Dette har blitt forsterket under pandemien.

  3. Klar utviklingsplan. Dette er den viktigste årsaken til at man ønsker bytte jobb. Ha en åpen dialog med den ansatte om hva som skal være neste steg, og ikke vær redd for å gjøre det, for det kan faktisk sørge for at de blir i selskapet.

  4. Autonomi fremfor detaljstyring. Inkluder den ansatte i beslutninger, eller inviter hen til et utvidet ledermøte.

  5. Leading by example. Gå foran, og sett handling fremfor ord — vær et forbilde.

  6. Fokus på resultater fremfor facetime. Gi rom for frihet, fleksibilitet, og work-life balance.

Nymo kom også med en tankevekkende sannhet:

— I dag er det flere personer over 80 år i styrer enn personer under 30 år. Her tror jeg vi har en jobb å gjøre.

Se foredraget til Maria her

FINN jobb Awards

Noe av det vi gleder oss aller mest til på The Hunt, er FINN jobb Awards. Prisutdelingen der vi skal hedre de beste prestasjonene i bransjen det siste året. Vi fikk inn mange sterke bidrag, og endte opp med tre nominerte i hver kategori. Juryen bestod av Kristin Skogen Lund fra Schibsted, Monica Hammer fra FINN, Sven Kinden Iversen fra HR Norge, og Einar Stolpe Karlsen fra Publicis Media Norge. De var svært imponerte over resultatene til alle nominerte, og fikk en tøff jobb med å velge ut vinnerne.

Årets hodejeger: Erik Aasmundtveit

De andre nominerte var Marius Tzatchev, og Digital & IT-teamet i Dfind

  • Erik Aasmundtveit fra Skagerak Consulting ble Årets hodejeger

    Erik Aasmundtveit fra Skagerak Consulting ble Årets hodejeger

Årets HR-avdeling: Sopra Steria

De andre nominerte var IKEA og NoA

  • Sopra Steria ble Årets HR-avdeling. Her representert ved HR- og strategidirektør, Solfrid Skilbrigt.

    Sopra Steria ble Årets HR-avdeling. Her representert ved HR- og strategidirektør, Solfrid Skilbrigt.

Årets kampanje: COWI

De andre nominerte var Forsvaret og DNV

  • Ole Emil Johnsen, senior kommunikasjonsrådgiver, tok imot prisen Årets kampanje som Cowi vant

    Ole Emil Johnsen, senior kommunikasjonsrådgiver, tok imot prisen Årets kampanje som Cowi vant

Årets rekrutteringsbyrå: Manpower

De andre nominerte var Skagerak Consulting og The Assessment Company

  • Manpower ble Årets rekrutteringsbyrå. Her tar konserndirektør Sølvi Spilde Monsen, imot prisen.

    Manpower ble Årets rekrutteringsbyrå. Her tar konserndirektør Sølvi Spilde Monsen, imot prisen.

Vi gratulerer vinnerne og de nominerte med meget sterke prestasjoner! Følg med i vårt nyhetsbrev fremover, for da får du høre mer fra vinnerne om hvordan de har jobbet for å vinne pris for arbeidet sitt.

Jo, og så lurer du jo sikkert på hvem som var inni kattekostymet? Det var smørsangeren fra nord, det — Jørn Hoel!

  • Jørn Hoel skjulte seg i kattekostymet i vår egen versjon av Maskorama

    Jørn Hoel skjulte seg i kattekostymet i vår egen versjon av Maskorama

Tusen takk til alle som ble med oss på The Hunt i år, og tusen takk for alle bidrag til årets priser. Vi både håper og tror at vi kan samles fysisk neste år, og da lover vi en heidundrende festdag sammen med alle våre flinke kunder.