Yngvar Andersen: Her er treningsøkten du enkelt kan gjøre hjemme

Yngvar Andersen: Her er treningsøkten du enkelt kan gjøre hjemme

Du trenger ikke bruke mer enn 30 minutter og det gir maks effekt!

Publisert 20. september 2019 kl. 12.29

Trodde du at du trenger nytt og fancy utstyr for å komme i form?

Yngvar Andersen, kjent fra bla. NRK-programmet "Puls", er treningsekspert og brenner for å hjelpe flere med å komme seg i aktivitet – og helst på en måte som både er bærekraftig og mulig å gjennomføre.

- De største hindrene for folk flest når det kommer til trening er dørstokkmila, tidsklemma og mangel på utstyr. Mange mener at det handler om prioriteringer, og det er det vanskelig å argumentere imot. Løsningen er å sette i gang med trening på en måte som ikke gjør at man må snu hverdagen på hodet. Tross alt er det ikke slik at livet skal bygges rundt trening, men omvendt. Med en gang treningen blir mer tilgjengelig, så minsker vi også størrelsen på dørstokken!

LES OGSÅ: Hjemmegym til under 2000 kroner? Ja, det er mulig!

Hva trenger du egentlig for å komme i gang med treningen?

Tenker du at du mangler utstyr, klær og diverse treningsduppeditter for å komme i gang? Ikke forhast deg og kjøp alt med en gang. Ofte kan det være lurt å holde litt tilbake på «tilbehøret» og heller fokusere på treningen. Når du er i gang med treningen og har funnet ut hvilke former for aktivitet du drive med, finner du raskt ut hva slags utstyr du har behov for og som motiverer deg.

Det meste av treningsutstyr er like bra brukt, og du kan spare både penger og miljøet ved å velge brukte alternativer.

Utstyr som hantler, kettlebells, treningsstrikker og slynger er eksempler på utstyr som tar lite plass og som kan brukes til å effektivt trene hele kroppen, hjemme i stua. Dette er også utstyr som slites i liten grad, og derfor er supert å kjøpe brukt. Har du plass til større utstyr kan du spare mye penger på både tredemølle, spinningsykkel og romaskin på FINN.no!

De fleste av oss har hektiske hverdager, og for mange kan det være vanskelig å presse inn økter i en allerede stappet uke. Et smart triks er å få til kortere eller lengre økter i nærmiljøet ved å bruke det utstyret man har for hånden, og det som finnes av treningsverktøy og apparater i terrenget – en benk, en fotballbane, en aktivitetspark eller en lekeplass. Slik unngår du tidkrevende transportetapper for å starte og gjennomføre treningen. Kombinasjonen rask gange, sykkel eller løping med noen gode styrke- og tøyeøvelser er genialt og oppnåelig!

Her er Yngvars forslag til en enkel treningsøkt du kan gjøre hjemme:

Oppvarming: Oppvarmingen bør vare i ca. 10 minutter. Det kan være lett jogg/sykle/gå fort. Er du en av dem som har en boksepute hengende i kjelleren blir du fort varm av slå løs på den! Eventuelt kan du gjøre 10 minutter intens gulvvask eller støvsuging.

Deretter gjør du fem styrkeøvelser. 45 sekunder innsats – 15 sekund pause. Gjør hele runden to ganger!

Se øvelsene nedenfor:

Øvelse 1: Markløft - stående roing med kettlebell

En kettlebell kan du bruke til å trene hele kroppen. Et kjapt søk på FINN forteller at det finnes mange kettlebells til salgs nå!

Slik gjør du øvelsen: Stå med føttene i skulderbreddes avstand med kettlebellen på gulvet mellom føttene. Hold i håndtaket på kettlebellen med strake armer. Hold ryggen rett og bøy lett i knærne. Reis deg opp ved å strekke ut beina, skyt ut hoftene og stram rumpa.

LES OGSÅ: Slik kan brukt utstyr være smartere enn nytt på fjellturer

2: Knebøy med opptrekk med kettlebell

Slik gjør du øvelsen: Begynn i samme posisjon som med markløft. Men nå bøyer du knærne som om du skal sette deg ned og tar tak i håndtaket på kettlebellen med begge hender. Skyt fram brystet, skuldrene tilbake og stram mage og rygg. Reis deg, skyt hoftene fram og trekk KB opp til skulderhøyde. Pek albuene utover uten å heve skuldrene.

Øvelse 3: Stående biceps-curl med strikk

Treningsstrikker får du bokstavelig talt plass til i lomma, og du kan bruke de hvor som helst! Det skal mye til for å slite ut en treningsstrikk, så denne kan du fint kjøpe brukt til halv pris.

Slik gjør du øvelsen Stå med strikken under den ene foten. Armene ned langs siden mens du holder i hvert håndtak med håndflatene utover. Bøy i albuene og løft hendene opp til skuldrene. Senk overarmene sakte ned igjen.

Øvelse 4: Push-ups

Pushups er en super øvelse som trener hele overkroppen. Det eneste du trenger er en matte, og det finner du over 60 av på FINN.

Slik gjør du øvelsen: Stå med tærne og håndflatene i gulvet. Se framover og stram mage og rygg. Bøy albuene og senk kroppen ned mot gulvet så langt du kan og hev deg opp igjen.

FINN-utstyret:

LES OGSÅ: Slik bør du rengjøre sportstøyet ditt

Lykke til! Husk at litt trening, når hverdagen har rom for det, er bedre enn ingenting!

Denne artikkelen er et samarbeid mellom FINN.no, Yngvar Andersen og Kamille.

FINN treningsutstyr her:

Se flere på FINN.no