5 fine flyttetips komp

5 fine flyttetips!

Den hjørnesofaen passer nok mest sannsynlig ikke baki Golfen din.

Pakk smart, skaff deg hjelp, og ikke tro du får plass til en hjørnesofa i baksetet på en Golf. Her er fem tips som kan spare deg for mye mas når du skal flytte.

  1. Fyll flytteeskene smart – og merk dem godt!

    Det er ikke bare du som skal flytte, det skal også en hel bokhylle fylt med mer eller mindre god litteratur, potteplanter, kjøkkenredskaper du ikke vet hvordan du skal bruke, klær, nips og snurrepiperier. Derfor:

    📦 Fordel tingene dine smart i eskene. Pass for eksempel på at du ikke fyller opp en flyttekasse med bare bøker – det kommer ryggen din til å takke deg for. Bruk bobleplast eller avispapir til å sikre skjøre eiendeler.

    📦 Pakk ned rom for rom. Merk flytteeskene med hvilke rom de er fra, og noen stikkord om hva de inneholder. Når du bærer dem inn i ditt nye hjem, er det enkelt å plassere riktig kasse i riktig rom, og utpakkingen går som en lek.

  2. Sleipe triks for å få bærehjelp

    Skal du lokke noen til å bære flytteeskene dine, kan det være greit å tilby noe snadder i bytte. Pizza og forfriskninger er en klassiker, lovnader om å stille opp når andre skal

    flytte likeså – men da er det selvfølgelig viktig at du ikke lurer deg unna når det er din tur. God hjelp er uvurderlig begge veier!

    Du kan også fremheve den gode treningseffekten man får av å bære et piano ned tre etasjer. Andre lar seg ikke overtale før det ligger et festivalpass, en gourmetmiddag eller et gavekort på barnevakt i potten.

    Ikke vær gjerrig. Det vil betale seg å investere i litt hjelp når 59 tunge esker og en vaskemaskin skal flyttes fra A til B, og B ligger i fjerde etasje uten heis.

    NB! Foreldre har vist seg å være rimelig, om enn noe motvillig, arbeidskraft i flytteprosesser. Bruk dem!

  3. Frakt av sofa i personbil og andre umulige oppgaver

    Når du har båret alle eskene dine ut av ditt gamle hjem, skal de gjerne fraktes til det nye. Her er det lett å gå på en smell. En sofa får nemlig ikke plass i baksetet på en personbil, uansett hvilken vei du forsøker å lirke den inn. 🚗🛋

    Alternative løsninger:

    a) Lei en varebil, eller lån av noen du kjenner. Eller b) Betal et flyttebyrå til å ta seg av både bæring og frakt.

    Det er med andre ord gjerne lommeboken som setter begrensninger på hvor smertefri frakten av tingene dine blir. Husk at et flyttebyrå ikke behøver å flytte alt og at det er mye hjelp i å la noen andre ta seg av det aller tyngste.

  4. Vaske selv eller leie vaskebyrå?

    Før du overlater nøklene til din gamle bolig til neste lykkelige eier, du vaske ut etter deg. Det står faktisk i loven: «§ 2-2.Klargjering for overtaking: Når kjøparen overtek bruken av eigedomen, skal romma vere rydda og reingjorte. Eigedomen skal også elles vere rydda.»

    Det er altså ingen vei utenom å ta kluten fatt, be om hjelp fra søsken, foreldre eller venner, eller leie inn profesjonelle i form av et vaskebyrå. Velger du det siste, får du ofte med en «flyttevaskgaranti», som gjør at byrået vasker på nytt dersom ny eier skulle klage på renholdet ved overtakelse. Det kan være verdt pengene.

  5. Møbler på mellomlagring

    Om din overtakelse av ny bolig skjer etter at du har gitt fra deg nøklene til den gamle, kan det hende du må finne midlertidig husly til ikke bare deg selv, men også til møbler og flytteesker. Noen alternativ:

    🪑Sjekk om det kan være mulig å lagre tingene dine på loft eller i kjellere hos familie eller venner. Det finnes faktisk folk som har plass til overs i boden, det kan være noen du kjenner!

    🪑Selg unna alt du har på FINN, så du kun sitter igjen med en koffert med klær og en tannbørste. NB! Fungerer best om du skal studere i utlandet eller lignende, og ikke lenger trenger møblene dine.

    🪑Lei et minilager for en periode. Du kan velge størrelse etter behov, og har tilgang til lagerplassen din hele døgnet.