Mercedes-Maybach er luksus fra topp til tå

Mercedes-Maybach er luksus fra topp til tå

Fra luftskip til landjordens luksuscruisere.

Publisert 25. mai 2021 kl. 13.55

Hvis du aldri har ofret bilmerket Maybach en tanke, er det kanskje fordi du kjører selv – og ikke har privatsjåfør. Maybach er nemlig Mercedes’ svar på Rolls-Royce. Mange vil hevde at de aldri har kommet opp på samme nivå, men Maybach er ment å appellere til den samme målgruppen.

Maybach
var i mange år et eget bilmerke, før det ble innlemmet i Mercedes-stallen. Det hele startet med at Wilhelm Maybach og sønnen Karl produserte motorer for zeppelinere, altså luftskip, og senere busser. I 1919 begynte de å eksperimentere med å bygge personbil. To år senere lanserte de den første modellen på bilmessen I Berlin. De neste tiårene satset Maybach parallelt på å produsere luksusbiler og dieselmotorer til tog, marinefartøy og stridsvogner.

Etter krigen ble ikke personbilproduksjonen opp igjen. Men selskapet fortsatte å bygge motorer for industriell bruk. Dette skjedde i samarbeid med Mercedes-Benz og MAN, og Maybach ble kjøpt opp på 1960-tallet.

Fra 1964 til tidlig på 1980-tallet produserte Mercedes-Benz modellen Mercedes-Benz 600 for luksusmarkedet. Den ble markedsført som «Der grosse Mercedes», altså den store. Navnet ble hengende ved og brukes fortsatt om de største og tyngste modellene.

Så kom Mercedes-Benz med et nytt luksusbilkonsept rundt årtusenskiftet. Dermed var Maybach-navnet gjenfødt, og det ble lansert som et eget bilmerke. Modellnavnene er Maybach 57 og Maybach 62. Setter du et komma i tallet, får du bilens lengde i meter.

I dag markedsføres bilene under navnet Mercedes-Maybach. I følge produsenten kjennetegnes deres modeller av den ultimate luksus og håndlaget kvalitet i alle detaljer. Maybach kommer som cabriolet, som GLS – altså SUV – og som S-klasse i tidløs eleganse. Har du en presentabel herregård, millioner å avse – og innflytelsesrike venner du vil imponere, er et bare å velge fra øverste hylle.