Volvo - fra stasjon til herregård

Volvo - fra stasjon til herregård

De siste årene er SUV blitt den mest populære biltypen i Norge. Men stasjonsvognen er fortsatt populær.

Publisert 5. november 2021 kl. 12.47

Forskjellen mellom de to biltypene er i hovedsak at en SUV (Sport Utility Vehicle) er terrenggående, med høyere tyngdepunkt, større bakkeklaring og mindre bagasjeplass.

Har du noen gang tenkt over hvorfor biler med mer lasteplass kalles stasjonsvogner?

Ordet er oversatt fra det engelske station wagon, som opprinnelig ble brukt om kjøretøyer som var spesiallaget for å frakte mennesker og reisegods til og fra jernbanestasjonene. Først var det hest og vogn, senere automobiler.

I Nord-Amerika og Australia brukes uttrykket station wagon. I Storbritannia er det vanligere å snakke om estate car. Også dette er en bil der karosseriet har full høyde fra kupeen og bakover.

Estate kan oversettes med herregård. Der finner vi muligens forklaringen på at Volvo valgte å kalle sine stasjonsvogner for herregårdsvogn. I 1962 lanserte de Amazon Herregårdsvogn, som egentlig «bare» var en stasjonsvogn.

Før den tid var ikke Volvo særlig opptatt av å lage stasjonsvogner. Men snart innså bilkjøperne at en stasjonsvogn kan være både stilig og komfortabel samtidig som det er praktisk med romslig bagasjeplass.

Etter hvert er stasjonsvognene fra Volvo blitt mer regelen enn unntaket. I Norge er Volvo en av de aller største på stasjonsvogner og SUV-er.

I USA har Volvo stasjonsvogn fått image som en praktisk bilen til jobb, fritid og ikke minst når familien skal storhandle på kjøpesenteret. Mange amerikanere forbinder begrepet stasjonsvogn – eller bare wagon – med nettopp Volvo.

Mens andre bilfabrikanter fokuserer på SUV, snakker Volvo også om stasjonsvogn. Det begynte i sin tid med Volvo 245. Nå er det Volvo V90 som er flaggskipet for den som vil ha en lekker, praktisk og trygg familiebil med herregårdsfølelse.

Utvalg av Volvo V90 på FINN:

Se flere på FINN.no