Mazda MX-5 - tidenes sportsbil

Mazda MX-5 - tidenes sportsbil

Roadsteren Mazda MX-5 er den suverent mest solgte toseters sportsbilen gjennom tidene.

Gjentatte ganger er den kåret til tidenes beste sportsbil – i Norge og internasjonalt. BBC-programmet Top Gear har til og med utropt Mazda MX-5 til «den beste britiske sportsbilen noensinne», selv om den er japansk. En hyllest innpakket i kjærlig selvironi skal man ta på alvor.

Den klassiske sportsbilen fra Mazda er elsket for sin uslåelige kombinasjon av kvalitet, driftssikkerhet og rålekkert design. Og naturligvis er det et viktig poeng at prisen er så lav at mange har råd til den.

Produksjonen av MX-5 startet i Japan i 1989 – på slutten av et tiår da få av de store bilfabrikantene satset på sportsbiler. Mazda så nye veier åpne seg der andre så blindveier.


Ideen skal ha kommet fra California-kontoret til Mazda, og det var sjefsdesigneren Shunji Tanaka som sto for utformingen. Det ikoniske designet har overlevd gjennom flere generasjoner, selv om det selvsagt har gjennomgått endringer og modellen har kommet i nye versjoner.

  • Ukomplisert og morsom

    Ideen bak Mazda MX-5 var at den skulle være liten og ukomplisert, og den skulle fremfor alt være morsom å kjøre. I stedet for å satse på mer motorkraft og mer utstyr, ble bilen ribbet for alt som var unødvendig. Derfor ble den også morsom å kjøre. Mazda hadde klart å fange spirit’en fra den klassiske, åpne to-dørs sportsbilen som var i ferd med å gå i glemmeboken.

    I 1991 lanserte bilprodusenten i Hiroshima en firedørs sportsbil under navnet Mazda MX-3. Den var i produksjon fram til 1998, da den ble tatt ut av programmet fordi MX-5 var så mye mer populær. I Norge ble det likevel solgt en del Mazda MX-3, som forøvrig ikke må forveksles med Mazda MX-30. MX-30 er en elektrisk / hybrid kompakt-SUV som kom på markedet i 2020.

  • Svinger ingen hindring

    Tilbake til MX-5, som i Nord-Amerika er kjent under modellnavnet Miata. Er du den lykkelige eier av denne klassikeren, er du trolig ikke mest opptatt av å komme fortest mulig fra A til B når du skal lufte kjøretøyet. Kanskje sverger du til en bilfilosofi som går mer i retning av det Norsk MX-5 Miataklubb formulerer på sine nettsider: «Er det mulig å finne en svingete omvei?»

    2022-modellen av Mazda MX-5 er da også utstyrt med et nytt, spesialutviklet system som skal stabilisere bilen i krappe svinger.

  • Sporty med wankelmotor

    Mazda var lenge kjent for sine sportsbiler med wankelmotor. Mazda RX-7 kom i 1978 og ble produsert i tre generasjoner gjennom 24 år. Racingversjonen gjorde det bra i prestisjefylte billøp.

    Også etterfølgeren Mazda RX-8 ble basert på rotasjonsmotor og bakhjulsdrift. Grunnmodellen hadde fire dører, der bakdørene åpnet motsatt vei, altså framover. Som sin forgjenger hadde Mazda RX-8 sine triumfer i motorsport, men ble tatt ut av produksjon i 2012 som følge av lave salgstall.

Utvalg av Mazda MX-5 til salgs:

Se flere på FINN.no