Vårens vakreste eventyr er i gang! Båtpussen er en viktig del av båtlivets gleder og utfordringer, og her kommer noen tips på veien.
1. Se over det tekniske
Foruten den tradisjonelle vårpussen er det greit å gå over det tekniske før du setter båten på vannet. Noen sverger til fagfolk når det gjelder det motortekniske, mens andre har fått gode rutiner og gjør dette selv. Ta en titt i motorrommet og bak der styresystemet sitter og se om du ser noe som bør gås over. Skade og lekkasjer kan oppdages før noe går galt. Kjenn over bunnventilene og beveg stoppe-hendelen og se etter at det går an å stenge/åpne uten at du må bruke rå makt.
Det er ofte vanskelig å se om en skroggjennomføringer er dårlig. Irr behøver ikke bety at den må skiftes ut. Det kan kun være et tynt belegg som lett lar seg pusse vekk. Se etter om slangeklemmene sitter ordentlig fast. Det skal være doble klemmer på alle bunninntakslanger! Sjekk også eksosklemmen om den er dratt skikkelig til. Noe man ofte glemmer er å sjekke eksoslangen fra dieselvarmeapparatet. Den varer ikke evig, dessverre. Skulle denne få en lekkasje inn i båten kan det få katastrofale følger.
PS: Behøver du hjelp fra et verksted anbefaler vi å kontakte dem så tidlig som mulig. Ofte er sjøsettingstid en svært travel periode for båtbransjen.
2. Under vannlinjen
Sjekk under vannlinjen om skroget har fått noen skader. Disse bør repareres før bunnsmøring. Vi regner med at du gjorde bunnen ren for rur og slam når du tok båten opp i høst? Men hva gjør du så med propellen? Noen bruker flere timer på å pusse den blank. De som har saktegående båter velger ofte å stoffe den med vanlig bunnstoff. Har du drevbåt velger du bunnstoff som er beregnet for dette. Vi kjenner til flere og flere som velger å stoffe båten på høsten. Vi konfronterte ekspertene på Jotun om dette og de bekreftet at hvis man sjøsetter innen åtte måneder går dette helt fint. Når man først er under båten så bytt også de sinkanodene som har tæret mest. Det finnes sink av forskjellig kvalitet, og bruk ikke noe billigsink, det lønner seg sjelden.
-
Foto: Båtens Verden
3. Rene tanker
Kjøp et middel som gjør vannet rent i vanntanken slik at du er trygg på at tanken og vannet er rent når båtsesongen først er i gang. Har du mulighet til å ta en lommelykt og lyse ned i drivstofftanken gjennom mannelokket vil du fort få en indikasjon om det ligger mye skitt i bunnen av tanken. Ser du derimot små «marker» kan det se ut som du har dieseldyr liggende i bunnen av drivstoffet. Tøm tanken, gjerne med en tannhjulspumpe over på kanner. Ikke stikk slangen for dypt ned, så du slipper å få opp skitten som ligger i bunnen. Det siste på tanken er greit å få ut samlet. Gjør tanken skikkelig ren før du fyller opp med friskt drivstoff. Det finnes også firmaer som kan rense tanken for deg.
4. Ha kontroll på strømmen
Gå over batteriene og sjekk med en syremåler og kontroller at hver celle har nok batterivann. Gå over med kontaktspray på vitale punkter i strømsystemet ombord. Også på ankervinsjen. Toalettsystemet bør ha slanger som ikke er for gamle. Sjekk slangeklemmer også her og på bunnventilen.
-
Foto: Båtens Verden
5. Vask tauverk og fendere
Har du mye stivt tauverk tar du med dette hjem og legger det i en tøypose i vaskemaskinen. Bruk skyllemiddel og du får mykt og lett håndterbart tau til bruk ombord. Slitt og ødelagt tau byttes ut med nytt. Det er alltid godt å ha nok fortøyningstau ombord. Også et langt slepetau kan komme godt med både for egen del og for å hjelpe andre. Gå gjennom fortøyningsboltene du har liggende og se om du trenger å fornye bergkilene. Ha en tung hammer liggende sammen med disse så sliter du mindre når du trenger dem. Et svært godt tips er også å sørge for at fendere er rene. Hvis ikke får du fort en skitten skrogside.
-
Foto: Båtens Verden
6. Sjekk gasslangene
Har du gass ombord er det viktig å sjekke datoen på gasslangene. Det står påstemplet gasslangen. Bruk egnet væske for å sprute på koblinger for å se etter lekkasje. Har du ikke gassalarm ombord, invester de få kronene denne koster. Gassalarmen skal monteres lavt.
Når vi først tenker sikkerhet, så gå over flytevestene ombord. Se om noen har fått skade etter bruk. Se etter om CO2-patronen er i orden. Denne kan du veie på en liten kjøkkenvekt og skal være i samsvar med vekten som er stemplet på patronen.
7. Ta radiosjekken
Like viktig som alt annet ombord er at VHFen fungerer som den skal. Kall opp Kystradiostasjonen på arbeidskanal og be om radiosjekk. Har du VHF om bord, men enda ikke fått tatt sertifikat for å kunne betjene den, så gjør dette nå. Dette gjøres over nett og kjekke rutiner læres fort og er viktig å kunne i en nødsituasjon.
Like viktig er det å være medlem av Redningsselskapet for å kunne dra nytte av dem når du trenger en hjelpende hånd ute på sjøen. Redningsskøytene finnes kysten rundt og kan tilkalles direkte eller via Kystradioen på kanal 16.
8. Sjekk over på første båttur
Når båten skal settes på sjøen lønner det seg alltid å ta en visuell inspeksjon av kjølsvinet og i motorrommet. Kommer det inn vann og ser alt bra ut?
Det samme gjelder når du starter motoren. Får den kjøling? Ta en kikk i motorrommet mens motoren går, slik at du sikrer at alt fungerer og at det ikke er lekkasjer eller andre tegn.
Har du gått gjennom det meste av dette ønsker vi deg en god og trivelig båtsesong. Vi gleder oss til å møte dere utpå.
-
Foto: Trond J. Hansen