To barn maler mor i ansiktet

Fortsatt knalltall og tydelige trender på Torget

Hjemmepåske og hjemmekontor på de fleste av oss gir tydelige utslag på FINN torget. Både brettspill og treningsutstyr har formidabel økning i interesse, og tall fra FINN motor viser at det er gode tider også for utstyr til bil, båt, MC og caravan.

Publisert 21. april 2020 kl. 14.37

På FINN torget har det vært tydelige trender etter at koronaviruset inntraff 12. mars, med stor økning i annonsetrafikk. For mange var nok forskjellen fra vanlig hverdag til ferie i påsken liten — de aller fleste holdt seg fortsatt hjemme, men med litt lavere skuldre. Dette gjenspeiles i statistikken på Torget hvor vi ser mange av de samme trendene som ukene før påske. Da fikk kategoriene “Fritid, hobby og underholdning”, “Sport og friluftsliv”, og “Elektronikk og hvitevarer” en oppsving.

Våren er også høysesong for hagestell og oppussing, men i år ser vi at dette er ekstra populært. Når vi bruker ekstra mye tid i eget hjem er det nok mange som ser behovet og anledningen for å gjøre det ekstra hyggelig.

- Det er helt tydelig at mange benytter finværet og tiden hjemme til å stelle i hagen og pusse opp, noe vi nordmenn er kjent for å være spesielt glade i, sier produktdirektør for FINN torget, Kathrine Opshaug Bakke. - Annonser innen hage og uteområder fikk en trafikkvekst på over 30 prosent i påsken, mens byggevarer og oppussing økte med over 45 prosent.

Kategorien “Elektronikk og hvitevarer” har også hatt en solid vekst med over 50 prosent. Det samme gjelder for “Sport og friluftsliv” og “Møbler og interiør” som vokste med henholdsvis 46 og 37 prosent.

- Nordmenn har funnet påskestemingen ved å ta med seg hyttehyggen inn i egen stue. Trafikken til annonser innen brettspill var den klare vinneren i påska med en økning på hele 235 prosent fra fjoråret.

Mye hjemmetid gir nye behov

I forrige nyhetsbrev skrev vi at treningsutstyr selger som aldri før, og utstyrsleverandøren Performance by OCM som opplevde en eksplosiv vekst i salget. Denne trenden fortsatte også i påsken.

- Mange tyr til treningsapparater og utstyr når den vante skituren på påskefjellet eller økten på treningssenteret ikke lar seg gjennomføre. Trafikken økte med 220 prosent i denne kategorien i påsken, så det er gode tider for denne bransjen nå.

At de aller fleste av oss sitter med hjemmekontor om dagen, viser seg også på Torget. Husholdningsapparater økte med godt over 80 prosent, og her kan det tenkes at mange nå bruker mer tid på matlaging eller at savnet etter kaffemaskinen på kontoret har blitt for stor.

Eksplosiv vekst — i år blir det norgesferie

På markedene for båt, campingvogn og bobil på FINN ble det eksplosjon i interessen denne påsken, og mye tyder på at vi går mot rekordsesong i år. Særlig søk etter bobil til leie hadde en formidabel økning på nesten 280 prosent i påsken sammenlignet med fjoråret. Det er tydelig at nordmenn forbereder seg på norgesferie i år, og denne trenden viser seg også på Torget.

- Vi ser en stor økning i trafikk til annonser i kategorien “Utstyr til bil, båt og MC”. Her ligger underkategoriene for deler til bil, båt og MC som alle har hatt en solid økning den siste tiden.

Basert på den skyhøye aktiviteten på markedene for båt, MC og caravan på FINN motor, har du gode muligheter for å få solgt utstyret kjapt.

Ønsker du veiledning eller at produktene dine skal være ekstra synlige? Ta kontakt med oss på annonsering-torget@finn.no, så hjelper vi deg.