Glenn Henriksen

Ekspertens tips til annonsering på FINN torget

FINN torget hadde over 400 millioner besøk i 2019. Med enkle grep kan du sørge for at potensielle kunder finner dine produkter.

Publisert 24. januar 2020 kl. 12.17

Glenn Henriksen er salgskonsulent hos FINN torget. Hver dag hjelper han bedriftskunder med å gjøre annonsene sine bedre og mer effektive.

- For at våre kunder skal lykkes med å øke omsetningen sin, er det viktig med gode annonser som skiller seg ut i mengden og regelmessig oppdatering av annonsen for å sikre plassering øverst på resultatsiden. Det krever ikke mye ekstra tid, men man bør kjenne til grepene.

Her er ekspertens beste tips til gode annonser

Bruk beskrivende søkeord

Overskriften er det første kunden ser, og den bør være så presis som mulig. Det er fint å ha med merke og modell på varen, men pass på å også ha med hva produktet er. Kall et kjøleskap for et kjøleskap. Det er som regel det kunden søker etter.

Oppgi riktig pris

Oppgi riktig pris på varen din, og husk å endre den dersom varen er på tilbud. Da bør du også ha med ord som “tilbud”, “nedsatt pris”, eller “kampanje” i overskriften.

Bilder vekker interesse

Gode bilder gjør produktet ditt attraktivt. Husk minimum tre bilder, gjerne fra ulike vinkler og perspektiver. Bruk en enkel og ren bakgrunn uten forstyrrende elementer eller andre varer rundt. Finn et sted med godt lys og pass på at bildet blir skarpt for å vise frem produktet ditt på en god måte.

... og video!

Visste du at du også kan bruke video i FINN-annonsen? Dette er en fin måte å vise produktets helhet, og kanskje vise hvordan produktet fungerer i bruk. Mange velger også å presentere bedriften eller butikken sin med video. Dette er god merkevarebygging.

God produktbeskrivelse

Beskriv produktet med mål, størrelse, vekt, farger og annen nyttig informasjon. Finnes ikke dette kan det hende at en potensiell kunde velger en annen annonsør. Ikke alle vil bruke tid på å ta kontakt for mer informasjon.

Utfyllende informasjon kan skille deg fra andre

Nederst i annonseteksten bør du legge inn generell informasjon som åpningstider, muligheter for bytte og retur, kontaktinformasjon, og garanti for varen. Frakt- og hentemuligheter er også nyttig informasjon for kunden.

Spre annonsene for god synlighet

Legger du ut flere annonser kan det være lurt å spre publiseringen over ulike dager. Da sørger du for jevnlig plassering øverst på resultatsidene. Her kan det være smart å benytte seg av funksjonen "Automatisk oppdatering". Da kan du legge inn start- og sluttdato, og hvor ofte annonsen skal fornyes. Her kan du velge mellom hver 3., 5., 7., 14. eller 30. dag. Hver gang annonsen oppdateres trekkes ett annonseklipp.

Bruk annonseklippene smart

Som bedriftskunde har du muligheten til å kjøpe klippekort på annonser. Klippene har en varighet på ett år fra kjøpsdato, og man kan velge mellom ulike antall klipp. Prisen per annonse blir rimeligere jo større pakke man kjøper.

Klippene, altså annonsene, bør spres ut over de 12 månedene de er gyldige. Månedlige publiseringer eller oppdateringer av annonser gir deg fordelen av å ligge i toppen av resultatsidene. Dette vil også være en mye smartere måte å utnytte klippene på, og du unngår å brenne inne med klipp i slutten av året.

Dersom du kjøper en pakke med 100 klipp kan du beregne 8 annonseklipp per mnd. Ved kjøp av 300 klipp kan du beregne 25 annonseklipp per mnd og ved 500 klipp kan du bergene 41 oppdateringer per mnd.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss på telefon 22 33 32 33 eller e-post annonsering-torget@finn.no.