Nærbilde av ben som sykler Elsykkel

Elsykler året rundt

Salget av elsykler øker stadig. Flere og flere ser ut til å ønske seg en mulighet til å slippe forurensing, bilkøer, stappfulle busser, og parkeringsavgifter. I 2018 ble det gjort 401 875 søk etter elsykkel på FINN.

Publisert 24. januar 2020 kl. 12.47

- En elsykkel er som regel en relativt stor investering, og en ting man vil være interessert i å ta vare på i mange år. Derfor er det lurt å satse på en forhandler som fremstår som seriøs, og som har tilgang på reservedeler, deriblant ekstra batterier, forklarer Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerrådets Forbrukerdialog. - Forhandleren bør også ha kompetanse til å utføre service og reparasjoner, ikke minst på det elektriske anlegget.

Se Forbrukerrådets elsykkelguide her

Som forhandler bør du derfor være tydelig på hvordan du kan følge opp en kunde som kjøper elsykkel.

Sykler hele året

I følge Norsk Elbilforenings undersøkelse, Elsyklisten 2018, sier 47 prosent at de bruker elsykkelen hele året.

- Dette forlenger sesongen for forhandlerne, og ved annonsering bør man kunne tilby service også om vinteren, sier seniorrådgiver i Norsk Elbilforening, Hulda Tronstad.

Basert på statistikk anslår foreningen at det selges 60-70 000 elsykler årlig. Januar 2019 ligger godt foran samme måned i fjor når det kommer til søk på FINN. Basert på tall fra tidligere år, vil antall søk etter elsykler doble seg fra februar til mars. Derfor kan det være lurt å planlegge i god tid slik at man er klar med annonser når sesongen går i gang for fullt.

Tester grundig

48 prosent av respondentene i Elsyklisten 2018 oppga at elsykkelen deres kostet 20-30 000 kroner. For de aller fleste er dette en stor investering, og noe man undersøker grundig før kjøp.

- Det er viktig at man påpeker hvem sykkelen er egnet for, og aller helst at kunden kan få prøve sykkelen skikkelig før kjøp, forklarer Tronstad. La gjerne kunden sykle i ulikt terreng, prøve høy og lav hastighet, og se at passformen på sykkelen er tilpasset kunden.

Norsk Elbilforening peker også på at bruken av elsykler har utvidet seg. Ikke bare bruker flere den om vinteren, stadig flere ønsker tilbehør for transport.

- Det er stort rom for mersalg dersom man kan tilby solide bæreordninger. Vesker, kurver, og lignende tilleggsutstyr blir stadig mer populært, sier seniorrådgiveren.

Fornøyde kunder

Elsyklisten 2018 avdekket også en svært motivert og tilfreds kundegruppe. 89 prosent svarte at de sykler mer enn før, og hele 98 prosent var fornøyd eller svært fornøyd som elsyklist. Er du leverandør av denne varen kan du vinne mye på å tilby et komplett servicetilbud som gjelder hele året, og at du kan inspirere til å bruke elsykkelen som et fullverdig transportmiddel.