Mann i bil får nøkler av bilselger

Slik selger KBIL bilene sine på rekordtid

KBIL har brukt produktet Blink på annonsene sine siden januar. Nå selger de bilene sine raskere, og må sørge for å ha nok folk på jobb for å hjelpe alle kundene. Her forteller daglig leder hvordan de jobber smart med sine bilannonser for å få lavere ståtid og høyere omsetning.

KBIL er en enkeltstående forhandler som omsetter for rundt 110 millioner i året. For å holde omsetningen på nivået de ønsker, er de avhengig av å få solgt bilene innen 30 dager. Da de opplevde at ting gikk litt tregt, tok de kontakt med oss i FINN bil for å få råd. Resultatet ble at de kjøpte produktet Blink i januar, og det har blitt en stor suksess for forhandleren som nå selger biler på rekordtid.

Dette er Blink

Blink sørger for å spre bilannonsen din på nettsteder som VG, Aftenposten og Facebook. Den unike teknologien gjør at den kun vises til personer som har sett på lignende bilannonser på FINN, men som ikke har sett akkurat din annonse enda.

Her kan du lese mer om Blink og se hvordan det fungerer.

— Butikken var stappfull!

Bilsalget gikk bra for KBIL hele våren, bortsett fra en dupp i mars, som de fleste opplevde. Da høsten kom reagerte daglig leder på at salget hadde stoppet litt opp, og tenkte at det måtte være noe galt. Det viste seg å stemme; grunnet en feil hos oss i FINN, hadde ikke Blink vært aktiv de siste to månedene. Som en kompensasjon la vi på Blink på hele varelageret til KBIL, altså ble alle annonsene deres spredd på VG, Aftenposten, Facebook og andre nettsteder. Dette ble gjort på en fredag, og allerede dagen etter skulle de gjerne hatt flere selgere på jobb.

— Butikken var stappfull den lørdagen!, sier daglig leder, Magnus Groseth. — Vi solgte tre biler den dagen og to biler uken etter, men kunne sikkert ha solgt ti. Bommerten var nemlig at vi dessverre bare hadde én mann på jobb den lørdagen, så han stakkaren hadde det ganske travelt.

  • Magnus Groseth, daglig leder hos KBIL

    Magnus Groseth, daglig leder hos KBIL. Foto: Mark Cabot

Etter mange måneder med Blink vet Groseth egentlig godt hvilken effekt produktet har. Han følger statistikken nøye og ser tydelig en boost i trafikken når annonsen vises til enda flere.

— Jeg burde jo ha visst at vi trengte mer enn én mann i butikken den dagen, for så bra fungerer jo Blink, sier han.

Høyere omsetning med lavere ståtid

Groseth er tydelig på at man må gjøre hjemmeleksa si først når annonsen skal vises på for eksempel VG. KBIL legger mye tid i annonsene sine, ved å ta gode bilder og ha godt beskrivende tekster. Og det ser ut til å ha god effekt, for nå selger de biler til folk fra hele landet, og bilene selges raskere.

— Det som er så gøy med dette produktet, er at vi får høyere omsetning per bil siden de ryker ut døra mye raskere enn normalt. Et godt eksempel er en BMW vi hadde hatt stående i 100 dager. Vi aktiverte Blink på den annonsen, og da ble bilen solgt uken etter, uten at vi måtte redusere prisen.

I 90 prosent av tilfellene blir vanlige biler, altså ikke sportsbiler eller lignende, solgt innen 14 dager når de bruker annonseproduktet. Dette gjør at de kan ta inn nye biler oftere, og unngår stort verditap på bilene. Han forteller også at de noen ganger reduserer prisen på biler som har stått lenge, men det er først når Blink aktiveres at de faktisk blir solgt.

— Hvis en bil ikke blir solgt selv om annonsen er bra og vi har lagt på Blink, er det noe feil med prisen. Da justerer vi prisen jevnlig til den blir solgt, med Blink er alltid med. Det er et fantastisk produkt!, avslutter Groseth.

Er du også klar for å prøve Blink? Ta kontakt med oss i FINN på motor@finn.no.