Smilende mann tar på seg bilbelte

Fikk ned ståtid på bilene sine med 25 %

Utfordringen til Albjerk Bil var, som for mange forhandlere, å selge unna bilene sine for å ha plass til nye. Etter perioder med kampanjepriser og selgende reklamebudskap, var det til slutt annonseproduktet BLINK fra FINN som ga rekordresultatene de ønsket seg.

Publisert 18. mars 2020 kl. 15.39

Tydelig økning i annonsebesøk med BLINK

BLINK sørger for å vise bilannonser til mennesker som er på jakt etter bil, men som av en eller annen grunn ikke har sett akkurat din annonse. Den blir da vist i kanaler som VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad eller Fædrelandsvennen, og på Facebook. BLINK tar for seg alle bilene du har i butikken, som alle får sin egen unike målgruppe med relevante kjøpere. Dette er mulig ved hjelp av adferdsdata vi sitter på i FINN, som gjør at vi kan lage interesseprofiler for hver bil basert på hvilke annonser brukeren ser på. Slik kan vi matche dine bilannonser med riktig publikum.

Albjerk Bil startet sin BLINK-satsning med å teste det på annonsene sine periodevis.

- Vi merket ikke de store resultatene til å begynne med, men rapportene fra FINN viste en tydelig økning i annonsebesøk i periodene med BLINK, forteller Lars Solheim, bruktbilsjef hos Albjerk Bil Drammen.

God dialog og anbefalinger fra salgsjef i FINN motor, Anders Halvorsen, gjorde at Solheim valgte å øke BLINK-annonseringen til å gjelde annenhver uke. Og så hver uke. På alle bilannonsene sine.

- Med så mange biler inn til butikken, valgte vi å kjøre BLINK ukentlig. Vi skal jo kunne ta imot nye biler, klargjøre de og så levere de ut til kundene. For å unngå de stressende toppene når nye biler kommer, er vi avhengige av kontinuitet i salget. En dårlig salgsmåned er svært kapitalbindende.

Salgssjef i FINN motor, Anders Halvorsen, er helt sikker på at suksessen Albjerk Bil har med BLINK skyldes kontinuitet.

- De kundene som legger BLINK som en del av sin annonsestrategi og bruker det jevnt over tid, er de som har best effekt, oppnår best resultater og er mest fornøyde, sier Halvorsen.

Solheim sier at de stadig er på jakt etter flere oppkjøpere og at det er en viktig del for at de skal kunne lykkes som bilforhandler. Han anslår at de vil selge i overkant av 1800 biler i løpet av året – da er de avhengige av gode oppkjøpere i bunn.

Rekordhøyt salg

- Vi har solgt rekordmange biler i hittil i 2019. Og jeg tror på at BLINK er en medvirkende årsak ettersom det har gjort oss synlige i flere kanaler nå enn tidligere, sier Solheim.

- Vi får inn dobbelt så mange biler nå på slutten av året, men likevel har vi per nå 60 biler mindre enn samme tid i fjor!

I tillegg har ståtid på bilene deres gått ned med 25 prosent, og snittpris per bil har økt med 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Han forteller om økt kundestrøm til butikken, og at høsten i år har vært mye bedre enn fjoråret. At media har skrevet mer positivt om bil har nok også gjort at folk føler større trygghet til å kjøpe bil, men Solheim kan også melde fra om endringer i hvilke kunder som viser interesse for hans biler.

- Vi får stadig flere henvendelser fra personer med høye postnumre. Å annonsere på FINN betyr at man har hele Norge som marked. Her ekspanderer vi mer enn før.

Prøv BLINK på dine bilannonser! Snakk med din kundekontakt i FINN motor eller kontakt oss på motor@finn.no så hjelper vi deg.