Frontlykt bil

På panseret: Jon Axel Nævestad

Vi har tatt en prat med Managing Director i Starcom, Jon Axel Nævestad. Han gir deg sine tanker om fremtidens bilbransje, sett fra et mediebyråperspektiv.

Publisert 20. februar 2020 kl. 12.01

Hvor lenge har du jobbet i mediebransjen, og hvor lenge med bilkunder?

Jeg er inne i mitt fjortende år i Starcom. Det har vært og er fortsatt en fornøyelig og spennende reise, synes jeg. Det er fremdeles like gøy!

Bil har jeg vært så heldig å få lov til å jobbe med en stund, og jeg tror fort det har blitt tolv år. Det har vokst mer og mer på meg, for jeg er usikker på hvor interessert jeg var i bil før jeg startet å jobbe med det. Nå blir det bare mer og mer spennende. Bransjen utvikler seg raskt, og nesten alle har et forhold til bil og mange bryr seg om bil.

Hva opptar deg mest nå, og hvorfor?

Jeg er alltid opptatt av hvordan vi best kan hjelpe kundene med deres utfordringer og problemstillinger. Hvordan vi best tar vare på dem og hvordan vi kan være med å skape vekst for dem. Det ligger alltid langt fremme i pannebrasken.

Og for ikke så lenge siden lanserte Publicis, som Starcom er en del av, en ny byråmodell som utfordrer dagens – vi kaller den «Power of One». Det betyr at vi jobber tettere med søsterselskapene våre innenfor PR, reklame, innhold og teknologi. Det gjør oss til en viktig, helhetlig partner for kundene, og for oss som jobber her blir det morsommere. Fordi vi får et enda sterkere og mer komplett rigg der flere kompetanseområder er gjort tilgjengelig for kunde våre. Det opptar meg fordi det er utrolig spennende å forene disse kreftene og bruke de for alt det er verdt, og det er et utrolig kraftig rigg for de kundene som velger å jobbe på den måten.

Hva opplever du er den største utfordringen i dagens bilmarked?

I det korte løp vil jeg trekke frem at det kommer ganske mange nye elbiler på markedet i år. Det vil intensivere konkurransen i markedet, og muligens påvirke merker og priser.

Jeg tror også at endring i drivlinjer og eierforhold gjør at noen kunder er usikre på hva de skal velge, og derfor sitter litt på gjerdet. Noe som vil ha innvirkning på bruktbilsalget.

Og så er jeg spent på hvordan elektrifisering vil slå inn på marginbildet om man ser på hele verdikjeden.

Hvordan kan FINN og Schibsted best hjelpe deg i din hverdag?

Vi har en god og tett dialog med begge, og kjenner mulighetene som ligger der. FINN sitter på mange fine møteplasser både for kjøpere og selgere. De har mye data og innsikt om markedet som kan brukes for å få partene til å møtes. Med rett informasjon til rett tid, blir det vinn vinn for alle parter.

Vi har åpne kommunikasjonslinjer med FINN og resten av Schibsted, hvor vi kan diskutere utfordringer hele tiden. For begge parter ønsker vel det samme; at kundene skal lykkes.

Hva tror du er de viktigste endringene for bilbransjen de neste årene?

Noen konturer ser vi allerede nå. Elektrifisering kommer for fullt, så det blir spennende å se om infrastrukturen klarer å følge med i samme tempo. Eierforhold kommer vi heller ikke utenom. Skal man eie, leie eller abonnere? Og hvordan skal forretningsmodellen se ut?

Kjøp og salg, og hvordan vi legger til rette for kundene vil også bli påvirket av digitaliseringen. Her blir det mange spennende muligheter, og så er det opp til hver enkelt hvordan man møter det.

Digitalisering, tjenesteutvikling og mobilitetstjenester kommer til å bli viktig. Dette krever at vi må gjøre noe med fleksibilitet, forretningsmodeller, og kunne tilby en sømløs tjeneste for enkelt bilhold.

Tror du folk i Distrikts-Norge vil eie sin egen bil om 20 år?

20 år er jo ganske langt frem, og her er det mulig jeg må spise ordene mine i etterkant, men jeg er av den oppfatning at vi vil eie bil i distriktene om 20 år.

Når tror du vi får helt selvkjørende biler?

Teknologien er på plass allerede nå, og det er gjort flere tester på dette. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er teknologien som er en showstopper. Det er mer som må på plass av infrastruktur og rammebetingelser, og det tror jeg vil ta litt tid.

Hvilken bil kjører du selv og hvorfor?

Jeg har en brukt Golf til salgs, og er i dialog med våre venner hos Bertel O. Steen om ny bil. Hva det ender med vet jeg ikke, det avhenger av hvor bra tilbudet blir.

Hva tror du er de tre viktigste kompetansene en markedsfører av bil må inneha i fremtiden?

Kontroll på data og teknologi blir viktig for å fasilitetere for hele kundereisen igjennom alle kontaktpunktene man har på tvers av fysiske og digitale kontaktpunkter. Alt må snakke bedre sammen. Å finne gode, kundesentriske løsninger som treffer på de forskjellige kundene sine behov, blir også viktig. Kall det gjerne mer fleksibilitet.

Og så håper jeg, og tror, at man fremdeles må evne å bygge merkevarer som er attraktive i markedet. Bil er jo fremdeles en identitetsmarkør for mange, selv om man ikke nødvendigvis tenker over det.

Hva er det mest spennende ved å jobbe med bilkunder?

Det er en bransje som er i rivende utvikling. Man må følge med, være pålest, og villig til å prøve nye saker for å ligge i forkant. Det er alltid spennende!

Samtidig er det sterke kapitalvarer og merkevarer som mange har en mening om og et forhold til. Folk bryr seg. Med kapitalvarer som bil er det ofte lengre beslutningsprosesser, og kontaktpunktene for påvirkning er mange. Det gjør det selvfølgelig til et spennende landskap å jobbe i!