Daglig leder Magnus Groseth og kollega hos KBIL foran dataskjermer
Magnus Groseth (stående) og Harald Rustan (sittende) hos KBIL. Foto: Mark Cabot

KBIL tjener bedre på innbyttebiler med Diagnoseporten fra FINN

Bilforhandleren KBIL opplever stor suksess med det nye verktøyet Diagnoseporten fra FINN. Ved hjelp av det omsetter de bilene sine raskere, og tjener enda bedre på innbyttebiler enn før.

Publisert 6. september 2021 kl. 14.14

Diagnoseporten er et splitter nytt verktøy som gir deg tilgang til alt FINN vet om bruktbilmarkedet. Du får full oversikt over varelageret ditt og kan sammenligne bilene mot resten av markedet, blant annet for å se om du priser bilene dine riktig. Verktøyet gir deg også verdifull innsikt i hva bilkjøpere søker etter, og hvilke merker og modeller som er populære akkurat nå.

Magnus Groseth er daglig leder hos KBIL, en enkeltstående bilforhandler med butikk på Rud i Bærum kommune. Forhandleren fikk teste Diagnoseporten i utviklingsfasen og var blant de første som fikk kjøpe verktøyet før sommeren, som allerede har rukket å bli en viktig del av hverdagen til alle ansatte hos KBIL.

Hvordan har du brukt verktøyet i din hverdag?

— Før vi tok i bruk Diagnoseporten var det vanskelig å lese markedet og vite hvilke biler vi burde kjøpe inn. Vårt mål er jo å selge biler før vi begynner å tape penger, og dette verktøyet forteller oss hvilke biler vi bør kjøpe inn ut fra våre rammer. Vi kan se hvor mange like biler som finnes i markedet, eller hva som er populært blant bilkjøpere akkurat nå, og slik unngå å ta inn biler som blir stående lenge i butikken. Det er også kanonkult at vi får opp alle bilene vi har på lager, og kan se om vi har priset de riktig eller om noen biler kanskje har for høy pris. Jeg får mer kontroll på butikken, og det er ikke alltid like lett med mange biler på lager.

— Det ligger ekstremt mye kunnskap i Diagnoseporten. Rett og slett et genialt produkt som gjør det enda enklere å ta inn riktige biler.

Hvilke resultater har bruken av Diagnoseporten gitt?

— Vi tjener bedre på innbyttebiler nå enn før, og 2021 blir et ekstra godt år for oss. Tidligere har enkelte biler kunnet stå i opptil seks måneder, mens i dag har vi ingen biler som er eldre enn 90 dager. Med Diagnoseporten vet jeg også hvilke biler jeg ikke bør ta inn, og slik slipper vi å gå på en smell.

— Vi hadde nylig en bil som hadde stått lenge på lager og som var vanskelig å selge, så jeg lovet en flaske champagne til den som klarte å selge den. Ved hjelp av Diagnoseporten republiserte vi annonsen og bilen ble solgt samme dag!

Har du gjort noen endringer i hvordan du gjør den daglige jobben etter at du tok i bruk verktøyet?

— Det har blitt et verktøy vi bruker på alle bilene nå — en slags liten høyrehånd som gir meg gode tilbakemeldinger og som hjelper meg å sette riktig pris på bilene. I stedet for å koble på mange andre personer, får jeg all den informasjonen jeg trenger i Diagnoseporten.


Hva er det beste med Diagnoseporten?

— Som daglig leder er det å ha muligheten til å segmentere markedet og få en fullstendig oversikt over varelageret, det beste med Diagnoseporten. For selgerne våre er det et veldig godt verktøy i møte med kundene, som hjelper de å formidle salgsbudskapet og forsvare prisen. De kan vise til hvordan markedet for den aktuelle bilen er, og dermed lettere argumentere for prisen vi ønsker.

Er det noe du savner?

— Jeg savner i grunn ingenting. Verktøyet har jo vært under utvikling og jeg synes det bare har blitt bedre og bedre for hver måned. FINN er fremoverlente, og jeg opplever at de ivaretar mine behov ved å ha utviklet Diagnoseporten.

Hvor ofte bruker du verktøyet?

— Alle som jobber hos KBIL bruker Diagnoseporten hver eneste dag!


Hvem vil du anbefale andre å bruke Diagnoseporten, og hvorfor?

— Jeg vil anbefale det til alle salgssjefer og daglige ledere for å få oversikt over varelageret sitt. Selgere og egentlig alle som har noe med innbytte å gjøre, bør bruke Diagnoseporten for å gjøre prosessen smidigere og lettere.