Familie på bilferie

FINN bil øker dag for dag

De siste tallene fra FINN bil viser at økningen i annonsetrafikk fortsetter. Også antall henvendelser fra potensielle kjøpere øker, og med vår nye løsning for videovisning er det enklere enn noen gang å vise frem bilen.

Publisert 29. april 2020 kl. 11.59

Hjemmetilværelse med mye tid og tydelig interesse for bil, ga sterk trafikkvekst på FINN bil i påsken. Uken etter påske har fortsatt å levere vekst og plasserte seg 12 prosent over påskeuken.

- Vi hadde 3,6 millioner besøk på FINN bil i uke 17. Et sterkt tall hvor alle dager unntatt lørdag hadde 500 000 besøk, med søndag som beste dag med 550 000 besøk som gir en økning på 20 prosent mot samme dag i fjor, sier Anders Halvorsen, strategisk kundesjef hos FINN motor.

Halvorsen følger fortsatt tett med på antall henvendelser som sendes fra FINN-brukere til annonsørene. Dette gir en indikasjon på hvor aktive de er og om de er i kjøpsmodus.

- Antall henvendelser fortsetter å øke, og i uke 17 hadde vi 5 prosent flere enn uken før. Dette forteller oss at trafikken på FINN bil ikke bare kommer fra folk som kikker, men at vi også vokser i antall brukere som er nær et kjøp.

Mange utsetter bilkjøp, men vi har løsningen

I flere år har vi hatt en kobling mot eDialog24, men da kun støtte for chat-funksjon i bilannonser på FINN. Gjennom et fint samarbeid med CARWEB, eDialog24 og Whereby, tilbyr vi nå også videovisning som et tiltak i koronatiden. Tilbudet er gratis for alle våre kunder frem til 1. juli.

Etter lansering av løsningen er det allerede gjennomført 2000 videovisninger av biler på FINN, antall henvendelser på chat økte med over 2000 prosent mot fjoråret etter at vi utvidet med videovisning. I dag bruker over 100 forhandlere den nye løsningen.

- Vi er veldig fornøyd med å se at så mange forhandlere har tatt i bruk den nye funksjonen og gjør besiktigelsen av bilen over videosamtale. Undersøkelser vi gjorde i starten av koronaperioden, fortalte oss at mange som hadde planlagt å kjøpe bil denne våren har valgt å utsette det i frykt for smitte ved besøk hos forhandler.

Cabriolet mer populært enn vanlig

At hyttefolket ikke kunne dra på fjellet har nok gjort at mange av oss er ferdig med snø og vinterføre. Sesongen for cabriolet på FINN starter normalt i april, men i år er disse bilene enda hetere enn før.

- Med en veldig fin april måned på Østlandet, er vi godt inne i cabriolet-tiden av året. Så langt i april er det solgt 33 prosent flere cabrioleter på FINN enn i samme periode i fjor.

Halvorsen avslutter med en positiv melding til bilbransjen som opplever urolig og usikre tider.

- Bilbransjen er, og har vært, bekymret for situasjonen, noe vi forstår godt. At trafikktendensen er såpass god som den er, ser vi på som et svært positivt tegn og håper dette er et lys i enden av tunnelen for de som har det tøft. Vi ser også at antall solgte biler på FINN øker dag for dag, og har gjort det siden tirsdag etter påske.

Mange kjenner nok denne tiden godt på kroppen, men vi skal fortsette å presentere tall for bilmarkedet på FINN, som den siste tiden heldigvis har vært i god økning.