Liten jente med solbriller i cabriolet

Hjemmepåske ga sterk trafikkvekst på FINN bil

Normalt er trafikken på FINN litt lavere i påskeuka. I år har mange av oss brukt årets hjemmepåske til å se etter bil, og mye tyder på at vi gjør oss klare for sommer på norske veier.

Publisert 16. april 2020 kl. 10.40

I dagene inn mot påske kunne vi konstatere at trafikken på FINN bil var tilbake til normalen og trafikk-kurven la seg på fjorårets nivå. Forretningsutvikler i FINN motor, Magnus Frøshaug Ryhjell, kan fortelle om en positiv trafikkvekst i påsken.

- Vi håpet jo at kurven ville fortsette oppover og det har den virkelig gjort gjennom påsken med drøye 10 prosent vekst kontra samme uke i fjor og mer enn 25 prosent vekst når man sammenligner med påsken 2019.

Vi er hele tiden opptatt av at bilforhandlere skal få mest mulig igjen for sine annonser på FINN. Antall visninger og henvendelser fra potensielle kunder er et mål på effekten av en annonse, og dette har vi fulgt nøye med på, særlig den siste tiden. Det ser ut til at mange har fått med seg forhandlernes smittetiltak, og opplever det som trygt å besøke bilforhandler. Antall henvendelser har også økt, noe som kan skyldes at folk har holdt seg hjemme i påsken.

- I påskeuken i år ble det sendt 40,3 prosent flere henvendelser på bilannonser enn det ble uken før. Det er nok mange som satt spent og ventet på forhandlernes svar tirsdag etter påske, for det ble det sendt en haug med meldinger gjennom hele påsken.

Nå kan du vise bilene dine på videochat!

I samarbeid med CARWEB og eDialog, tilbyr vi nå alle bilforhandlere videovisning av biler. Dette er et tiltak vi gjør for å opprettholde den positive trenden vi ser i bilmarkedet på FINN i dag. Løsningen er det nærmeste man kommer en besiktigelse av en bil uten å faktisk oppsøke forhandler, så vi håper at dette kan føre en del av de som er i vurderingsfasen enda nærmere kjøpet.

I tiden vi nå er inne i, er det viktigere enn noen gang at bilforhandlerne setter av tid til å lage gode, informative og forståelige FINN-annonser.

- Jeg pleier alltid å minne forhandlerne på dette når jeg er ute og besøker de. De siste årene har vi sett en trend som viser at en stadig større del av research-fasen skjer på FINN, og ikke gjennom fysiske besøk i bilbutikk. Når man legger til koronaviruset i dette regnestykket, sier det seg selv at dette er viktigere enn noen gang. Mitt råd til forhandlerne er å gjøre annonsene sine gode nok til at kunden langt på vei kan ta avgjørelsen hjemme i sofaen.

Gjør videovisning tilgjengelig i FINN-annonsene dine i dag. Det er gratis frem til 1. juli.

Gjør seg klare for sommer i Norge

På listen over de 20 mest brukte søkeordene i april, ligger cabriolet på andreplass, med godt over 23 000 søk. Hjemmepåske med fint vær og lite bruk for firehjulstrekkere på fjellveiene, kan være årsaken til at sommerbilene nå er ekstra populære.

- Vi ser en økning i antall søk etter cabriolet på 20,7 prosent i april i år sammenlignet med i fjor. I tillegg er det sendt ut 8 prosent flere e-postvarsler om cabriolet i samme periode, så det kan tyde på at folk gjør seg klare for sommer i Norge nå.