Nærbilde bil med istapper på snø

Annerledesåret 2020 ga trafikkrekord på FINN bil

Mange var usikre på hvordan bilmarkedet kom til å bli da koronakrisen inntraff i mars 2020. Men skal vi tro tallene, ble dette året da norske forhandlere skulle selge flere biler enn noensinne.

Publisert 13. januar 2021 kl. 13.18

Når vi ser i bakspeilet ble 2020 et annerledes år på så mange måter. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at nybilsalget i 2020 endte på 141 412 solgte biler, og kun 0,7 prosent lavere enn 2019, takket være rekordsalg i desember. Bruktbilsalget økte med hele 9,4 prosent og satte ny rekord med 519 288 biler solgt i fjor. Alt tyder på at norske merkeforhandlere aldri har solgt flere biler totalt enn i 2020. Hvem trodde det da pandemien traff Norge for fullt i mars?

I vintermånedene hadde vi lav vekst og nedgang i annonsetrafikken — den største nedgangen kom med koronakrisen. Uken som startet 16. mars hadde nedgang på 15 prosent mot samme uke i 2019. Trenden snudde i midten av april, med økning på 33 prosent.

Trafikkrekord i sommermånedene

Med et tungt nybilmarked i andre kvartal spesielt, ble det tydelig at mange i stedet søkte seg over til brukte biler. Det gjenspeilet seg i trafikktallene på FINN gjennom hele sommeren. Trafikken fortsatte å øke jevnt og trutt utover våren med godt over 3,8 millioner besøk på annonsene i begynnelsen av mai. Dette bekreftet et aktivt bilmarked, og at folk hadde startet letingen etter bil til sommerens norgesferie, som for mange ble det eneste alternativet til sommerferie.

— Juni og juli er vanligvis meget gode måneder for bruktbilsalg da mange får igjen skattepenger og utbetalt feriepenger, og 2020 ble intet unntak, forteller Bente Werenskiold, salgsdirektør i FINN motor. — Juli ble tidenes beste trafikkmåned på FINN bil noensinne, med 25 prosent vekst, og veksten fortsatte også etter sommeren.

Ifølge OFV, passerte bruktbilsalget også 50 000 i september, en økning på 20 prosent sammenlignet med september 2019. For nybilmarkedet kokte det, og det ble satt ny rekord med over 15 000 personbilsalg i september.

Fra 1. juni til 15. september var det ingen uker som hadde mindre enn 10 prosent vekst sammenlignet med samme uker i 2019. Siden slutten av mars var det utelukkende økning alle uker ut året.

Oversikten over beste måneder noensinne, målt etter antall annonsebesøk, viser at hele 7 av 10 plasseringer i topplisten er 2020-måneder.

Chat-funksjonen ble populær

Et annet viktig funn er at antall henvendelser, altså klikk på “Send melding”-knappen i bilannonser, økte fra slutten av april. Det er en klar indikasjonen på at FINN-brukerne ikke bare var der for å sondere markedet, men faktisk nærmet seg et bilkjøp. Beste uken for henvendelser gjenspeiler beste uken for trafikk; uken som startet 20. juli med 43 prosent flere henvendelser enn samme uke i 2019. Mot slutten av året roet det seg, med minimal økning eller nedgang i antall henvendelser i november og desember.

— Særlig chat-funksjon i annonsene så ut til å være en fordel for enkelte forhandlere, sier Werenskiold. — Mange forhandlere tok i bruk chat-funksjon i sine annonser, og vi ser at denne har blitt flittig brukt i 2020. Dette er en god mulighet for forhandlerne å gi raske svar til kundene sine som kanskje avventer et forhandlerbesøk på grunn av risiko for smitte.

I chat-løsningen kan forhandleren også vise frem bilen med video. Flere av våre kunder har allerede prøvd videovisning med stor suksess. Dette er en ypperlig å måte å gi potensielle kunder et bedre inntrykk av bilen og demonstrere funksjoner du ikke får frem på bilder.

Søkeord har blitt viktigere

Søkeordet “cabriolet” troner øverst på topplista over søkeord selv om vi værmessig ikke fikk den beste juli måned i deler av Norge. Ellers viser 2020 liten bevegelse i folk sitt søkemønster i sommermånedene, men verdt å merke seg er at ord som “innbytte”, “rep objekt” og “elbil” ligger høyt oppe. Russebil klamrer seg fortsatt fast på topplista, så selv om årets russetid ble ganske redusert for de aller fleste, lever tilsynelatende håpet for neste års russetid fremdeles.

— Det er interessant å se at vi brukte nesten to prosent flere søkeord i fjor enn i 2019. Det er en tydelig indikasjon på at bruken av søkeord ble viktigere i fjor, avslutter salgsdirektøren.