
Stillingsannonsen på FINN
I 2024 lå det ca. 500 000 stillinger ute hos oss, og vi hadde over 112 millioner besøk på FINN jobb. Så langt i år har vi formidlet over 5,5 millioner søknadsklikk til kundene våre.
Vi kan altså trygt si at dersom du skal lyse ut en stilling, er det på FINN du bør gjøre det! Hva består stillingsannonsen av, og hvordan får du mest mulig ut av den?
Den gamle statistikken opphører 01.01.2026
Fra 1. januar vil ikke annonsestatistikk for annonser som er publisert før 15. oktober være tilgjengelig. Vi har tatt vare på tallene, så dere kan ta kontakt med bedrift@finn.no dersom dere trenger dem.
FINN jobb er stillingsportalen de aller fleste besøker når de skal se etter nye muligheter! Da er det faktisk viktig å fange oppmerksomheten, samt selge bedriften din som en arbeidsplass man bare må søke seg til.
Bli kjent med selve grunnsteinen på FINN jobb - stillingsannonsen - og alle mulighetene du har under og etter publisering.

Før publisering
Kanskje har du laget noen hundre stillingsannonser fra før, eller kanskje dette er helt nytt. Kundene våre er alt fra landsdekkende rekrutteringsbyråer og HR-avdelinger i store konsern, til mindre, lokale foretak. Uansett størrelsen deres, har stillingsannonsen vår likt utgangspunkt og samme hensikt: den skal tiltrekke seg din drømmekandidat!
Hvordan setter du opp en ny annonse, og hva inneholder den? Ta en titt i fanene rett nedenfor. Er du på mobil kan du bla deg frem og tilbake med fingeren.
Velg riktig type stilling
Når du oppretter ny annonse, kan du velge mellom typene heltidsstilling, deltidsstilling og lederstilling.
Du setter opp en ny annonse ved å gå inn på din bedriftskonto i Bedriftssenteret, og klikker på "Ny annonse".
Hva består stillingsannonsen av?
Annonseoverskrift
Her skaper du stoppeffekten - det som gjør at jobbsøkere stopper opp, og får dem til å ville klikke på annonsen din. Her bør du bruke en påstand eller et spørsmål, og holde deg til maks 30 tegn.
Stillingstittel
Mange blander annonseoverskrift og stillingstittel. Pass på at du separerer disse to. Under stillingstittel får du opp forslag når du begynner å skrive; velg den som passer best.
Stillingsbeskrivelse
Stillingsbeskrivelsen er selve gullet i hele stillingsannonsen. Vi anbefaler at du bruker god tid på denne, at du bruker god struktur, en passelig lengde (maksimalt 2000 tegn er anbefalt), er bevisst i ordbruken din, og at du inkluderer følgende:
Hvem skal kandidaten jobbe med, hva skal kandidaten jobbe med, hvordan ser det ut der kandidaten skal jobbe, hvem er lederen, og hvordan ser en arbeidshverdag ut? Inkluder gjerne deres DIB-strategi (diversity, inclusion and belonging, altså mangfold, inkludering og tilhørighet), og/eller hva DIB betyr for dere.
Nøkkelord
... også kalt søkeord, er valgfritt; men vi anbefaler å bruke 5 stykker, da disse gjør det enklere for kandidater å søke etter din stilling. Ofte er det beslektede ord, synonymer, som er aktuelle. Eksempelvis kan enkelte bruke "manager" i stedet for "leder" i sitt søk.
Mer om jobben
Antall stillinger
Dette er antallet like ledige stillinger som finnes hos dere - du kan ikke annonsere for flere ulike stillinger i én annonse. For eksempel; du kan ikke se etter en Content Creator og en Content Manager i én og samme FINN-annonse, men du kan se etter to Content Creators som skal ha samme arbeidsoppgaver.
Ansettelsestype
Her kan du velge mellom engasjement, fast, lærling, prosjekt, selvstendig næringsdrivende, sommer/sesong, trainee og vikariat.
Sektor
Her kan du velge mellom franchise/selvstendig næringsdrivende, offentlig, organisasjoner, privat og samvirke.
Bransje
Her velger du inntil 3 bransjer som er relevante og beskrivende for både stillingen og arbeidsgiveren. Vi anbefaler 3 da dette fører til flere treff.
Stillingsfunksjon
Her velger du inntil 3 stillingskategorier som kan være relevante for de kandidatene du søker etter. Vi anbefaler også 3 her, da dette også fører til flere treff. Prøv å være presis – unngå å bruke "annet". Jo mer presis du er, jo enklere er det for oss å matche med relevante kandidater!
Kandidatens ferdigheter
Her får du forslag til nødvendige og ønskede ferdigheter, hentet direkte fra jobbeskrivelsen! Øk rekkevidden til annonsen din med nøye utvalgte ferdigheter – maks 8 stykker totalt, så velg de viktigste.
Mulighet for hjemmekontor
Her kan du huke av for om du tilbyr hjemmekontor, og om dette er fulltids hjemmekontor eller bare delvis.
Søknadsfrist
Her setter du "Snarest", eller en spesifikk dato.
Arbeidsspråk
Denne er også valgfri, men det er et godt alternativ i stedet for å spesifisere under kravspesifikasjonene hvilket språk kandidaten(e) bør mestre skriftlig og muntlig.
Lønn
Informasjon om lønn er også valgfritt - men sterkt anbefalt. Lønn er avgjørende for de fleste kandidater for om de ønsker å søke på en stilling. Helt enkelt!
Om arbeidsgiver
Her legger du inn informasjon om din bedrift! Arbeidsgivers bedriftsnavn, informasjon om firmaet, hjemmeside og adresse. I tillegg kan du her legge til ekstra arbeidssteder (inntil 4 stykker).
Til slutt kommer logo, bilder fra arbeidsplassen og video fra arbeidsplassen. Vi anbefaler å legge ved bilder og video slik at søker kan få en følelse av atmosfæren, hverdagen på jobb, sine potensielle nye kollegaer, og hvordan det er å jobbe hos dere!
Kontaktperson
Under "Kontaktperson" legger du inn én eller flere personer som potensielle søkere kan ta kontakt med for å høre mer om jobben.
Hvordan vil du motta søknader?
Her har du to valg å forholde deg til. Hva er vel bedre for en kandidat enn å kunne sende en søknad med ett klikk? FINN tilbyr et helt eget søkerhåndteringssystem som lar brukere søke på stillinger via Enkel søknad - gjør det så enkelt som mulig for dem!
Å bruke FINN Søkerhåndtering er inkludert i annonseprisen når du publiserer en stilling via FINN Bedriftssenter.
➜ Les mer om FINN Søkerhåndtering
Du kan selvsagt velge å bruke ditt eget verktøy for å behandle søknader og kandidater. Da blir du bedt om å legge inn lenke til eget nettskjema, som kandidater da blir videresendt til når de klikker "Søk her".
I dette steget har du også mulighet til (dersom du velger FINNs søknadsskjema) å legge inn tilleggspørsmål til kandidaten.
Treff riktig kandidat!
Her velger du hvilken annonsepakke du ønsker for din stilling. Du kan velge mellom Basis (kun annonse og varsling), Liten effektpakke, Medium effektpakke og Stor effektpakke.
Felles for alle effektpakkene er at de sprer annonsen din i flere populære kanaler og viser den til et enda bredere publikum. Dette er perfekt for å nå aktive kandidater, men også de som ikke er aktivt på jakt akkurat nå – det vi kaller passive kandidater.

Våre beste tips til stillingsannonsen
Etter publisering
Vi har lansert en ny og forbedret versjon av annonsestatistikken på FINN jobb!
Denne vil være tilgjengelig for alle annonser publisert etter 15. oktober 2025. Du får som alltid en kort oversikt over hvilken stilling det er snakk om, samt innganger til selve annonsen på FINN, mulighet til å redigere den, og mulighet for å dele statistikken med andre. Videre får du også alt dette:
Fokus på unike kandidater og effekten av effektpakker
Vi har ryddet opp i hvordan vi presenterer tall for hvordan folk interagerer med annonsen din (blå tall i illustrasjonen). Øverst i statistikken vises nå unike kandidater som har sett annonsen, favorittmerket annonsen, og trykket på "Søk her".
Vi ønsker å måle mer enn bare klikk – derfor rapporterer vi også økningen i antall kandidater som kommer inn til annonsen via effektproduktene våre (grønne tall i illustrasjonen).
Vi sammenligner antall kandidater som har funnet annonsen organisk på FINN med de som har funnet den via effektprodukter
Vi viser hvor mange flere som har sett annonsen, favorittmerket den eller trykket på "Søk her" gjennom bruk av effektprodukter i annonsen
Daglig trafikk og kampanjer
Tidligere delte vi klikk på blå organiske klikk og grønne kampanjeklikk. Denne metoden undervurderte effekten av kampanjer, fordi bare det første klikket ble registrert som kampanje, mens senere klikk fra samme bruker ble regnet som organiske.
Derfor gjør vi nå endringer:
Grafen deler ikke lenger på organiske og kampanjeklikk
Du har nå et grønt felt i grafen som markerer hvilke dager kampanjen har vært aktiv
Du kan fortsatt se hvordan annonsen din presterer mot benchmark i det graverte området. Denne sier hvor mange visninger annonser av denne typen vanligvis får. Nå viser vi også hvilke kriterier benchmark baserer seg på (denne får du opp ved å klikke på i-symbolet ved "Forventede visninger".
Kampanjetrafikk og kanaler
Her får du en enkel oversikt over hvilke kanaler annonsen har blitt vist i, hvor mange som har sett annonsen i disse kanalene, samt hvor mange klikk annonsen har fått fra hver kanal. I tillegg kan du se hvor lang tid du har igjen av effektpakken du har valgt.
Engasjement
Her får du oversikt over hvor mange kandidater som har sett annonsen din kun én gang eller flere ganger.
Når du publiserer gir vi også beskjed til alle som har lagrede søk som matcher enkelte kriterier annonsen din oppfyller – for eksempel søkeord eller bedrift. Vi sender varslinger gjennom FINN-appen med én gang annonsen er publisert, og e-post morgenen etter. Dette får du altså oversikt over her!
FAQ
Den gamle statistikken opphører 01.01.2026
Fra 1. januar vil ikke annonsestatistikk for annonser som er publisert før 15. oktober være tilgjengelig. Vi har tatt vare på tallene, så dere kan ta kontakt med bedrift@finn.no dersom dere trenger dem.
Ris og ros
Vi kommer til å jobbe videre med hvordan vi vises innsikt om kandidater og trafikk på FINN! Har du innspill eller spørsmål til den nye statistikkvisningen? Ta gjerne kontakt med produktsjef på FINN jobb, Jovana Todorovic, på jovana.todorovic@vend.com.
Har du spørsmål?
Her finner du alt du trenger av praktisk informasjon som bedriftskunde i FINN. Du kan også chatte med BedriftsGunn – hun finner du nede til høyre!
