Mann og kvinne ser på laptop

Stillingsannonsen på FINN

Hvordan du bygger opp en stillingsannonse og innholdet i den, har mye å si for responsen. Her gir vi deg tips og forklarer hvordan du jobber smart med en stillingsannonse på FINN.

Publisert 28. april 2020 kl. 11.39

FINN jobb er stillingsportalen de aller fleste besøker når man skal se etter ny jobb. I 2019 brukte hver nordmann i gjennomsnitt 59 minutter på FINN jobb, og det er jo en stund med tanke på at vi ikke bytter jobb hvert år. Stillingssidene våre hadde over 80 millioner besøk i 2019, så vi kan trygt si at dersom du skal lyse ut en stilling er det på FINN du bør gjøre det. Og det ble klikket 3,4 millioner ganger på “Søk her”-knappen på stillingsannonser i fjor. Ingen tvil om at det gir god effekt å være på FINN.

Kanskje har du laget noen hundre stillingsannonser fra før, eller kanskje dette er helt nytt for deg. Kundene våre er alt fra landsdekkende rekrutteringsbyråer og HR-avdelinger i store konsern, til mindre, lokale foretak. Uansett størrelse på kunden, har stillingsannonsen likt utgangspunkt og samme hensikt; den skal tiltrekke seg drømmekandidaten.

Det er flere ting som må være på plass i en stillingsannonse; en treffende overskrift, en god og forklarende tekst som beskriver stillingen, søknadsfrist, og kontaktinfo, er basisinformasjon. I tillegg til dette er det flere ting du kan legge til for å gjøre annonsen og stillingen enda mer interessant.

Vil du lære mer? Her får du de fem beste tipsene til en god stillingsannonse fra vår ekspert Roar hos FINN jobb.

Når kan du forvente å få søknader?

En stillingsannonse ligger på FINN frem til søknadsfristen utløper, men maksimalt kan den ligge ute i 42 dager. Annonsen har sin absolutte “prime time” de første dagene etter publisering. Da ligger den høyt oppe i resultatlisten, og relevante kandidater som har lagret søk for aktuelle stillinger mottar e-postvarsel.

Normalt sendes nesten 50 prosent av søknadene i løpet av den første uken. Etter 15 dager har 80 prosent av søknadene kommet.

Husk å følge med på resultatene for annonsen i Bedriftssenteret eller FINN Admin, der du administrerer annonsene dine. I sammendraget for annonsen får du oversikt over hvor mange som har:

Du får også se et søylediagram som viser utviklingen i antall klikk. Den stiplede linjen viser forventet antall klikk for den type stilling, mens det grønne viser antall klikk som kommer fra et effektprodukt.

Med et effektprodukt fra FINN får annonsen din et boost og vises til enda flere relevante kandidater, i kanaler som VG, Aftenposten og på Facebook.

Her kan du lese mer om disse produktene.

Gjør annonsen enda mer attraktiv

For å sikre deg at flest mulig ser annonsen din, og at drømmekandidaten skal søke, har vi flere produkter du kan benytte deg av. Når en kandidat er inne på en stillingsannonse er det først og fremst fordi stillingen er interessant. For å gi et godt inntrykk av bedriften som arbeidsgiver, anbefaler vi at du oppretter en Bedriftsprofil og bruker Tydelig profil.

Annonser med Tydelig profil oppleves som 35 prosent mer attraktive enn annonser uten!

Hva koster en stillingsannonse på FINN?

Vi har ulike prisnivåer for stillingsannonser; alt fra én stillingsannonse opp til over 500 annonser. Jo flere stillingsannonser du legger ut, jo rimeligere blir prisen per annonse. Du betaler etterskuddsvis og vi faktureres månedsvis hvor vi samler opp alle annonsene du har publisert den måneden.

Se prisoversikt i knappen under. NB: disse prisene gjelder for kunder som er registrert i vårt nye bedriftssenter.

Kontakt oss i FINN jobb

Har du spørsmål eller trenger du hjelp med noe? Ta kontakt med oss i FINN jobb på jobb@finn.no.

Bli kunde av FINN jobb og kom i gang med rekrutteringen av drømmekandidaten.