Roar Olav Slatlem i FINN

Roars fem beste annonsetips

Roar Olav Slatlem har jobbet på FINN jobb ti år og er ekspert på stillingsannonser. Her deler han sine fem beste tips med deg.

Publisert 9. desember 2019 kl. 13.28

- Det finnes ingen oppskrift på den perfekte annonsen, men det er helt klart enkelte grep man kan ta for at annonsen skal gi bedre resultat, presiserer Roar. - Uansett hva man skal rekruttere folk til, er nok det viktigste å tenke på hva din fremtidige ansatt ønsker å vite om jobben. Det er også utrolig viktig å benytte seg av alle mulighetene som ligger i FINN Admin (FINN.no sitt administrasjonsverktøy, red. adm.) slik at potensielle kandidater faktisk finner annonsen din.

Han sier videre at det mange ikke er klar over, er at annonsene fylles ut i varierende grad enten grunnet rekrutteringssystemet deres eller av gammel uvane. - Dette påvirker både hvordan annonsen ser ut og i hvilken grad kandidatene faktisk finner annonsen

FINN.no mottar stillingsannonser fra over 30 ulike rekrutteringssystemer, som for eksempel Webcruiter, HR Manager og Easycruiter. Ikke alle systemer er like godt tilpasset alle muligheter som ligger på FINN.no.

- Bli kjent med hvilke felt som overføres fra ditt rekrutteringssystem og bruk FINN Admin til å finpusse annonsen din. Bruker du disse fem tipsene har du i alle fall gjort det du kan for å sikre synlighet av annonsen

Her er ekspertens fem beste tips

1. Lag en interessant overskrift!

En god overskrift skal være personlig og aktiverende. Ta tak i hvilke muligheter som stillingen gir og spør om dette er noe kandidaten vil ha! Ikke bare si at dere søker en VVS-ingeniør, men spør heller “Vil du sikre rent vann til barna dine?

2. Bruk tre bransjer i annonsen

Mange starter jobbsøk med å velge bransje på FINN jobb. Dersom du er IT-leder i privat sektor er det lite sannsynlig at du går inn på bransjen “Helse og omsorg” for å se etter nye muligheter. Velg derfor, i tillegg til deres “opprinnelige” bransje, bransjer potensielle kandidater leter i.

3. Bruk alltid tre stillingsfunksjoner i annonsen

Sjeldent er det kun én funksjon man skal fylle, man kan for eksempel være både leder og utvikler. Derfor er det viktig at man legger inn alle funksjoner som er relevante til stillingen.

4. Legg inn fem relevante søkeord

Ofte kan det være beslektede ord som kan være aktuelle for stillingen, eller at man ikke finner akkurat den stillingsfunksjonen man ser for seg. Da er nøkkelord det man benytter for å sikre at annonsen vises for aktuelle kandidater.

5. Bruk bilder og video i annonsen

Se for deg en eiendomsannonse eller en bilannonse uten bilder, det er jo nesten utenkelig! Over halvparten av alle spurte mener at bilder og video øker attraktiviteten til en arbeidsgiver, men det er ikke likegyldig hvilke bilder du bruker.

FINN har flere tilbud for å gi deg best mulig effekt av stillingsannonsene:

Schibsted annonseskole: en kostnadsfritt og digitalt kurs for deg som bedriftskunde.

Vi tilbyr også live annonsekurs i flere byer. Finn ditt kurs her.

Effektprodukter: slik øker du effekten av dine stillingsannonser.