Leilighetsbygg sett ovenfra

Kommer for salg — ett år etter lansering

Nybygg kommer for salg lar deg markedsføre boligprosjekter allerede i perioden før salgsstart. Både vi i FINN og kundene våre er strålende fornøyde med et annonseprodukt som leverer over all forventning.

Publisert 15. juni 2020 kl. 14.36

I juni 2019 lanserte vi en splitter ny og etterlengtet annonsetype på nybygg og FINN eiendom; kommer for salg. Med denne annonsen kan du markedsføre boligprosjektene dine i tidligfase og samle interessenter allerede før salgsstart. Kommer for salg-annonser har en egen kategori på forsiden til FINN eiendom og annonsene er tydelig merket med “Kommer for salg”. I annonsen kan du presentere prosjektet med illustrasjoner og en kort beskrivelse. En tidslinje i toppen av annonsen viser prosessen fra planlegging til innflytting, og tydelige ikoner viser nøkkelinformasjon som boligtype, eierform og pris. Potensielle kjøpere kan enten lagre annonsen som favoritt eller sette seg på interessentlisten. Dette er da varme leads som du som megler eller utbygger kan jobbe videre med og gi tett oppfølging frem til salgsstart.

Resultater for Kommer for salg så langt

- Annonsen ga oss en forrykende suksess!

Vi visste at Kommer for salg var et produkt som svarte på et behov i bransjen, men ett år etter lansering må vi si at det har overgått både målene og forventningene våre. Men det er ikke bare vi i FINN som er begeistret for Kommer for salg — også kundene våre har mye fint å si om den nye annonsetypen. En av dem er Jannik Holm, salgsleder hos Schala & Partners.

- Vi har etterlyst en slik annonsetype lenge. Tidligere brukte vi det vanlige annonseformatet og skrev “Kommer for salg” i teksten, men nå kan vi presentere prosjektene våre på en langt mer innbydende måte.

Schala & Partners var en av testkundene da vi jobbet med å utvikle Kommer for salg og har så langt annonsert to prosjekter med denne annonsen — et eneboligprosjekt og et større prosjekt bestående av 29 leiligheter. På kort tid fikk de over 150 registrerte interessenter på begge annonsene, og det er fortsatt en måned igjen av leilighetsprosjektet.

- Annonsene har gitt oss en forrykende suksess og vi hadde ikke forventet så mange interessenter — det er langt over det vi pleier å få inn, særlig i en periode som er ekstra tøff for nybygg. Annonsene er lette å forstå for potensielle kjøpere og vi kan gi god oppfølging til dem som setter seg på interessentlisten.

Holm forteller at de pleier å følge opp leads både med nyhetsbrev med siste nytt om prosjektet. E-postadresse er obligatorisk for å registrere seg som interessent, men hele ni av ti velger også å legge igjen telefonnummer. Dette gir megler et godt utgangspunkt for aktiv oppfølging.

- Andre utbyggere må henge med i svingene

Boligutviklingsselskapet Bonava har brukt Kommer for salg-annonser på to av sine prosjekter på Østlandet; et stort prosjekt med 680 boliger på Ski, og et på Ensjø i Oslo med 127 boliger. Fra å tidligere annonsere kommende prosjekter i sosiale medier, har den nye annonsetypen på FINN nå blitt et viktig supplement i deres markedsføring.

- Det er viktig for oss i Bonava at alle som kunne tenke seg å bo i våre nabolag blir gjort oppmerksom på at det kommer boliger for salg i området, i god tid før salgslansering, forteller Mona Bjørkli Eriksen, Regional Sales Manager hos Bonava. - Da rekker interessentene å forberede seg til selve salgsstarten, og det blir en bedre prosess for alle.

Eriksen forteller at de er svært fornøyde med resultatene så langt og det tikker stadig inn flere leads. Når vi spør om hun anbefaler andre utbyggere å bruke Kommer for salg-annonsering, er svaret klart:

- Go for it. Det virker som om flere og flere utbyggere tar KFS i bruk, så det gjelder å henge med i svingene.

- Hadde kanskje fått bedre resultater med kun Kommer for salg

EiendomsMegler 1 Innlandet er en annen kunde som har brukt den nye annonsetypen. Camilla Hveem forteller at de også har brukt sosiale medier for å markedsføre boligprosjekter, men med Kommer for salg treffer de potensielle kjøpere som allerede er på FINN og er i modus. Både de som drømmer og de som er på aktiv leting etter ny bolig.

- Vi hadde kanskje forventet litt flere interessenter, men dette kan skyldes at vi også markedsførte prosjektene i sosiale medier. Interessenter registrerer seg nok ikke to ganger, så vi regner med at antallet ville ha vært høyere dersom vi kun brukte Kommer for salg-annonser.

Ettersom formålet er å samle leads i tidligfase, oppfordrer hun andre til å annonsere prosjekter så tidlig som mulig, men det kan være avgjørende for kvaliteten på leads hvor mye informasjon man har med. Noen registrerer seg kun av ren nysgjerrighet, og noen kan falle fra når de får oppgitt pris, men det gir en god indikasjon på interessen for prosjektet.

Fortsetter absolutt med Kommer for salg

Alle tre kundene sier at de absolutt vil fortsette å bruke Kommer for salg fremover. Jannik Holm hos Schala & Partners avslutter med noen tips til andre som vil annonsere sine boligprosjekter:

- Vær tydelig på hva du selger og at dette er et objekt som kommer for salg — det er ikke en salgsannonse. Bruk den som en teaser og luft stemningen i markedet. Og pass på å gi interessentene god og aktiv oppfølging.