I disse tilfellene kan du klage på et bruktkjøp

I disse tilfellene kan du klage på et bruktkjøp

Stod ikke bruktkjøpet helt til forventningene? Mange er ikke klar over at de har mulighet til å klage. Vi gir deg de beste rådene.

Har du opplevd at et brukt skap du har kjøpt mangler en viktig del? Fungerer ikke den brukte vaskemaskinen, som skulle være relativt ny, helt som den skal?

Da kan det være greit å vite at når du kjøper et brukt produkt fra en privatperson, så har du faktisk to års reklamasjonsrett etter kjøpsloven.

Ifølge Forbrukerrådet må produktet du har kjøpt være vesentlig dårligere enn det du kunne forvente for at du skal ha grunn til å klage, og du bør helst ha dokumentert salget med en form for skriftlig kontrakt.

- Vi gjør alt vi kan for at FINN.no skal være et trygt og godt sted å handle. Men skulle du oppleve å kjøpe en vare du er misfornøyd med, er det gull verdt å vite at du har muligheten til å klage til personen du kjøpte produktet fra. Mange nordmenn er ikke klare over at de har denne retten når de handler brukte ting, sier produktdirektør for FINN Torget, Kathrine Opshaug Bakke.

LES OGSÅ: Slik unngår du SMS-svindel på FINN

Slik klager du på et produkt du har kjøpt brukt

Når et produkt ikke fungerer som det skal, må du først klage til selger. Forbrukerrådet anbefaler at du sender skriftlig klage og har laget flere ferdige klagebrev du enkelt kan fylle ut.

Leder av Forbrukerdialog, avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester i Forbrukerrådet, Pia C. Høst sier varen må være vesentlig dårligere enn det du kunne forvente for at du skal ha grunn til å klage.

- Kjøper du en vare av en privatperson så kan du ikke forvente samme grundige informasjon som du kan av en profesjonell selger. Samtidig skal du ikke bli lurt, sier Høst.

Sjekk med egne øyne og inngå skriftlig avtale når du kjøper

Kjøper du av en privatperson så er det beste å møte folk ansikt til ansikt, slik at du kan undersøke varen før du slår til. Dessverre er ikke det ikke alltid mulig. Da er det viktig å benytte seg av trygge betalingsløsninger og ikke betale på forhånd.

I tillegg bør man alltid inngå en skriftlig avtale når man kjøper og selger på bruktmarkedet. For å slippe konflikter i ettertid er det veldig lurt å inngå en skriftlig avtale, gjerne en enkel avtale på e-post. Få med pris og eventuelle feil på den brukte varen. Når det blir konflikt mellom privatpersoner er dokumentasjon ofte et problem. Blir det ord mot ord så kan det være vanskelig å komme noen vei, ifølge Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal kjøpe noe på FINN

Husk å klage innen rimelig tid

Det er også viktig at klagen blir gjort innen rimelig tid. Man bør derfor alltid undersøke varen nøye så fort man har mottatt den, og melde fra så fort man eventuelt oppdager et problem.

Gjør du ikke dette, risikerer du at du mister klageretten din.

Dersom selgeren avviser klagen din og du ikke er enig i dette, eller du ikke får svar på klagen, kan du ta den videre til Forbrukerrådet.

Her kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for å ta saken til mekling.

Dersom man ikke finner en løsning her heller, kan saken tas videre til Forbrukerklageutvalget, som kan fatte bindende avgjørelse.

LES OGSÅ: Slik ser du om antikviteter er ekte

  • Produktdirektør i FINN torget, Kathrine Opshaug Bakke

    DU KAN KLAGE VED ALVORLIGE FEIL: Produktdirektør i FINN torget, Kathrine Opshaug Bakke, tror mange ikke er klar over at de har muligheter til å klage, hvis det er alvorlige mangler ved bruktvaren de har kjøpt. Foto: (Caroline Roka/FINN)

Disse punktene kan påvirke klagen din:

  • Pris: Man kan som regel forvente lenger levetid av for eksempel en brukt vaskemaskin til 3000 kroner enn en til 500 kroner. Det kan dermed være vanskeligere å klage på de billigste modellene.
  • Reservasjoner fra selgeren: - Når du kjøper noe brukt står det ofte at varen « selges som den er». Det begrenser rettighetene noe, men selger må fremdeles ha fortalt deg alt som er viktig. Han må holde det som er lovet og varen skal være som du kan forvente deg, sier Pia C. Høst i Forbrukerrådet.
  • Har selgeren gitt korrekt informasjon om produktet?: - Hvis du slår til på en vare, fordi selger reklamerer med at den er ny og den likevel viser tegn på at den har vært i bruk, så må du først kontakte selger.

- Den du kjøper fra skal ha muligheten til å rette opp i feilen, det vil si enten skaffe deg en ny vare eller tilby et prisavslag. Er det en stor feil, det vil si i dette tilfellet en godt brukt vare, så vil du ha rett på pengene tilbake. Er det små tegn til bruk så er et lite prisavslag en grei løsning, sier Pia C. Høst i Forbrukerrådet.

  • Selger trekker seg: Har man inngått en avtale, må den holdes. Forbrukerrådet anbefaler derfor at man alltid inngår skriftlige avtaler i forbindelse med et kjøp eller salg. En SMS vil også bli godtatt som en skriftlig avtale.

Dersom salgsavtalen blir avbrutt kan du ha krav på økonomisk kompensasjon om du lider tap på grunn av dette.

  • Er forsendelsen blitt skadet under frakt?: Hvis du har fått tilsendt produktet og det åpenbart har blitt pakket for dårlig under sending, så kan det være selgers ansvar. Men dette kan også være et krav du må rette fraktselskapet.
  • Store forsinkelser: Selger er pliktig til å si fra om varen blir forsinket. Hvis det tar veldig lang tid før du mottar forsendelsen slik at det kan oppfattes som «et vesentlig kontraktbrudd», kan du ha krav erstatning, heving av kjøpet eller pengene tilbake.

Slik reduserer du faren for et bomkjøp

Pia C. Høst hos Forbrukerrådet sier det tryggeste man kan gjøre, er å sjekke produktet med egne øyne før man kjøper.

- Kjøper du av en privatperson så er det best å møte folk ansikt til ansikt, slik at du kan undersøke varen før du slår til. Dessverre er ikke det alltid mulig. Da er det viktig å benytte seg av trygge betalingsløsninger og ikke betale på forhånd.

- For å slippe konflikter i ettertid er det veldig lurt å inngå en skriftlig avtale, gjerne en enkel avtale på e-post. Få med pris og eventuelle feil på den brukte varen. Når det blir konflikt mellom privatpersoner er dokumentasjon ofte et problem. Blir det ord mot ord så kan det være vanskelig å komme noen vei, sier hun.

Se senger til salgs på FINN her!

FINN luker vekk useriøse annonsører

FINN ønsker at alle brukere skal kunne handle trygt, og derfor konstant på jakt etter useriøse tilbydere.

Arbeidet består både av en automatisk kontroll av alle annonser og manuell sjekk av innsendte tips.

Leder for forbrukertrygghet hos FINN, Geir Petter Gjefsen, oppfordrer alle som oppdager annonser de oppfatter som useriøse, til å melde fra.

I tillegg ber han brukerne være kritiske når de går gjennom en annonse og ikke nøle med å be om kvittering eller ytterligere opplysninger.

- Spør alltid selger flere spørsmål om varen du skal kjøpe, og dersom det gis uttrykk av at varen er ny, kan man spørre etter kvittering og spørre om grunnen til at den som selger velger å selge en helt ny vare.

- Det er kjedelig å ende opp med å kjøpe piratkopier når du er ute etter ekte vare, så gjør undersøkelser både rundt varen og pris på varen, sier han.

LES OGSÅ: Søketriksene du bør kunne på FINN