FINN App'en

Dette er FINNvettreglene

For at FINN skal være en trygg og effektiv markedsplass for alle!

FINNvettreglene

Her får du mer info om skikk og bruk på markedsplassen vår.

  1. Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill!

    Kardemommeloven gjelder også på FINN.

    Det skal være nyttig, gøy og hyggelig å bruke FINN, enten du bare snoker litt rundt for moro skyld, eller du er på jakt etter en bestemt vare. Vær grei og respekter andre og ikke skriv noe i en melding som du ikke ville sagt ansikt til ansikt.

  2. Hold avtaler

    Ingen liker avtaler som brytes.

    Noe mange opplever på FINN er avtalebrudd, det vil si at kjøper/selger ikke dukker opp til en avtale eller bestemmer seg for å handle med noen andre etter at dere har inngått en avtale. Ikke bare er dette irriterende, men det er også brudd på FINNs egne annonseregler. Hold avtalen du gjør - enkelt og greit!

  3. Husk å svare på meldinger

    Det skaper god stemning.

    Å ikke få svar på en melding kan være frustrerende. Derfor oppfordrer vi alle selgere til å svare de som sender melding på en annonse. Hvis du får veldig mange henvendelser, så markerer du annonsen som solgt så fort du har valgt en kjøper. Problem løst!

  4. Bruk sunn fornuft når du handler

    Ikke alle er like ærlige.

    Vær skeptisk og ikke gi fra deg kredittkortnummer, personnummer, innloggingsinformasjon eller annen sensitiv informasjon til fremmede.

    Et tilbud som høres litt for godt ut til å vøre sant, er ofte det. Så hvis et produkt, spesielt elektronikk og andre dyre merkevarer, selges til en veldig billig pris er det smart å være skeptisk og vise varsomhet. Et godt tips er å sjekke hvor lenge personen har vært FINN-bruker og hva slags vurderinger hen har fått. Har du opplevd svindelforsøk eller annen uønsket oppførsel på FINN, kontakt oss på sikkerhet@finn.no.

  5. Ha respekt for andre

    FINN tolerer ikke trakassering eller diskriminering.

    Dessverre er det innimellom slik at noen opplever å få uønskede meldinger via FINN sin meldingstjeneste. Dette kan være rasistiske kommentarer eller kommentarer som kvalifiserer som trakassering. Dette er ikke lov på FINN. Hvis du opplever dette, rapporter brukeren via knappene i meldingstråden slik at vi kan gjøre noe med det. Har du tips om slike hendelser, kontakt oss på sikkerhet@finn.no.

  6. Hold samtalen inne på FINN

    Flytte samtale ut av FINN? Si nei takk!

    Noen FINN-brukere har uærlige hensikter - og de har mange triks på blokka for å lure deg. En kjent metode er at du får en link til betaling eller liknende som fører deg ut av FINN. Husk - det er aldri noen god grunn til at en avtale ikke skal gjøres via FINN sin meldingsboks. Har du opplevd dette, kontakt oss på sikkerhet@finn.no.

  7. Si ifra om en vare allerede er solgt

    Vær rask på poten!

    Hvis varen er solgt, så må du markere den som solgt slik at du ikke får flere meldinger, eller at kjøpere tror de kan kjøpe varen. Ryddig for både kjøper og deg selv!

  8. Ta smarte, trygge valg

    Bruk for eksempel FINN torgets Fiks ferdig løsning!

    De fleste handler på FINN går fint for seg, men det finnes dessverre også mennesker der ute som ønsker å lure deg. Derfor har FINN torget en tjeneste som heter Fiks, ferdig der man kjøper en vare via Vipps og den sendes med Helthjem, PostNord eller Posten. Selger får pengene når varen er kommet trygt frem. Hvis noe er galt med varen eller du får noe annet enn det du har kjøpt, kan du sende inn en klage og få pengene tilbake. Det er trygt - og enkelt!


  9. Ikke lån bort FINN-kontoen din

    Det er faktisk ikke lov.

    Ikke la andre få lov til å la andre selge eller kjøpe via din konto. Dette står i FINNs annonseregler og brukervillkår. Årsaken til at noen ikke har egen konto kan være at de er utestengt fra markedsplassen grunnet bedrageri eller andre uønskede hendelser.

  10. Bruk ikke FINN som sjekkeplass

    Det finnes datingapper for slikt altså.

    Når du sender noen en melding på FINN, så skal den kun omhandle spørsmål om varen som selges. Du skal ikke bruke FINN til å sende spørsmål eller kommentarer av privat karakter - det hører hjemme andre steder, som for eksempel på en datingapp!