Sikkerhetstips

Fiks ferdig - hvordan stoppe utbetaling

Hvis noe er galt med varen du har kjøpt med Fiks ferdig, kan du stanse utbetaling.

For å stoppe utbetalingen går du inn på Min FINN - Fiks ferdig - klikk på annonsen det gjelder, og nederst på siden klikker du på Gå til kundesenteret og Stopp betaling og gå til kundesenteret.

Fra varen er levert har kjøper 24 timer på å sjekke varen. Hvis varen har vesentlige feil eller mangler har kjøper mulighet til å stanse utbetalingen. Du har ikke angrerett på brukte varer, men noen årsaker for å stoppe handelen kan være:

  • At varen ikke virker hvis det ikke er opplyst om de

  • At en merkevare er falsk, men solgt som ekte

  • At du får et annet produkt enn det du har kjøpt

  • At varen er i betydelig dårligere stand enn beskrevet i annonsen

  • At varen har en annen størrelse enn hva som er oppgitt i annonsen

  • At det er mistanke om tyvegods

Vi oppfordrer kjøper til å ta kontakt med selger i FINNs meldingstjeneste først, for å se om dere kan komme til enighet på egenhånd. Det er det raskeste og enkleste.

Ta bilder av hvordan du mottok varen, og del det med selger. Det er ikke angrerett eller returrett på brukte varer, så mulige utfall kan være at dere blir enige om avslag i pris eller retur av varen. Hvis dere ikke kommer til enighet, kontakt FINNs kundesenter.

Det er veldig viktig at det dokumenteres godt hva som er feil, eller annerledes enn beskrevet, så raskt som mulig etter varen er mottatt. Dette er den eneste muligheten vi har til å se og forstå hva som er galt.


  • Skjermbilde 2022 11 15 kl 09 08 48

Transportskade eller tapt pakke

Hvis du mistenker at varen er skadet under transport, kan dette kvalifisere til en transportskade-erstatning. Liten pakke har en forsikringssum på inntil 2 500 kr, mens medium, stor og ekstra stor pakke har erstatningssum på inntil 10 000 kr.

Bilder av skader på vare og emballasje må rapporteres til fraktselskapet umiddelbart:
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice

Om varen ikke er levert, selv om det står at den er det, kontakt oss for å melde ifra om dette så vi kan hjelpe deg.

Hvis du ønsker å lese mer om rettighetene du har, og hvordan vi gjennomfører dette i detalj kan du gjøre det i spesifikke regler for Fiks ferdig frakt og betaling.