Ledig stilling som assisterende direktør i sosial- og barnevernavdelingen
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
- Frist 09.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Vi søker en trygg og erfaren leder
Om stillingen
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus har ledig fast stilling (100 %) som assisterende direktør for sosial- og barnevernavdelingen.
Sosial- og barnevernavdelingen har hovedkontor i Oslo og består av cirka 85 ansatte som er inndelt i tre fagseksjoner og fellesfunksjoner. Avdelingen har oppdrag i tildelingsbrev og hovedinstruks innenfor fem departementsområder. Vi jobber tverrfaglig og har gode strukturer og kultur for kontinuerlig kvalitetsutvikling. Assisterende direktør vil samarbeide tett med direktør og seksjonssjefer om helhetlig ledelse av avdelingen.
Avdelingens oppgaver omfatter tilsyn, klagesaksbehandling, råd og veiledning overfor kommunalt barnevern, barnevernsinstitusjoner, omsorgssentre og Bufetat (barnevernsloven), Nav-kontorer (sosialtjenesteloven) og asylmottak der det bor enslige mindreårige asylsøkere (utlendingsloven). Avdelingen har også oppgaver innenfor integreringsloven, boligsosialloven, adopsjonsområdet og CRPD. I tillegg er vi tilsynsmyndighet for familievernkontor og kommunen som krisesentermyndighet.
Arbeidsoppgaver
- Lede og utvikle avdelingen i samarbeid med direktør og iht. til embetets og avdelingens delegeringsreglement. Herunder oppgaver innen blant annet faglig ledelse, oppfølging av mellomledere og ledergruppen, kvalitetsutvikling, styring og internkontroll.
- Sikre god kvalitet, tydelige prioriteringer og effektive arbeidsprosesser i avdelingen.
- Motivere og bidra til at medarbeidere og mellomledere utvikler seg på måter som sikrer helhetlig oppgaveløsning og resultatoppnåelse.
- Fremme godt samarbeid på tvers i avdelingen, mellom avdelinger og i eksterne sammenhenger.
- Oppgaver som direktørens stedfortreder i interne og eksterne sammenhenger.
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning, fortrinnsvis master i rettsvitenskap/juridisk embetseksamen. Annen utdanningsbakgrunn som inkluderer juridiske fag, i kombinasjon med særlig relevant forvaltnings- og ledererfaring kan vurderes.
- Solid ledererfaring fra offentlig forvaltning innen minst ett av avdelingens ansvarsområder.
- Erfaring fra å lede tilsyn og/eller liknende rettssikkerhetsoppgaver. Stillingen krever stor fleksibilitet, blant annet når det gjelder håndtering og ledelse av tilsynsmessig oppfølging knyttet til alvorlige hendelser i tjenestene.
- Oppnådde resultater fra ledelse av kvalitetsutviklingsarbeid
- God samfunns- og rolleforståelse, inkludert kjennskap til Statsforvalterrollen
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- Gode digitale ferdigheter
Du må kunne sikkerhetsklares til «HEMMELIG» før tiltredelse. (for mer informasjon om sikkerhetsklarering, se www.nsm.no)
I tillegg er det ønskelig med følgende egenskaper
- Gode evner til kommunikasjon og samarbeid
- Tydelig og tilgjengelig, med evne til å skape tillit
- Evne til helhetstenkning, gjøre prioriteringer og gjennomføringsevne
- Stor arbeidskapasitet og fleksibilitet
Evne til å lede og motivere mellomledere og medarbeidere
Personlig egnethet for stillingen vil bli vektlagt.
Vi kan tilby
Spennende arbeidsoppgaver i Norges største statsforvalterembete. Du får jobbe sammen med engasjerte kolleger i et tverrfaglig og inkluderende arbeidsmiljø preget av høy kompetanse.
Vi har også ansattgoder som:
- Fleksibel arbeidstid
- Mulighet for fleksible arbeidsformer tilpasset lederstillingens oppgaver og ansvar
- Tilgang til treningsfasiliteter og trening i arbeidstiden
- Pensjons- og boliglånsordninger i Statens Pensjonskasse (https://www.spk.no/Medlemskap-i-SPK/)
Dette er en særlig uavhengig stilling som assisterende direktør (kode 1061), som lønnes i lønnsspennet kr 950 000 - 1 110 000 avhengig av tidligere yrkeserfaring og faglige kvalifikasjoner. Høyere lønn kan vurderes for særlig kvalifiserte søkere.
Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse. Prøvetiden er på 6 måneder.
Har du spørsmål?
Ønsker du nærmere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med Mari Hagve, direktør for sosial og barnevern, tlf. 22 00 36 30 (forværelse).
Statsforvalteren er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Og vi oppfordrer også søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Hvis det er kvalifiserte søkere fra disse gruppene, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen (https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling).
Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Embetet er en IA-virksomhet (inkluderende arbeidsliv).
Søknadsfrist
Søknadsfrist: 09.01.2026
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema.
Opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort selv om de har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten jfr. Offentleglova §25. De det gjelder vil i så fall bli varslet før søkerliste settes opp.
FerdigheterAI-generert
- Digitale ferdigheter
- Forbedre og utvikle tjenestene
- Internkontroll
- Juridisk kompetanse
- Kjennskap til forvaltningslova
- Sikkerhetsklarering
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Statsforvalteren er statens representant i fylkene. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer for fylket. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus har hovedsete i Moss. Embetet har tilsammen ca. 580 ansatte, fordelt på syv avdelinger og to staber. Avdelingene er organisert i ulike seksjoner, som kan ha kontorplassering i Moss, Oslo og/eller Drammen.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Stensberggata 27, 0170 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Jurist, Kontor og administrasjon
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442952687
- Sist endret

